Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

1e jaar bijen bij Liek


Liekie

Aanbevolen berichten

Een eigen topic voor mijn eigen bijen, want sinds vorige week ben ik de gelukkige verzorger van 1 bijenvolkje wat ik inmiddels ook nog gesplitst heb in de hoop dat ze uitgroeien naar 2 sterke volken.

Het volkje is een niet heel raszuiver maar wel heel erg vriendelijk buckfast volk, afkomstig van de imker uit mijn dorp waar ik heel veel van leer. Hij heeft al 60 jaar bijen en zegt ook vooral dat er nooit iemand gelijk heeft hoe je dingen moet doen en laat mij ontdekken wat 'mijn' manier is. Iedereen doet het bijen houden tenslotte anders met goede redenen.

De 3ramer stond eerst achter een afgesloten hek, dat was niet handig want ik heb geen sleutel. Vandaar dat we naar een andere plek op zoek gingen en die is gevonden in de achtertuin van een andere imker in mijn dorp. Ook echt superlief dat ze daar mogen staan, het is een mooi plekje! Er mag wel nog wat gesnoeid worden :-)

 

20230623_215304.thumb.jpg.8c609f6b8a45ca7db6eb5f1ceaf47d4a.jpg

 

In het midden staan mijn kleine kastjes. Ik heb namelijk een superstoere koningin die echt onwijs gas erop heeft. Vandaar dat de imker mij vroeg of ik 1 of 2 volkjes zou willen en ik er best 2 wil dus we hebben de boel gisteren gesplitst. Het volkje zat eerst in de 3ramer met opbouw en dat volk is bijna in z'n geheel (met koningin) overgezet in de 6ramer. In het kleine 3ramertje bleven de broedramen achter met nog een paar bijen.

20230623_215230.thumb.jpg.67fb879553db213725aeb3a187235787.jpg

Komende donderdag wil ik gaan kijken of er koninginnendoppen te zien zijn en vandaag heeft de imker nog een nieuwe opbouw op de 3ramer gezet (nog niet op de foto) omdat het anders al meteen te klein zou zijn met al dat broed wat uit gaat komen de komende dagen. 

 

20230623_221126.thumb.jpg.99154dda4fe96c34f7e91df9dc50a269.jpg

M'n handen jeuken om ook te gaan kijken, maar ik hou me nu maar vooral bezig met het maken van raampjes. Dat ging met goede hulp van de jongste zoon erg goed en we waren binnen no time al klaar met 10 raampjes. Nu nog draad erin rijgen, leuk klusje voor morgen.

20230624_144022.thumb.jpg.cc00e2d42b501e43806922eab416b112.jpg

20230624_152553.thumb.jpg.ff2c2988668df4f31aee0fb59f9f0491.jpg

 

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met de volkjes, Liekie

Dat snoeien zo vlak voor de vliegopening zou ik laten.
Ik kwam dit weekend ook te dicht bij de vlieg route en opening van de kast in de moestuin en dat hebben de dames me eventjes duidelijk gemaakt.. na een paar steken toch maar het hazenpad gekozen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror de ervaren imker die met mij meekijkt doet echt alles zonder pak. Ook het 'afslaan' van de raten. Ik sta er dan bij in volledig tenue want ik kan totaal nog niet inschatten of ze me wel of niet willen gaan steken. Overigens had ik daar op de nieuwe plek wel profijt van, want daar stikt het van de muggen. Die steken sowieso! Dus ik denk dat ik het voorlopig gewoon allemaal in pak blijf doen ook al lijkt het niet nodig.

Dat is tegelijkertijd ook de reden dat ik geen foto's heb van het volk op de raten. Dan heb ik dikke handschoenen aan en dan werkt het touchscreen van mijn telefoon niet. Daarnaast zit er toch behoorlijk wat plakspul op de raten dus echt niet het moment om effe lekker met de elektronica aan de gang te gaan 😀 En ik wil ze natuurlijk ook niet laten vallen of de koningin er per ongeluk uit laten lopen. Maar ik zal het onthouden. Wel leuk om een foto te hebben van de beestjes!

