Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

1e jaar bijen bij Liek


Liekie

Aanbevolen berichten

Mede kun je inderdaad heel droog of heel zoet maken. Ik maak hem droog, heb een keer Duitse mede gehad, vond ik niks zo zoet. Ik maak hem tegenwoordig wel iets zoeter dan eerst, maar nog steeds droog, alcohol is rond de 12% was eerst 8%, bij 8% is het nadeel dat die dan niet lang te bewaren is. Maar ook de soort honing maakt uit, ik heb mede gemaakt van heide honing veel te sterk qua smaak, die moet je voor denk ik 70% bijmengen met bij linde honing.

Hoeveel % alcohol zit er in die fles? Maar ik merk wel dat mensen of mede lusten of het niks vinden, er zit niks tussenin.

aangepast door MH95
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nasuada helaas heb ik andere plannen voor het weekend, dus helaas geen proeverijtje voor mij. Misschien moet ik je voorbeeld ook volgen en eerst proeven voordat ik eraan begin, misschien vind ik het ook helemaal niks!

@MH95 heb jij misschien een recept waar je mee werkt? Ik heb nog nooit iets zelf gebrouwen en vroeg me af of je ook echt zo'n refractometer nodig hebt als je met een recept werkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mederecept is heel simpel. Ik heb afgelopen keer 1,5 kg honing gebruikt op het totaal van 5 liter. Daarin zit een giststarter van 0,25 liter eigen gemaakte appelsap met 2 gram wijngist mede. 4 gram nutrivit (is een gist voeding), 8,6 gram citroenzuur (ik ga er vanuit dat dit een zuurtje geeft, en een zuurtje geeft vaak smaak).

Dat is het eigenlijk, je kunt er ook allerlei andere dingen aan toe voegen als vruchten of schil van citroen, frambozen etc, maar dan is het geloof ik geen mede meer. Eerder gebruikte ik maar 1,3 kg honing. Volgens een Poolse medemaker van wie het zijn beroep was, was dit volgens hun wetgeving geen mede, want er zat te weinig honing in. De lekkerste mede die ik nu heb bevat 2 druppels vanille extract, maar of dat die daardoor zo lekker is weet ik niet. Die is denk ik gewoon het neutraalst qua smaak, afkomstig van zomerhoning met luzerne. De augustus honing is sterk van smaak en de boshoning is ook anders.
Tot nu toe is de lekkerste mede die ik maak die toch van de meest gangbare honing. Ik zou nog wel ooit mede willen maken van amandelhoning, amandelhoning is bitter en niet zoet, maar met een prijs van €10 per 100 gram is die bij mijn Italiaanse kennissen die imker zijn niet te betalen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel mensen denken dat broodgist ook werkt, dit kan, maar kijk er mee uit, teveel en je mede smaakt naar brood. Ik zou gewoon goede gist kopen. Volgens mij zou een goede gist ook wilde gist doden, dat heet dan super gist oid. Maar misschien klopt dat niet. Ik zet de honing ook, altijd een nacht au-bain-Marie in de weckketel op 40 °C. Dan zou de wilde gist ook dood gaan. Met wilde gist weet je nooit wat je krijgt, ik heb het eens geprobeerd met gistende honing, maar het honingwater giste helemaal niet.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Supergoede tips!! Dankjewel!! 

Heb je een idee of de versheid van de honing van invloed is? Ik kan me zo voorstellen dat je juist mede maakt van restanten die anders echt te lang staan, maar misschien is de smaak juist wel beter met heel verse honing? 

 

En ik vond heidehoning al duur, maar amandelhoning slaat echt alles!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de leeftijd van honing niks uit maakt, honing met minder dan 18% vocht is eeuwig houdbaar. Ik zou wel eens willen testen door er zegelwas bij te doen, misschien geeft dat wel een lekkere extra smaak.

De amandelhoning op Sicilië is een van de twee soorten winterhoning, dat jaar was die meer puur amandel en dus bitterder. Het had wat weg van koffie of marsepein, zou als mede een lekkere koffie drank kunnen zijn, of als je kunt stoken likeur. Maar voor die prijs niet te doen. Ik zag dat de Werkbij amandelhoning verkocht voor veel minder geld, dan ga ik twijfelen hoe puur amandelhoning dat is, maar misschien heb je regio's waar de oogst zekerder is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Honingwijn met fruit wordt melomel genoemd.
Ik zou voor de 2 euro die een zakje gist kost niet gaan knoeien met broodgist. Dit is een hele andere gist dan voor wijn.
Ik zou een gist kopen voor mede, wijn of champagne dit geeft betere resultaten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...