Geplaatst: 21 april 20232 j Goedemorgen, ik heb wat zaadjes in trays gezaaid en deze in een kweekbakje gezet waarbij ik zorg dat er constant een laagje water in de kweekbak staat dat door de grond in de tray geabsorbeerd kan worden. De grond lijkt mij erg vochtig nu, dus mijn vraag is of ik dit wel juist doe.. is het water nodig in de kweekbak?
Geplaatst: 21 april 20232 j Als ik het goed heb moet de grond nat genoeg zijn dat als je voorzichtig knijpt er geen druppel uit komt maar als je harder knijpt er voorzichtig een druppel langzaam uitkomt, als het veel natter is dan dit dan krijg je snel rotte zaden. Dus het laagje water onderin zou ik zeker niet doen als het al te nat is, je kan dat in het begin wel doen even je bak 2 uurtjes erin zitten dan vult de grond zich met voldoende water dan het overtollige water eruit gieten en zaaien.
Geplaatst: 21 april 20232 j Je grond moet vochtig zijn, niet nat. Ik gebruik vochtige potgrond, doe daarna de plantenspuit er overheen en dek de aarde af met een plasticje. Dit voorkomt verdamping van het oppervlak en bespoedigt de kieming van de zaden omdat ze het vocht moeten kunnen absorberen om hun schil van zich af te kunnen gooien en het kiempje erdoor de laten breken. Dus het water uit de kweekbak weggooien, even een dag laten luchten en daarna een klein plasticje over de grond leggen en in de zon zetten. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 21 april 20232 j De folie was bij mij doorslaggevend. Bij de bakjes met folie en alleen de bovenkant licht bevochtigen ontkiemde alles op dag 5 of 6. Door de folie verdampt het vocht niet en droogt de aarde dus niet op. En de bekertjes waar ik geen folie over deed (en de toplaag na een dag al droog was) kwam na bijna 2 weken nog steeds niks uit, ondanks dagelijks water erbij nevelen. Pas toen ik daar ook folie over deed kwamen ze alsnog uit. Het moet dus vochtig zijn (en blijven).
Geplaatst: 21 april 20232 j Auteur Vochtig dus maar niet kletsnat begrijp ik! En als ze eenmaal gekiemd zijn en naar grotere potten uitgeplant, kan ik die potten dan wel in een tray met een laagje water zetten? Ik vraag dit omdat dit het water geven makkelijker maakt straks:)
Geplaatst: 21 april 20232 j @peter85 wat je straks kan doen is dat je de trays/potten in een bak zet en dan een keer in de zoveel dagen water geeft dat ligt aan hoe snel de plant het water opneemt en hoesnel de water verdampt in de potten. Even goed voelen hoe droog de grond is is het te droog wat meer geven, is het te nat niks geven en bij licht vochtig kan je ook al wat water gaan geven maar gedoseerd.
Geplaatst: 22 april 20232 j Water geven van onder via een schaal is vaak veel beter dus doe dat vooral. Maar de meeste moestuinplanten willen niet constant natte voeten. Het moge inmiddels duidelijk zijn dat vochtig goed is, maar nat niet. 😉 Dus observeren en inspecteren voor je de schaal vult en het water langzaam de grond in trekt. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.