 

@BertM oké, dat snoeien laten we dan nog maar even zitten tot nader order. Zelfbehoud is belangrijk!

 

@Mellie dankjewel! Ik wilde ook gewoon beginnen en een belletje naar een imker deed het hele balletje rollen. Misschien een ideetje? En een cursus kan ook nog, maar die zijn allemaal al gestart en bij mij in de buurt was het nog maar de vraag of er komend jaar nog een cursus gegeven zou worden. Dus dan nu maar actie. Het schijnt wel het slechtste jaar te zijn om te beginnen. Bijna niks gaat vanzelf nu, de bijen hebben het echt zwaar met de droogte (weinig nectar)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is het dag 5 van het moerloze volk. Ik heb gekeken of ik al koninginnendoppen kon vinden, maar ik zag er nog geen. Ze waren ook wat onrustig en ik had geen rook meegenomen dus het kastje was niet zo lang open. Desalniettemin veel jonge bijen gezien en ze zijn heel actief. Volgens mij gaat het wel prima. Volgende week nog eens kijken of ik er dan een paar (beter) kan zien. Screenshot uit een actiefilmpje:

 

Screenshot_20230628_203203_Photos.thumb.jpg.03aef202067ab4f4b8706ff575da01d0.jpg

 

Het andere volk waar de koningin wel in zit was heel rustig. Ik kon de koningin niet vinden maar er was veel nieuw broed op de ramen dus ze zit er wel in. Ze speelt verstoppertje: 1-0 voor haar.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Liekie zei:

Vandaag is het dag 5 van het moerloze volk. Ik heb gekeken of ik al koninginnendoppen kon vinden, maar ik zag er nog geen.

Ik heb maar weinig bijen kennis, maar dacht dat je bij splitsen juist een een koninginnendop met frame en al moest overzetten. En als er meerdere doppen op een frame zitten, haal je die er teveel zijn weg om uitvliegen te voorkomen.

Verscheinen er nog koninginnendoppen als er geen koningin meer inhet volk zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, @rorror ik heb ook maar weinig kennis, dus ik doe eigenlijk ook maar gewoon wat mij logisch lijkt. Ik heb de meeste bijen met koningin en met een paar lege raampjes overgezet in de nieuwe kast (er waren geen koninginnedoppen want ik splitste een volk wat geen zwermdrift heeft). Die koningin was goed aan de leg, dus dat kan ze dan ook wel in een nieuwe kast op de nieuwe ramen. De broedramen (met eitjes en larfjes en ook dichte broedcellen) bleven achter in het kleine kastje zodat er daar een nieuwe koningin gemaakt kan worden van de eitjes die al in de ramen gelegd waren. Volgende week (op dag 12/13) zouden die dan duidelijk te zien moeten zijn en dan wil je de meeste extra koninginnendoppen breken zodat er maar 1 koningin geboren gaat worden in het moerloze volk. Dat is althans de theorie. De werkelijkheid is vast weer heel anders dus ik zal er wel weer verslag van doen.

 

Oh en over het verschijnen van koninginnedoppen: ieder eitje kan een werkster of een koningin (of zelfs een soort tussenvorm) worden, afhankelijk van wat haar gevoerd wordt. Dus ik verwacht/hoop dat de bijtjes een paar jonge eitjes uitgezocht hebben om koninginnegelei aan te voeren zodat die eitjes uitgroeien tot koninginnen. Die doppen ga ik hopelijk over een week dan ook duidelijk zien.

aangepast door Liekie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 5 dagen zou je al Red cellen op de ramen moeten kunnen zien.
Van een larve ouder dan 3 dagen kunnen ze geen koningin meer maken.

Breken van redcellen is niet nodig, ze hebben geen zwermneiging, ze willen een nieuwe koningin. Vaak worden de cellen verwijderd als de eerste koningin wordt geboren.

