Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Sinds deze maand verkleuren mijn frambozentakken (die nu vrucht dragen) en sterven af. Is dit een ziekte of gewoon van droogte door de aanhoudende warme temperaturen? Krijgen twee keer per dag water (in de ochtend en avond waarvan ‘s avonds iets minder om schimmels te voorkomen). 

6532BD54-D952-46D8-AD84-33EC880CCB9B.jpeg

44F1E308-F3B7-4205-BD94-46C834B1E140.jpeg

Geplaatst:
56 minutes ago, Jeroeeck said:

Krijgen twee keer per dag water (in de ochtend en avond waarvan ‘s avonds iets minder om schimmels te voorkomen). 

Twee keer per dag lijkt me echt heeeel veel. Hier hangt het een beetje af van de temperatuur, wind, droogte en of ze vruchten dragen. Als ze vruchten dragen en het is erg droog dan nog krijgen ze Max 2x per week. Wel gelijk een goede hoeveelheid 

Geplaatst:

Daarnaast zou het ook nog aan het de grond kunnen liggen, de meeste frambozen soorten houden van een iets zuurdere grond, de ene variteit meer als de ander. Weet niet of u toevallig op kleigrond zit? Zelf heb ik 13 verschillende soorten, enkele daarvan vertonen dezelfde verschijnselen in vergeling van het blad, en bij een variteit is die ook compleet afgestorven. Het is heel bijzonder omdat de plant eerst goed groeit, vrucht zet, nieuwe scheuten maakt die fris groen zijn en dan ineens veranderd alles.

Geplaatst:
  • Auteur

Hebben inderdaad kleigrond(is twee jaar geleden wel 50 cm uitgegraven geweest en zwarte grond aangevoerd). Wat zou dan een eventuele oplossing kunnen zijn @Kevins Moestuin?

Geplaatst:

@Jeroeeck goede vraag, wat ik zelf ga proberen is 10L tuinturf rondom elke plant strooien en dan hopen dat met de tijd de grond wat zuurder wordt voor de frambozen. Maar of dit werkt is onzeker.

Geplaatst:

@Jeroeeck er zijn verschillende oplossingen mogelijk, het meest effectieve is de frambozen in een pot gaan telen. Helaas als je de grond afgraaft, is dit slechts een tijdelijk effect omdat de PH-waarde van de bodem vanzelf weer gaat neutraliseren met de omliggende klei. Sommige soorten doen het ook wat beter dan andere. Ik heb op de klei prima ervaring met fallgold, die pas in het tweede jaar dit soort gele stengels geeft, maar het eerste jaar als herfstframboos uitstekend groeit. Sowieso de grond goed verrijken met compost en liever geen turf i.v.m. milieu. Mulchen met blad en houtsnippers, vaak is voldoende organisch materiaal afdoende. Op klei hebben ze eerder last van teveel dan van te weinig water.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic