des Geplaatst: 6 maart 2023 Geplaatst: 6 maart 2023 Ik heb sinds een week een kas, daar staat een electrisch kacheltje in met een thermometer en luchtvochtigheid meter. Nu wil ik graag in de kas compost maken dus ik heb een bak in de kas gezet en ben daar alle afval groente en tuin afval in het doen. Gaat dit werken valt dit onder warm composteren? Moet ik het afdekken ik heb zoveel vragen en google geeft alleen maar random antwoorden. Help een beginnende tuinier Het is trouwens een temperatuur van rond de 24 graden in de kas voor het ontkiemen proces! Quote
MSDG Geplaatst: 6 maart 2023 Geplaatst: 6 maart 2023 Warm composteren refereert aan de temperatuur die de composthoop in de kern behaald en dit loopt op tot 60-70 graden. Hierop gaan de meeste onkruidzaden dood, vandaar dat het de voorkeur heeft boven koud composteren waarbij de omzetting veel langzamer gebeurd. Het kunstmatig opvoeren van de temperatuur tot 24 graden met een elektrisch kacheltje zal een te verwaarlozen effect hebben op de temperatuur in de kern. Die hoge temperaturen bereik je vooral door de juiste balans van zuurstof, groen en bruin materiaal en niet met een kacheltje. Waar jij aan refereert valt dus niet onder warm composteren als je 't mij vraagt. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Arja Geplaatst: 6 maart 2023 Geplaatst: 6 maart 2023 Dus als het binnen zinloos is, is het zonde van je beperkte kasruimte, en kun je misschien je composthoop beter buiten doen. Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 6 maart 2023 Geplaatst: 6 maart 2023 Naar mijn idee ook zonde van de ruimte in je kas. Bouw een paar flinke compostbakken van elk 1M3. Leg regelmatig een laag paardenmest tussen het groenafval en de temperatuur komt vanzelf. Als ik een volle bak om schep in een lege bak, dan zie ik de temperatuur rustig aan oplopen. Na een paar dagen zit je aan de 65 graden. Een goede composthoop/bak is goud voor je tuin. Je vult met afval en haalt er rijke voeding uit. Via de zoekfunctie vind je tal van tips om een goede hoop op te zetten. En,.. heb geduld! 1 Quote
Klavertjevier Geplaatst: 8 maart 2023 Geplaatst: 8 maart 2023 Inderdaad heeft het voor een composthoop weinig zin zoals hierboven al is aangegeven. Je kunt misschien wel een wormenbak neerzetten in de kas. Een wormenbak kan wel profiteren van de warmte. Dit kun je doen met een stapeltje plastic emmers of kratjes. Op youtube staan talloze filmpjes met uitleg. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.