Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

1e jaar bijen bij Liek


Liekie

Aanbevolen berichten

Ik heb - op verzoek - voor mijn verjaardag recent het boek ‘dichterbij de bij - op weg naar natuurlijk imkeren’ gekregen. Ik heb het in één ruk uitgelezen. De auteur beschrijft haar weg naar het worden van een imker, en daarna een biodiynamisch imker, en het hele boek is doordrenkt van haar liefde en respect voor de bijen. Het is uitermate informatief, maar leest als een roman, afgewisseld met recepten (met hoe kan het anders: honing) en anekdotes. Ik wilde daarna direct op imkercursus, maar werd daarna werd ingehaald door de realiteit want geen plek voor bijen. Maar zo’n bijzonder boek! Echt een aanrader!!!

aangepast door Tanja65
  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuke leestip! Dankjewel @Tanja65! Laat ik nou ook bijna jarig zijn!

 

Vandaag heb ik samen met mijn bijenleraar de bijen van mijn oorspronkelijke volkje overgezet in mijn eigen kast. Erg fijn om te zien dat alles paste en de raten erin gingen zoals ik bedacht had. We hebben voor het oorspronkelijke volk gekozen omdat dat volk voornamelijk op de grote raten in de 6ramer zit en de kleine (honingbakhoogte) ramen uitgebouwd heeft en er wordt ook gelegd en honing in opgeslagen. Het volk wat ik afgesplitst heb groeit dan wel heel goed, maar zit nog voornamelijk op de honingbakramen, dus bovenin de kast en blijft redelijk horizontaal. Onderin wordt wel wat gebouwd, maar nog niet zo heel veel. Dat volk is dus gewoon net wat kleiner, maar hopelijk groot genoeg om de winter door te komen. Een van de oppermeisjes ook nog even gekiekt:

Screenshot_20230820_211331_Gallery.thumb.jpg.5cd2b2559806ee609e352f2b88c16d74.jpg

 

En zo zag 1 van de raten eruit die we overgezet hebben, ik vond dat echt een kunstwerk!

Screenshot_20230820_212651_Gallery.thumb.jpg.9952769266bfb963ac8c0c7d52902d8c.jpg

 

De ingang was weer snel teruggevonden:

Screenshot_20230820_153258_Gallery.thumb.jpg.b2793d1451cc8bc5a4fb57e6741117b2.jpg

 

aangepast door Liekie
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de 2 volken al vrij lang continu aan het bijvoeren, maar fijn dat jij dezelfde mening hebt wat betreft bijvoeren. Het lijkt er ook op dat de 4 grote volken waar ze tussen staan (2 10-raams kasten aan beide kanten) wat roverij doen bij de kleine volkjes. 

 

Ik zie nu trouwens dat dit een raam is van het volk wat we juist niet hadden overgezet, dus het volk wat voornamelijk op de honingramen zit. Ze hebben deze nog niet allemaal gevuld en zijn ook nog niet echt begonnen met het uitbouwen van de grote ramen daaronder. Dus hoeveel voer zou een volkje van zo'n 4-5 honingramen groot moeten hebben voor de winter? Of is dat gewoon sowieso te klein om te overleven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de andere volken roven de vliegopening zo klein mogelijk maken zodat er maar 1 bij door kan. En s’avonds voeren zonder te morsen.

Uitbouwen zullen ze niet meer veel doen er is namelijk geen dracht meer. Heeft je mede imker geen uitgebouwde ramen over?
Een volkje op 4 honingramen zal het inderdaad moeilijk krijgen in de winter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die had hij en zitten er ook in, maar ook 1 nieuw raam waar ze dus nauwelijks aan begonnen zijn om uit te bouwen. Dus er is volop plek om suiker op te slaan, maar dat doen ze nog wel echt (te) weinig. En er wordt ook nog volop gelegd, zou dat ook noet wat minder moeten worden nu? Ik zal morgen eens een inspectie doen van de onderste kast, want nadat we de bovenste ramen gezien hadden hebben we die kast weer gesloten met het idee dat we dat volk niet gingen overzetten.

