hansm Geplaatst: 14 januari 2011 Geplaatst: 14 januari 2011 (aangepast) Leuk topic ga ik aan meedoen De moestuin is 200 vierkante meter, met houten vlonders zijn hier allemaal paden en bedden in gelegd.Voordeel is dat je per bed kunt werken en ik 200 vierkante meter erg onoverzichtelijk vondt zo van waar te beginnen.De meeste bedden krijgen een buxus of lavendel of kruiden haagje, dat vindt ik mooi en schept een microklimaat (heb ik gelezen bij biologisch tuinieren )Verder plant ik dicht en vol op elkaar, dat vindt ik mooi (krijg ik wel veel commentaar op) Fruit zoveel mogelijk in hegjes rondom de tuin komt al het leifruit mooi en als windscherm.Er staat ook een koudekas voornaelijk voor tomaat, meloen en paprika/pepers.Er staan erschillende bogen en metalen rekken voor het klimfruit, omdat er nogal wat fruit staat is de bedoeling vrij strak/compact te snoeien Fruitgoudreinet 3x leinotaris appel 2xgranny smitt 2xkers morel 2xpeer conference 2xwilde gieseman 2xpruim reineclaude verte 2xaardbei elsanteaardbei doordrager 2 soortenbosaardbeiananas aardbeiframboos aardbeirodeaalbes Ribes rubrum "jonkheer van tets"" en ""rolan""(heg)zwartebes (heg)gele framboos Rubus idaeus "fallgold""(heg)roze framboos Rubus idaeus "'schonemann""(heg)Jostabes Ribes x culverwellii, synoniem: Ribes nidigrolaria(heg)Boysonbes Rubus idaeus x fruticosus x 'Loganberry' (heg)Braam doornloos Rubus fruticosus "black satin"' (heg)braam met doorn Rubus fruticosus "'himalaya" (heg)Japanse braam Rubus pentalobus(bodem bedekker)Japanse wijnbes Rubus phoenicolasius (heg)Vijgen diverse soorten, Ficus carica '''Brown Turkey'"', 'Bornholm's Diamant', "'petit nero"", "'white marsielle"", "'adriatische"'Blauwe bes Vaccinium corymbosum "bluecrop"'(heg)Kruisbes groen 3xkruisbes rood 3xDwerg kwee peer 6 x (lei) Chaenomeles superba 'Jet Trail'Walnoot 2xhazenoot 2xkiwibes 2xkiwi 2 xvossebes (bodembedekker)druif dornfelder 3x (lei)druif blauwe boskoop (lei)perzik 2xkweepeer 2xGojibes 2xvlier (heg)nectarine 2xolijfboom 3xgranaat appel 8xpaw paw 2xzwarte vlier "black beauty"" 1 xzoethout Glycyrrhiza glabra 3xwichter pruimbes 3x Tayberry Rubus idaeus x fruticosus (heg) (verlanglijstje, abrikoos boompjes en winterharde citrus)Verder heb ik een groot aantal onderstammen gekocht en ga ik voornamelijk voor lei boompjes zelf enten proberen. 24 april 2011 aangepast door Gast Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 27 januari 2011 Auteur Geplaatst: 27 januari 2011 (aangepast) Dankzij Jorieke vandaag munt verzameling uitgebreid Ik heb nu;Appel-Munt/witte-Munt > Mentha suaveolensSinaasappel-Munt > Mentha citrata "'orange''Citroen-Munt > Mentha x aquatica citrataAardbei-Munt > Mentha arvensis ""Strawberry""Grapefruit-Munt > Mentha x piperata f. citrataBananen-Munt > Mentha arvensis ''Banana''Ananas-Munt > Mentha suaveolens "'Ananas""Kruize-Munt > Mentha crispaChocolade-Munt > Mentha x piperita "'Chocolate"'Pepermunt-Munt > Mentha piperitaWater-Munt > Mentha aquaticaMarokaanse-Munt > Mentha spicata moroccanLavendel-Munt > Mentha 'Lavande' Gember-Munt > Mentha x gracilis variegataBasilicum-Munt > Mentha x aquaticaEau de Cologne-Munt > Mentha x piperita citrata 24 april 2011 aangepast door Gast Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Geplaatst: 15 februari 2011 (aangepast) Vandaag even lijstje van de bonen maken die ik dit jaar proberen wil zaaien, van 2,3, 7 en 9 weet ik de zaai tijd niet is dan logiste keuze om half Mei te doen ? 