Zie ook https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Doppen_breken#:~:text=Op%20de%209e%20of%2010e,praktijk%20gaat%20het%20meestal%20goed.

Op de foto zie ik veel “wildbouw” aan de zijkant. Heb je wel een sluitboard gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een sluitboard is dat zo'n dicht houten raam? In dat geval is het antwoord nee, er passen maar 3 ramen in dat kastje en die hebben ze nu allemaal vol gebouwd. Er staat wel een 2e etage op met nog eens 3 ramen, maar daar hebben ze vooralsnog niet op gebouwd.

 

En redcellen had ik gehoopt te zien, maar ik weet nog niet goed hoe die eruit zien op dag 5 dus ik ga nog eens op de imkerwiki kijken. Misschien heb ik ze wel gezien, maar niet gerealiseerd dat ze het waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ramen zitten inderdaad niet echt tegen elkaar aan in de kast dus de boel wordt inderdaad dik en op het hout gebouwd. Maar ik weet niet of ik daar op dit moment iets aan kan en/of moet gaan doen? Het maakt het uithalen van de ramen nog niet moeilijk dus ik heb er nog niet zo'n last van. Het volk zal over niet afzienbare tijd toch ook wel weer over gaan naar een nieuwe grotere kast, dan kan ik de boel wel weer wat fatsoeneren.

Bedankt weer voor de link! Echt superleerzaam!! En eigenlijk moet je als imker in de meeste gevallen vooral achterover hangen en toekijken hoe het gaat. Dat is wel een beetje mijn stijl 😉

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bijen moeten natuurlijk wel ruimte hebben om te lopen. Is het niet zo dat een jong volk wel vaker wat wild wil bouwen? 

Enneh, ik ken jouw kastopbouw niet en ook niet veel ervaring (daarom deze vraag). Is het niet handiger om de breedte te gaan dan de hoogte met de ramen/kast? Dit i.v.m. de natuurlijke vorm van een bijen-nest? Dan kan ik me voorstellen dat een verticaal nest niet natuurlijk is/voelt lastiger op temperatuur te houden is, dan een horizontaal nest (waarbij de buitenste ramen meestal voedsel zijn). 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

goeie vraag! En ik heb ook geen idee! Ik zal het eens vragen. Volgens mij is het nu gewoon een praktische kwestie dat ze in dat kleine kastje zitten. In dat kastje zaten ze al en daar past een opbouw op omdat het anders te klein is. Ik heb het vermoeden dat de 6 ramer waar de helft van het volk nu in zit eigenlijk bedoeld was voor de hele club, maar toen we besloten er 2 volkjes van te maken kwam het gewoon zo uit. Dus wellicht niet een heel bewuste beslissing en ik heb ook niet nog een 2e 6ramer in m'n binnenzak zitten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ruimte moet afgestemd zijn op de grote van het volk. Het belangrijkste is het broed op temperatuur houden van ongeveer 35 graden en dat moeten ze met zijn allen doen. Is de ruimte te groot dan kunnen ze het niet goed op temperatuur houden.

In de natuur wordt honing opgeslagen aan de buitenkant en bovenin. Ook rond het broednest wordt een krans voedsel opgeslagen voor direct gebruik.

Horizontaal kan ook met een zogenaamde topkast.
Hierin zit voorin het broednest en achterin de honing

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De verschillende methodes vind ik echt fascinerend veelzijdig! Ik ga het voorlopig nog bij de kleine kastjes houden en het vooral aanpassen aan de grootte van het volk, maar ik weet dat ik in de toekomst zeker wat wil gaan experimenteren met verschillende vormen en methodes, puur om van te leren.

Vandaag ben ik weer gaan spieken in de kasten. Op aanraden van de imker waar ik mee meeloop heb ik ook suikerwater gemaakt als extra voedsel om het volk goed te kunnen laten groeien. De bomen bloeien wel maar heel kort vanwege de droogte, dus het leek hem verstandig om bij te voeren. Hier zullen ongetwijfeld meningen over zijn, dus ik ben benieuwd of anderen nu ook bijvoeren (waarom wel, waarom niet?).

 

In het moerloze volk zag ik nu wel 3 redcellen (yess!), waarvan er 1 al gesloten was (op de foto te zien). Komende woensdag is het dag 12 na 'de scheiding' dus dan ben ik benieuwd of er een nieuwe koningin uitgelopen is.

Screenshot_20230702_124053_Gallery.thumb.jpg.6f01b33de55f1bf6d4e5ecfbc81b45b9.jpg

 

Verder zag alles er goed uit, ik zag zelfs fel oranje cellen (stuifmeel?). De koningin in het oorspronkelijke volk was nog steeds goed aan de leg, veel eitjes en larfjes kunnen zien.

Screenshot_20230702_124600_Gallery.thumb.jpg.0ce64bdd90e468b5d811a81b5c0767a8.jpg

 

Het moerloze volk blijft wel onderin de kast zitten waar het nu echt propvol is. Net of ze niet snappen dat boven hun koppies weer veel meer ruimte is... Zouden ze het bovenin koud hebben misschien..?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn bijenkasten hebben bovenin eigenlijk alleen maar honing (10 ramen honing) . Dus ik voer nog niet bij. Ik twijfel om een omzetting te doen (ligt aan de varroa besmetting) op aanraden van een andere imker. 

Dan haal ik al het broed weg uit mijn huidige 2 volken en krijgen deze nieuwe ramen terug, koningin blijft. Al het broed (moet open broed hebben) komt in een 3e kast die op een afstandje staat. Nadat daar een koningin uitgekomen is en alle andere broed hoef ik die dan alleen te behandelen. 

En dan hebben ze alle 3 nog genoeg tijd om winterklaar te worden en hoef ik maar 1 volk te belasten met een behandeling. Maar dat kan alleen met een lage besmettingsgraad. Maar dan moeten ze waarschijnlijk wel bijgevoerd worden omdat ik natuurlijk van alles omgooi, 

Trouwens geen idee of het in NL ook ramen heet. Ben me nu vooral in het Duits aan het inlezen... en die Terminologie gooi ik een beetje door elkaar.   

aangepast door RedTomato
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Na even weg geweest te zijn hier weer een update van de bijenstatus. De bijen in het kleine kastje hebben een nieuw onderkomen gekregen in mijn afwezigheid. De laatste keer dat ik ging kijken (ik denk rond 15 juli) heb ik (denk ik) in het nieuwe volk een tuuter gehoord en toen ik vandaag de raten bekeek was ik ontzettend blij verrast! Boordevol eitjes en larfjes in verschillende stadia en ook gesloten broed. Deze koningin heeft er gas op! Nu snap ik waarom mijn 'leraar' de boel wat ruimte heeft gegeven want als dat broed allemaal uitkomt is het zo vol. De situatie is nu zo:

20230801_115436.thumb.jpg.c7555470f9e980e5667cf1fa3e5975ed.jpg

 

Aan de linkerkant het volkje met de 'oorspronkelijke' koningin, in het midden de villa met de nieuwe koningin en haar volk en helemaal rechts het kleine (nu lege) kastje waar ze uit kwamen. 

 

Het is nu wel enigszins gek dat de ramen uit het kleine kastje van honingkamer-hoogte zijn en die dus allemaal op de nieuwe zesramer zijn gezet. Het volk zit nu dus bovenin terwijl de raten onderin de kast allemaal nieuw zijn en nog uitgebouwd moeten worden. Het lijkt ze niks uit te maken en er wordt druk gevlogen en er zaten ook al wat bijen onderin maar niet veel. De koningin heb ik in ieder geval kunnen vinden en ook kunnen merken. Dat deed ik met typpex en dat vond ze helemaal niet grappig. Maar na het opdrogen was het allemaal weer business as usual en ging ze weer door met waar ze mee bezig was net als de omstanders.