Bedankt weer voor al je tips! Ik merk dat ik beter ga nadenken over wat ik eigenlijk zie en wat ik daar dan weer mee zou kunnen/moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leggen zal minder worden. De winterbijen woden nu geboren.
Voer slaan bijen op boven het broednest en niet eronder.
Nu heb jij het broednest in de honingkamer zitten en is er bijna geen plaats boven het broednest.
Nu weet ik niet hoeveel je voert, maar ze gebruiken ook nog wel veel bij mij.
Zijn de ramen onderin bebroed geweest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten nu een kilo weg in een week of 2 met 2 volkjes. Dus dat is per volk 250gram per week. En de onderste (oude uitgebouwde) ramen zijn nooit door dit volk bebroed nog, denk ik. Maar die ga ik vandaag wel even checken want ik ben daar niet zeker van. Het zou dus fijn zijn als ze wat zouden zakken om plek te maken om honing op te slaan. Als er broed zit in de onderste ramen, dan is dat proces al in gang gezet, anders wordt het krap bovenin.

Kun je de bijen trouwens ook blijven voeren in de winter? Of zijn ze dan toch niet actief om het te halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de honingkamer ramen onderin hangen met een broedkamer in het midden. Op het moment dat deze belegt wordt komt de komingin er wel weer. Nu blijft ze bovenin “hangen” en zolang de koningin er broed in heeft zitten kan er geen honing in.
Nee, in de winter kun je geen suikerwater voeren En deeg wordt lastig wanneer het te koud wordt Ze kunnen er dan niet bij en verhongeren dan

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Late reactie, excuus, maar die moercel was weer verdwenen. Een speeldopje dus. En foto's maken gaat inderdaad moeilijk, maar ik zet nu mijn telefoon rechtop tegen een waterfles en zet hem op filmen. Dat kan ik thuis dan nog eens terugkijken (waar ik dan nog een veel extra op zie!) en ik kan er ook wat screenshots uit halen voor een update hier. Het is een beetje een dagboekje aan het worden, misschien maak ik nog wel een compilatie ervan, ik weet het nog niet.

 

Vanochtend ben ik weer bij de bijen geweest. De bijen in de nieuwe kast doen het goed. Er zit al best veel suiker opgeslagen in de kast en hopelijk is dat genoeg voor de winter. Ik denk dat er nu zo'n 3 honingramen redelijk vol zitten zoals deze:

Screenshot_20230916_135926_Gallery.thumb.jpg.98925266ed555c124e0785b8b552873e.jpg

en deze:

Screenshot_20230916_140011_Gallery.thumb.jpg.952b4cde56711a349622e502b47b27c5.jpg

maar ook nog redelijk wat broed en ik zag ook veel bijen die bezig waren met geboren worden.

In de broedkamer zag ik deze ramen:

Screenshot_20230916_141114_Gallery.thumb.jpg.4fbe6196e751e98265a93381b8f2fc9e.jpg

En deze:

Screenshot_20230916_141405_Gallery.thumb.jpg.29fddc622933c661257fef1ba873387b.jpg

Dus niet echt veel gesloten broed en best wel wat larfjes die niet in dat waterige spul lagen. Hebben ze dan water tekort? Ik heb ze in ieder geval water gegeven, maar vind het zo vreemd om die larfjes zo te zien liggen in hun bakjes. 

 

Over de andere kast maak ik me oprecht zorgen. Daar wordt echt heel weinig suiker opgeslagen en er wordt wel iets omlaag gebouwd en er zou prima in gelegd kunnen worden, maar dat gebeurt dus niet. De hele bult blijft bovenin en ik heb ook niet de mogelijkheid om de boel om te draaien. Tsja tsja...

 

 

 

aangepast door Liekie
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon de voerbak erop houden en blijven voeren. Liever iets teveel dan te weinig. Dit lijkt me niet veel wat ze nu hebben.

 

Je kan beter een raam of 2 met voer over hebben dan dat je straks tekort komt. Heb je een plastic folie op de kast liggen?? Dan kan je ze een beetje in de gaten houden en eventueel in het voorjaar bijvoeren met suikerdeeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@NielsmeboerHoeveel voer zouden ze dan volgens jou moeten hebben? Het volk zit nu in de 6raamskast, dus er passen ook maar 6 honingramen op waarvan ze nu ongeveer de helft vol hebben. Ik heb nog echt totaal geen gevoel voor hoeveelheden omdat ik nog geen winter heb doorgemaakt met de bijen.