1) Duivenboon "'Maris Bead"" binnen voorzaaien in Februari, middelhoog ondersteunen met stok of chrysantengaas 2) Spikkelbonen langs-boog of wigwambamboe3) Stampronkboon "'Hestia"" blijft laag4) Stamdoperwt "Rondo"' 60-80cm hoog voorzaaien koudekas Februari5) Stamtuinboon ""Listra"' blijft laag voorzaaienkoudekas Februari 6) Capucijners ""ezatha's blauwschokkers 1.50 hoog Chrysantengaas of wigwambamboe gebruiken volle grond Maart7) Stamboon geel "'Uranus"" laag,8) stam slaboon ""purple teepee"" laag volle grond half April8a) Stamslaboon ""teepee"MIX9) Monstrans boon witte stokboon langs-boog of wigwambamboe10)Peul "'Norli"' blijft laag voorzaaienkoudekas Februari11)Stokboon ""Poolse reuzenboon"" half Mei vollegrond langs-boog of wigwambamboe12) Stamboon ""wieringerboontje"" laag half Mei vollegrond13) stok spercieboon "'westlandse"" half Mei vollegrond langs-boog of wigwambamboe14) stok spercieboon ""Melissa"" half Mei vollegrond langs-boog of wigwambamboe15) stok spercieboon "Pastoral"' half Mei vollegrond langs-boog of wigwambamboe 16 februari 2011 aangepast door Gast Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 31 maart 2011 Auteur Geplaatst: 31 maart 2011 Ik begin zo langzamerhand met de groente voorzaaien, Me asperge wil niet zo ik had ze denk ik beter verspeend in een zand/potgond mengsel dan alleen potgrond, ze zijn wat armtierig en staan stil wat betreft de groei, even afwachten of ze toch nog herstellen. Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 31 maart 2011 Auteur Geplaatst: 31 maart 2011 (aangepast) Paddestoelen/zwammen Grijze oesterzwam (stroteeld) Shiitake (stamteeld ) Koningsoesterzwam (stamteeld) Gele oesterzwam (stroteeld) Pioppino (stamteeld) Buna-shimeji (stamteeld) Nameko (stamteeld) Koraalzwam (stamteeld) Enoki (stamteeld)[foto's paddestoelen, pluggen bestellen http://homegreen.nl/] 8 mei 2011 aangepast door Gast Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 31 maart 2011 Auteur Geplaatst: 31 maart 2011 (aangepast) Historische aardbei rassenFragaria semperflorens ''yellow wonder'' alpen aardbeiFragaria vesca 'Reine des Vallées' Fragaria vesca 'Capron Royal' muskaat aardbeiFragaria vesca 'Apricot' abrikoos aardbeiFragaria 'Golden Alpine' witte bosaardbeiFragaria vesca 'Capron framboise"" framboos aardbeiFragaria moschata capron framboos aardbei Fragaria 'Schwarzer Ananas' zwarte aardbeiFragaria mountomei abrikoos aardbei Fragaria cifloretteFragaria vivarosa Fragaria x ananassa 'florence' (laat)Fragaria x ananassa ''malwina'' (laat)Fragaria x ananassa ''tago'' (laat)Fragaria x ananassa "'senga sengana'' (laat)Fragaria x ananassa ''vima xima'' (laat)Fragaria x ananassa ''selva'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''evie'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''aromas'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''ostara'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''mrak'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''malling pearl'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''mara des bois'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''rapella'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''malling opal'' (doordrager)Fragaria x ananassa ''salsa'' (midden)Fragaria x ananassa ''vimazanta'' (midden)Fragaria x ananassa ''symphony'' (midden)Fragaria x ananassa ''maxim'' (midden)Fragaria x ananassa ''elsanta'' (vroeg) 13 juli 2011 aangepast door Gast Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 7 april 2011 Auteur Geplaatst: 7 april 2011 (aangepast) @ vaste meerjarige groente Vaste snijbiet - Beta vulgaris cyclaVaste snijbiet "Purple leaf, red stem"- Beta vulgaris cyclaRadicchio - Cichorium intybusGroene molsla - Taraxacum officinale greenRode molsla - Taraxacum officinale redHertshoorn weegbree - Plantago coronopusZoethout - Glycyrrhiza glabraZeevenkel - Crithmum maritimumzeemelde -zeekool -Roomse Kervel -Turkse raket -Groene asperge -Witte asperge -Vast bonenkruid - Satureja spicigeraLepelblad -Lepelsla -Hertshoorn weegbree -Vaste rucola -Eeuwig moes -Achillea ptarmicaBrave Hendrik -Chenopodium bonus-henricusAster tripolium Groene asperge (thanks Jorieke ) @ vaste meerjarige groente (ui-achtige) Allium oleraceum- MoeslookAllium scorodoprasum- SlangenlookAllium ursinum- DaslookAllium carinatum-berglookAllium fistulosum L - Welsh-union Allium ampeloprasum - Oer prei Allium fistulosum var. bulbifera - Sintjans ui Allium schoenoprasum - Bieslook Allium tuberosum - Knoflookbieslook Allium fistulosum - Grove Japanse bieslook Allium vineale - Kraailook Allium cepa var. aggregatum - Egyptische ui Allium sativum var. ophioscorodon 'Rocambole' - Slangen knoflook @ vaste meerjarige groente (zuring) Zuring - Rumex montanus desfontainesBloedzuring - Rumex sanquines sanquinesZuring breedblad nobel - RumexVeldzuring - RumexBronzen zuring - RumexRumex scutatus7-jarige spinazie/spinaziezuring -Rumex patientia @ vaste meerjarige groente (kruiden) Zilver/witte Alsem - Artemisia absinthumKerrieplant - Helichrysum italicumKruip tijm/Vroege tijm - Thymus praecoxFranse tijm - Thymus praecoxDuitse winter/wonder tijm - Thymus praecoxEngelse tijm - Thymus praecoxPyrethrum - ChrysanthemumBarbarakruid -Grote Bevernel -Bronzen venkel -Groene venkel -Griekse Marjolein - Origanum onites 8 juni 2011 aangepast door Gast Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 7 april 2011 Auteur Geplaatst: 7 april 2011 (aangepast) 5 mei 2011 aangepast door Gast Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 7 april 2011 Auteur Geplaatst: 7 april 2011 Fruitbomen-Enten Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 7 april 2011 Auteur Geplaatst: 7 april 2011 Besstruiken-kruisen Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 7 april 2011 Auteur Geplaatst: 7 april 2011 Twee nieuwe fruitstruiken komen erbij de zwarte framboos en de bosbes. Zwarte frambozen, Rubus occidentalis L. Deze soort frambozen zijn inheems in de Verenigde Staten. Op het eerste zicht heeft de plant meer weg van een braam dan van de framboos. De stengels groeien gemakkelijk 2 - 3m. Jonge stengels zijn grijsgroen. In de winter worden ze donkerder, naar het paarsrode toe. De stengels hebben stekels.Ook de vruchten hebben wat van een braambes bij rijpheid. Van donkerrood kleuren ze naar zwart. Het zijn stevige, ronde bessen, eerder klein, die gemakkelijk loskomen bij het plukken en een holte vertonen, in tegenstelling met bramen.De lekkere smaak is echt iets apart, helemaal anders dan van framboos of braam.De vruchten hebben een hoog gehalte anthocyanines met de gezondheidsbevorderende antioxydanten en nog andere stoffen.In Amerika zijn meerdere rassen ontwikkeld, wij kennen er twee Jewel en Bristol. In de jeugdfase worden de planten met de hand getopt en in de winter gesnoeid, waarbij het grootste stuk van de afgedragen ranken weggesnoeid wordt. De zwarte framboos houdt van een rijke humusgrond, doorlatend, maar vochthoudend. In het najaar groeien de nieuwe scheuten flink uit, alsook sommige zijtakken. Ze buigen zich naar beneden. Waar de top de grond raakt, ontwikkelt zich vrij vlug een nieuwe scheut. Bosbes Vaccinium myrtillus Afmeting: 15 tot 50 cm.Levensduur: Overblijvend.Bloeimaanden: April t/m juni, soms tot oktober.Stengels: De struikjes zijn sterk vertakt. De takken staan rechtop, zijn glanzend lichtgroen, smal gevleugeld (kantig) en vrijwel kaal. Vaak groeien de planten in grote groepen.Bladeren: De lichtgroene, 2 tot 3 cm grote bladeren zijn kaal, eirond en spits tot vrij stomp. De bladrand is vlak en fijn gezaagd. De bladeren vallen in de winter af.Bloemen: De meestal alleenstaande, 4 tot 6 mm grote bloemen groeien in de bladoksels. Ze zijn bolvormig, knikkend en meestal vijftallig. Aan de voet zijn ze bleekgroen, naar de top lichtrood. Ze hebben korte, naar buiten omgerolde lobjes. De meeldraden bestaan uit een kale helmdraad met aan beide kanten van de helmknop 2 afstaande kromme hoorntjes. De stijl loopt door tot in de opening van de kroon.Vruchten: De blauwzwarte, ronde bessen zijn zoet en eetbaar. Ze bevatten paars sap. Bovenaan zit een indeuking. BiotoopBodem: Lichte tot matig beschaduwde plaatsen op droge tot vochtige, voedselarme, zure grond (zand, leem en veen). Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 24 april 2011 Auteur Geplaatst: 24 april 2011 Zaailingen gaan hard, en ben volop aan buitenplanten ondanks het vorst-risico. Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 23 mei 2011 Auteur Geplaatst: 23 mei 2011 Nieuwe fruitstruiken zijn onderweg, de Poolbraam Rubus arcticus, mijn nicht die in Zweden woont heeft ze voor me besteld bij een goede kwekerervan, en ze opgestuurd dus van de week hoop ik ze in goede staat te ontvangen. Rubus arcticus "'Anna""Rubus arcticus "Beata""Rubus arcticus ""Linda""Rubus arcticus ""Sofia""Rubus arcticus '''Valentina"" Rubus arcticus ''alces"', wordt ook wel Poolbes, Poolbraam of Poolframboos, genoemd het is een braam soort dus Poolbraam lijkt juiste Nederlandsenaam.In Zweden waar hij in de natuur voorkomt heet hij Allåkerbär het uitgraven van de wildevorm en herplanten schijnt zeer lastig niet te gaan,daarom zijn 5 cultivars ontwikkeld door kwekers door Rubus artica "'alces"" te kruisen met de alaska framboos (Rubus arcticus ''stellatus""), deze cultivars hebben de volgende varieteit namen Anna, Beata, Linda, Sofia en ValentinaUiterlijk lijken deze 5 verschillende varieteiten enorm op elkaar wat lastig maakt om tezien welke varieteit het is, omdat kruisbestuiving nodig isvoor de vruchten te vormen is het belangrijk om ze op betrouwbaar adres bv zweedse kweker te kopen omdat hij het verschil weet.Bij aanplant in tuin heb je liefst minimaal 3 van de 5 verschillende varieteiten bij elkaar in een groepje, zodat deze elkaar kunnen bestuiven en vrucht ontwikkeld kan worden.De groeiwijze is laag en bossig dus heel anders dan wij kennen van bramen soorten, ze vormen dicht tapijtjes waar de bloem (roze en de vruchtjes glanzend rood) bovenuit steken.Standplaats is licht of bv ochtend zon maar niet in vollezon, grond moet humusrijk bv bosgrond zijn, bloeitijd is nu Mei dus envruchten komen daarna in Juni/Juli zijn deze rijp.Zeer winterhard door natuurlijke herkomst.'Weinig info. is er tevinden en weinig info. lijkt helemaal te kloppen, voor zover ik weet klopt bovenstaande, maar als ik wat anders leerdan zal ik dat toevoegen. Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 10 juni 2011 Geplaatst: 10 juni 2011 Hans je vroeg me om een foto van de shiitakestammen, hier kan je zien hoe ik ze teel. Ze liggen in een schaduwrijk hoekje van de tuin op een oude ijzeren tafel. De helft beuk en de andere helft eiken stammen. Ik heb ze dus al jaren geleden "geplugd" het eerste jaar dat ze gaven zag ik alleen nog steeltjes( slakkenvraat) sinds vorig jaar ben ik er erg alert op en ik heb een goede oogst. Sommige beukenstammen die vorig jaar heel veel gaven zijn nu vrijwel uitgeput, en erg licht geworden. Dit was mijn maaltje van vandaag.. Omdat de stammen naar mijn idee uitgeput aan t raken zijn heb ik vandaag bij mycobois nieuwe pluggen besteld. Ik ben ook erg benieuwd naar de andere plug-soorten! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 16 juni 2011 Auteur Geplaatst: 16 juni 2011 Vandaag 3 Passieflora-planten gekregen, ik heb ze uitgekozen bij Henk van De Passiefloratuin die heeft een enorme collectie,waaronder winterharde waarvan ik 3 soorten genomen heb omdat ik winterhard nu eenmaal praktisch vindt.In de eerste winters tot de plant ouder en sterker zijn moet de aarde en onderstam afgedekt worden met bv stro. Passieflora blue stripper Passieflora incarnata alba Passieflora caerulea Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Hans, hoe is het met het fruitboom enten gegaan? Ben wel benieuwd, lijkt me ook leuk om te doen.
hansm Geplaatst: 15 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2011 Eind deze maand gaat het ervan komen dat ik de eerste onderstammen ga enten,de temp zou iets hoger mogen zijn vandaar dat ik iets langer wacht op advies van de onderstammen kweker.In iedergeval zijn alle onderstammen erg mooi aangeslagen en zijn goed gezond daar zal het niet aan liggen. Ben ook al wel enthout aan het verzamelen. Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Oke, ga je echt enten of oculeren? En waar heb je de onderstammen besteld? Je gaat ze toch als leifruit kweken? Sorry dat ik zo veel vraag maar ik ben me alvast aan het inlichten Ik zie het al helemaal voor me dat er over een aantal jaar allemaal heggetjes van leifruit vol met appels, peren en pruimen van allemaal verschillende soorten*kwijl**kwijl*