 

In de andere kast (met oorspronkelijke koningin) vond ik 1 koninginnedop die nog dicht was. Hij zat bovenin-midden. Er lijkt nog voldoende ruimte in de kast dus zwermen lijkt me niet logisch, maar waarom zouden ze dan een nieuwe koningin willen? Ik zie wel duidelijk verschil met de andere kast. Het lijkt alsof de oorspronkelijke koningin het rustiger aan doet en de raten worden maar langzaam uitgebouwd (itt het andere volk). Wel interessant dit verschil en ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Ik denk dat ik de natuur maar op z'n beloop laat, dat heeft prima gewerkt tot nu toe.

 

Dit is de oorspronkelijke kast. 2 van de 6 ramen zijn eigenlijk nog helemaal niet uitgebouwd in de tijd dat het nieuwe volk EN een nieuwe koningin heeft gefixt EN alle ramen uitgebouwd heeft. De grote dop zit op de linkerkant van het 3e raam van links maar is niet te zien door de bijen erop.

20230801_111527.thumb.jpg.8b098d6ce70e3a4074014784a5ee9c0b.jpg

 

En ik ben begonnen aan een zelfbouw 6ramer kastje (omdat het kan). Tijdens het bouwen vraag ik me weer vanalles af, zoals: moet er eigenlijk een dichte bodem in zo'n 6raams kast of is het beter een onderkant met gaas? En hoe breed en hoog moet de invliegopening eigenlijk zijn? Leuk projectje.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een complete leek, dus vergeef me de vast heel domme vraag (en ja, die bestaan heus wel), maar Ehm… hoe vind je tussen al die bijen nou de koningin?
Hoe lang ben je dan aan het zoeken of zijn er bepaalde dingen die bijen doen waardoor het zoeken wat makkelijker wordt? Het zijn er zo veel… ik zou helemaal scheel worden van het zoeken denk ik.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie
Haha, is inderdaad lastig en vaak vindt je haar niet. Vandaar dat ze vaak gemerkt wordt met een kleur op haar rug. Maar dan moet je haar eerst vinden: ze is wat groter en langer dan een werkbij als ze eieren legt. Maar ik heb kasten waar ik haar nog niet gezien heb

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was inderdaad flink zoeken! Ik heb bijna alle ramen 2 keer bekeken voordat ik haar gevonden had en had het al bijna opgegeven. De bijen worden er onrustig van als je de ramen maar blijft optillen dus na een kwartiertje in de kast hou ik het meestal wel voor gezien. Het grappige is dat wanneer je haar gevonden hebt dat je haar dan ineens heel duidelijk ziet zitten met d'r lange achterlijf maar als je dan even weg kijkt en terug, dat je dan meteen weer flink moet zoeken!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik met de jongste zoon de kast inelkaar gezet. Ik/we zijn echt mateloos trots op het eindresultaat! Hij omdat hij zo goed kon boren en schroeven en ik omdat, nouja, de rest 😉 Natuurlijk is hij verre van perfect, maar voor een eerste kast ben ik echt zeer tevreden. Nu nog aflakken, aluminium dekseltje erop, vliegplank eraan en dan bijtjes erin! 

 

20230806_220732.thumb.jpg.7fc3455059d1174ebe8bb77393d7bf40.jpg

20230806_220846.thumb.jpg.be371144098755a4b197e259decd6516.jpg

20230806_221109.thumb.jpg.48c718aeabbd2e9779b23ec932e0c23a.jpg

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De kast is inmiddels uitgebreid met een honingkamer omdat anders de raten waar de volken nu op zitten er niet in passen. Verder nog een dakje erop gemaakt en geschilderd. Hij staat nu al een paar dagen buiten om het schilderwerk wat uit te laten dampen en morgen wil ik gaan kijken of ik de bijen erin krijg. Best spannend of het past zoals ik denk dat het zou moeten passen!

 

20230813_195811.thumb.jpg.f3bf12db9308562a34db44339051577c.jpg

 

20230813_195546.thumb.jpg.2c5ba4f983f91276d0b5870af252108c.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...