Overigens schreef ik water, maar ik heb ze suikerwater gegeven dus nog steeds aan het bijvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat nielsmeboer zegt gewoon doorgaan met voeren.
Ze gebruiken nu met dit mooie weer erg veel voer en er is bijna niets te halen.
Wil je dat ze uit gaan bouwen zou ik 1-1 voeren ( kilo suiker - liter water)
Zo simuleer je dat er nog dracht is en heb je kans dat ze de ramen gaan uitbouwen.
Dat ze bovenin zitten is normaal, door te voeren heb je de kans dat je het broednest iets naar beneden dwingt.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Het is al even geleden dat ik iets postte in dit draadje, dus bij deze een korte samenvatting van de 2 kasten. De kast waarin het nest op de grote broedramen zit doet het in principe prima. De 6 honingramen zijn allemaal min of meer vol, maar het interessante aan deze kast is dat ik een uitgelopen moercel vond maar OOK de koningin zag. Er zat verder geen nieuw broed in de kast, dus een moerwissel zou aan de hand kunnen zijn en was de nieuwe moer nog aan het vliegen toen ik de kast open maakte, of ze is niet teruggekomen... Dit was half oktober. Ik ga deze kast niet meer openmaken omdat de bijen dan weer alles moeten dichtmaken tegen de kou, dus ik ben nu al benieuwd naar het voorjaar. Als de oude moer niet vervangen wordt, maar ook niet gaat leggen in het voorjaar zou ik ze zo snel mogelijk moeten samenvoegen met de andere kast.

Maar...de andere kast is een ander verhaal. Het nest is wel wat gezakt maar niet veel. Daardoor is er ook minder suiker opgeslagen en ik vraag me dan ook af wat er over zal zijn van dit volk na de winter. Er was in deze kast wel nog broed aanwezig. Ik hoop dat ik in het voorjaar de volken samen kan voegen in een 10raamskast en daarbij ook weer met een nieuwe 6ramer kan beginnen. Dus hopelijk een klein beetje uitbreiden, maar we zullen zien hoe realistisch dat is.

 

Echter, bij uitbreiding moet ik ook op zoek naar een plek om ze te zetten. De imker waarmee ik samenwerk kon een bestaande bijenstal overnemen in de buurt en daar ben ik vandaag gaan kijken nadat de asbestplaten verwijderd waren. De plek is fantastisch!! In het bos, bramenstruiken op de grond, dichtbij een fiets/wandelpad. Het stalletje zelf kan wel wat tlc gebruiken en een nieuw dak, maar de basis is stevig en de 'huur' is een paar potjes honing per jaar. Er is plek voor zo'n 8 kasten, dus het lijkt erop dat ik dus nog wel even doorga met de hobby 😀

 

20231111_154350.thumb.jpg.97a465d784e6c4f575acacc39c4a3f3f.jpg

 

20231111_154608.thumb.jpg.07ea88b1d02221e8b8ec392b82a4a71c.jpg

 

aangepast door Liekie
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De restauratiewerkzaamheden zijn gestart met een gedeeltelijke vernieuwing van het dak en behoorlijk wat sloopwerk. Het binnenhok hebben we er grotendeels uit gehaald omdat we er toch alleen bijenkasten gaan zetten en geen plannen hebben voor iets anders. Verder een boel zooi het dak afgeschoven waardoor het ineens een stuk lichter is geworden. Nu nog de standaarden erin bouwen en dan kunnen er kasten staan. Het zou leuk zijn als ik volgend jaar naar 4 volken zou kunnen groeien en helemaal handig als die allemaal bij elkaar kunnen staan. We zullen zien hoe het gaat. 

20231129_123301.thumb.jpg.cd184e76baadfb9a272744f4c32371d4.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik 3 grote gebruikte bijenkasten opgehaald. Zo blij mee! Met een beetje liefde in de winter (aka een lik verf) kunnen ze weer een hele tijd mee! Ik heb ze voor nu maar even droog op een pallet in de kas gezet. Het werk stapelt zich letterlijk op zo!

 

20231208_133149.thumb.jpg.f7b7a9af13cf947cb75c4077d2cd9314.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip! Ik ga even overleggen wat te doen want mijn volkjes zijn best wel klein en ik heb wat schrik om met kou de kast open te maken (dat was mij namelijk streng verboden) en ze dan heel erg afkoelen. De behandeling met mierenzuur hebben ze wel gehad (2x).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een goede aanpak in het algemeen, maar bij (zeer) kleine volkjes zoals de mijne kan het openen van de kast bij vrieskou een zodanige afkoeling veroorzaken dat ze het sowieso niet redden. Aangezien dit mijn enige volkjes zijn durf ik dat risico (nog) niet aan zonder overleg met iemand die ervaring heeft en weet hoe groot mijn volkjes zijn.

Het risico voor kleine volkjes wordt hier overigens ook genoemd bij de 'NB' onderaan de tekst

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...