geedee Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Hoe gaat het intussen met de paddenstoelenteelt??? Ziet er zo leuk uit al die stammen in potjes met kaartje om de nek Groeit er al iets op? Werkt erg aanstekelijk moet ik bekennen dus heb ik ook eens gekeken bij Homegreen want het lijkt me erg leuk om dit erbij te gaan doen komend seizoen. Is een goede informatieve site! Alleen zie ik nergens prijzen staan. In welke prijscategorie moet ik ongeveer denken?
appelvrouw Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Eind deze maand gaat het ervan komen dat ik de eerste onderstammen ga enten,de temp zou iets hoger mogen zijn vandaar dat ik iets langer wacht op advies van de onderstammen kweker.In iedergeval zijn alle onderstammen erg mooi aangeslagen en zijn goed gezond daar zal het niet aan liggen. Ben ook al wel enthout aan het verzamelen. Ik blijf het ook volgen Hans, ik ben erg benieuwd en geïnteresseerd... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 16 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2011 Hoe gaat het intussen met de paddenstoelenteelt??? Ziet er zo leuk uit al die stammen in potjes met kaartje om de nek Groeit er al iets op? Werkt erg aanstekelijk moet ik bekennen dus heb ik ook eens gekeken bij Homegreen want het lijkt me erg leuk om dit erbij te gaan doen komend seizoen. Is een goede informatieve site! Alleen zie ik nergens prijzen staan. In welke prijscategorie moet ik ongeveer denken? Die kerel van homegreen is aardig hij maakt ook mooi prijsje als je meer koopt, prijs ligt aan het aantal pluggen ik dacht zoiets van 9.50 voor 100 pluggen.Een zak broed voor stroteeld kost ook zoiets, paddestoelen teeld gaat goed vooral de stroteeld geeft veel opbrengst, de pluggen/stam teeld duurt wat langer maar daar doe je ook langer mee. Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 16 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2011 Ik blijf het ook volgen Hans, ik ben erg benieuwd en geïnteresseerd... mja eigenlijk heb ik wat te weinig tijd deze maand ervoor ik heb allemaal leuke dingen te doen, maarja zo is er altijd wel wat, ik zal proberen er wat over te schrijven of foto's maken.eigenlijk neig ik naar september uitstellen, maarja valt de winter vroeg dan is dat niet slim, omdat de ent goed vergroeid moet zijn voor de vorstmogeijk doe ik rond het ent gedeelte dan wat bescherming in vorm van stro ook al mag het ook geen vochtige plek blijven ivm rotten. Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Die poolbraam lijkt mij ook geweldig, moet enorm lekker zijn (de lekkerste!!??) maar is nog niemand die hier een nederland een rijpe vrucht heeft gehad zo ver ik weet. Heb nog wel een enorm gave site voor je met een ongelooflijke collectie fruit en vruchtgroentes, echt te gaaf!:http://www.fruitlent.nl/index.htmlHelaas het meeste is niet te bestellen, ga binnenkort toch maar even een mailtje sturen of ze nog een vrijwilliger zoeken is niet zo ver hier vandaan, misschien dat er dan toch nog wat te regelen valt Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 16 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2011 Wij hebben gewoon de poolbraam gegeten, die waen zo rijp hoor in de tuin, fris smakende lekkere vruchtjes, ik heb me nichtje om nog een soortbraam gevraagd lijkt heel erg op de poolbraam maar dan met gele vruchtjes heb daar pot jam van is ook lekker fris en apart van smaak. van Lent is zeker heel leuk lijkt mij, veel apart fruit is te koop bij een belg even naam kwijt maar hij heeft echt mooie dingen, Jorieke weet jij nog van hem de link, naam iets met kruisbes of stekelbes. Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 kruisbessenproeftuin ofzo? ehm... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten