Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Thea: Jawel, ze moeten narijpen. Ik maak nu elke week/2 weken kaas, zodat we ons even moeten inhouden en daarna lekker elke week/2 weken een kaasje hebben.

@Jasmin: van 1 liter melk maak je zo'n 100 gram kaas. Voor die 2 kaasjes van 400 en 600 gram gebruik ik 10 liter melk.

Melk uit pakken uit de supermarkt gaat ook goed. Denk dat volle melk dan de beste keuze is.

Ik betaal nu 50 cent voor een liter melk bij de boer. Moet je het nog wel verhitten als je geen rauwmelkse kaas wilt maken. En afromen.

Geplaatst:

Even de handelaar spelen (zijn wij allebei tenslotte)... 1 kilo kaas voor 5,00 euro... maar dan wel topkaas natuurlijk...

Vervolgens... wat zijn de restproducten? Room en wei begrijp ik.... Die wei kan je gewoon drinken met siroop... heb ik dat goed begrepen? Scheelt weer limonade kopen voor de kids, want taxi vinden ze lekker...

met die room verzin ik ook wel wat... maar volgens mij is de room niet houdbaar te maken.

Investeren in de goedkoopste zout, en een emmer met deksel, plus stremsel...

Einde van de week ga ik langs bij een bio-boer uit de buurt (boer Kok) om te kijken hoe en of hij zijn verse melk verkoopt. Ik was er deze week al, maar net te laat voor de openingstijden van zijn winkeltje.

Nou, eerst maar eens yoghurt gaan maken, voordat ik met de kaas begin. Heb alles in huis... (niet moeilijk natuurlijk... ha, ha...)

Geplaatst:

DE room opsparen en bewaren in de diepvries en heb je genoeg karnemelk maken en zo roomboter als afval produkt KARNEMELK maken.Of room gebruiken als slagroom een ISI slagroomspuit kopen met patronen.

Zodra je je room in de spuit zit kan het 10 dagen er in zonder zuur te worden.Wat ik zelf prettig vind je heb eigen slagroom voor 10 dagen en er zit lucht in lijk het meer dan dat het is.(het oog wil ook wat)

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Voor kaas maken heb je ook nog coating nodig. Tenminste... dat is in de meeste gevallen handig. Stremsel, zuursel, vormpjes, wrongelsnijder. Bij levenvanhetland.nl hebben ze die dingen allemaal vrij goedkoop. Het kan ook met andere gereedschappen en zo. Maar zo'n wrongelsnijder kost bijna niets (de plastic variant), en de vormpjes zijn wel erg handig.

Maar goed, als je niet zeker weet of je dit vaker gaat doen...? Verse kaas kan je ook maken, en dan heb je geen stremsel, geen vormpjes, en geen wrongelsnijder nodig.

De room van 10 liter melk geeft een klein bakje boter, echt niet veel. Maar als je de room opspaart wel natuurlijk. En de room kan je verhitten tot 90 graden, dan is hij langer houdbaar.

Ook dit staat allemaal heel leuk uitgelegd op www.levenvanhetland.nl

Geplaatst:
Even de handelaar spelen (zijn wij allebei tenslotte)... 1 kilo kaas voor 5,00 euro... maar dan wel topkaas natuurlijk...

Ahum, ik neem aan dat je als handelaar ook je machines/werktuigen, afschrijving daarop, arbeidsloon, huur/onderhoud produktieruimte, energie/elektra/water meeneemt in de kostprijs. En daar dan eventueel de besparingen van geen taksi meer hoeven kopen e.d. van aftrekt.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Ik kook mijn boeren melk laat het afkoelen de volgende morgen de room afscheppen ,dan in de diepvries of voor ijs te maken of slagroom.Zo spaar ik het op.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ahum, ik neem aan dat je als handelaar ook je machines/werktuigen, afschrijving daarop, arbeidsloon, huur/onderhoud produktieruimte, energie/elektra/water meeneemt in de kostprijs. En daar dan eventueel de besparingen van geen taksi meer hoeven kopen e.d. van aftrekt.

Nee, gelukkig niet.... omdat ik niks hoef te verkopen...

Geplaatst:
Ik kook mijn boeren melk laat het afkoelen de volgende morgen de room afscheppen ,dan in de diepvries of voor ijs te maken of slagroom.Zo spaar ik het op.

Volgens mij heb ik vandaag tweedehands een room/boter klopper gescoord... met draaislinger.... ik weet het niet 100% zeker... omdat er onderin een zeefje zit. Kan zijn voor het laten weglopen van de karnemelk (en dan is het OK) of ik heb een miskoop gedaan voor een apparaat dat nergens goed voor is...

Geplaatst:

Met mijn boterkarn moet je een minuut of 2 draaien denk ik. Zal de volgende keer eens klokken.

Ik zal het zeker proberen met dit ding. Gewoon 2 pakjes room kopen in de supermarkt, die op kamertemp. laten komen, en kloppen met die handel! Lang houdbaar is het dan niet (omdat je het niet hebt gezuurd), maar dat geeft niet voor een experiment.

Geplaatst:

Heb even hier terug gekeken in dit topic. Jorieke, die kaasjes zien er leuk uit, met kruiden en zo klein van vorm. Handiger natuurlijk als je met z'n tweetjes bent.

Good things come in small packages

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Nou, de 1e 2 kaasjes zijn ondertussen getest. Een normaal kaasje van 400 gram, en een komijnenkaas van 600 gram. SNOEIHARD! Ze zijn echt in 3 a 4 weken heel erg oud geworden . Wel lekker, zout. Maar moeilijk snijdbaar.

Die 2 kaasjes heb ik toen ingesmeerd met zout, aangezien ik niet genoeg zout in huis had om een pekelbad te maken (en het natuurlijk weer eens zondag was toen ze echt in het zout moesten).

De kaasjes daarna heb ik wel in het pekelbad gehad, en die voelen stukken 'zachter'. Die snijden we aan zodra de komijnenkaas op is.

Oh, het maken van zure room gaat nu ook goed. Is helemaal niet moeilijk, maar de 1e paar pogingen leverde geen dikke room op. En dat hoort wel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...