Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

1e jaar bijen bij Liek


Liekie

Aanbevolen berichten

Nu alweer broed? En het is zo stervenskoud buiten! Wat een harde werkers zijn het toch.

 

Ik had gisteren overigens een erg interessant YouTube filmpje gekeken over de genetica van bijen en hoe het nou kan dat mannetjes uit onbevruchte eitjes komen en vrouwtjes uit bevruchte eitjes. Machtig interessant voor de liefhebbers: 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de (nog steeds) donkere dagen na kerst heb ik wat gedaan met oude was. Bij de kringloop een rijstkoker op de kop getikt, daar water in gemikt, kommetje erin en daar brokken was erin uit de smelter. Dat ruikt echt zo speciaal!

Na wat experimenteren 2 mooie redelijk zuivere blokken was eruit gehaald.

20231101_160301.thumb.jpg.b113b876f39c20c2f22a977b9f36b22d.jpg20231101_220901.thumb.jpg.80624b5103b2ddb33d3e749094ecac3a.jpg

 

Maar toen... wat doe je ermee?

Naast de moestuinhobby wil ik graag ook achter de naaimachine kruipen. Ik las over het waxen van stoffen om die waterdicht te maken met o.a. jawel: bijenwas! Na het doorzoeken van de verste hoeken van het internet (bushcraft lovers...) vond ik een recept om te proberen. Een mix van bijenwas, kaarsenwas en gekookte lijnzaadolie. Dat allemaal een beetje uit de losse pols weer in de rijstkoker, goed roeren en met het mengsel een lap stof gewaxt, gestreken en daar een tas van gefabriekt. Best goed gelukt ook nog en de tas ruikt OOK zo lekker 😀 Er komen de hele tijd lichte strepen op de vouwen, die dan ook weer vanzelf verdwijnen. It's magic!

20240117_145836.thumb.jpg.63a974070988c9c5305a9f3f6cc095e9.jpg

 

En de rest van de was dan...? Die heb ik in blokjes gegoten want zo'n enorm blok is bij nader inzien niet te hakken. Nu heb ik erg schattige maar vooral handelbare blokjes met natuurlijk bijtjes erop.

20240117_142501.thumb.jpg.02d052c85da9d6b56c3e1f5ef46be61e.jpg

  • Like 11
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Martijn

Wauw die is wel echt mooi helder geel zeg! Mijn was kwam uit echt heul heul heul oude raat en na 3 keer zeven was ik er wel klaar mee. Die panty heb ik ook geprobeerd maar vond ik nog niet echt een succesje. Het koelde ook veel te snel af en toen moest ik al die pantyprut weer gaan opwarmen, wat een gedoe. Wellicht deed ik het verkeerd...

 

@BertM wasdoekjes? Als vervanging voor huishoudfolie? Die heb ik ook! Maar dan wel gekocht om te proberen of het iets is. Dat proberen is nog niet zo gelukt omdat ik veel in plastic doosje met deksel in de koelkast stop als ik wat wil bewaren.

En seasonen met wax? Ik wist niet dat het kon! Dank voor de tips!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, @Mellie nu ik mijn bericht teruglees lijkt het alsof ik dit allemaal 'in 1 go' eruit duw, maar om je gerust te stellen:  'eventjes' staat nergens en was dan ook helemaal niet het geval. Een tas kost me vaak enkele weken (omdat ja, ook gewoon werken enzo) en het besluiten hoe ik zo'n lap moest waxen met welk recept, daar heb ik ook echt wel 2 weken over lopen twijfelen voor ik het aandurfde. Het eenvoudigst waren die blokjes op het eind. Dat was gewoon smelten, gieten, klaar. Half uurtje 😉

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Het is lente!!! Althans in mijn bol. En gisteren hebben we bij zo'n 12 graden, windstil, snelsnel beide volkjes overgehangen vanuit hun 6ramer naar een 10raams kast. Beide volken hadden nog voldoende voer maar ook al broed! Voor de winter hadden we nog gedacht om de volkjes misschien samen te voegen want zo groot waren ze nu ook weer niet, maar nu ze het beide zo goed doen hebben we besloten ze allebei een groter huis te geven.

 

Helaas waren er ook 2 grote kasten (niet van mij, maar wel in de stal) helemaal leeg qua bijen. Echt balen! 3 weken geleden heb ik nog bijen daaruit zien vliegen maar nu waren ze allemaal spoorloos. Uit die kasten hebben we nog wat extra ramen met voer gehaald en in mijn kasten bijgehangen. Dan hebben ze zeker genoeg tot aan maart.

 

Broed:

Screenshot_20240215_201739_Photos.thumb.jpg.65cf8a7f630430bf4f1b232501b08cff.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik begrijp niks van bijen houden maar ik vind je probeersels met blokken was en die tas echt Wauw!! Het zal je dan weken gekost hebben maar de tas ziet er heel erg goed uit. Ik kom niet verder dan wasdoekjes maken, die zijn trouwens best heel fijn maar na een tijdje zijn ze wel aan vervanging toe.

aangepast door appelvrouw
  • Like 1
  • Thanks 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel erg vroeg om kasten al open te maken en meer ruimte te geven, de lente is er nog niet.
Kans dat ze als het kouder wordt de kast niet op temperatuur kunnen krijgen of houden. Ik had ze nog een tijdje in de 6 ramer laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja de tijd zal mij leren of we er goed aan gedaan hebben, maar afgelopen woensdag (weekje later dus) was alles prima. Ik heb m'n oor tegen de kast gelegd en een klopje erop wordt beantwoord met een korte 'wwwwzzzzz' Echt een mooi geluid! Ik vond de hoeveelheid broed echt schokkend veel. Dat was ook de reden om ze in een grotere kast te zetten met wat extra ramen voer en een flink kleiner gemaakte ingang. De ramen die we in de broedkamer hebben bijgezet zijn al uitgebouwd dus wellicht wel wat meer isolerend dan kale ramen. Naja, we zullen zien, ik hoop maar op geen echte kou meer. Alles is sowieso 1 grote ervaring en gelukkig heb ik een zeer ervaren imker die meekijkt.

Overigens gaan beide kasten binnenkort verhuizen naar een kersenboomgaard. Daar wordt zelfs voor betaald dus dan zijn alle pakken suiker aan het eind van het jaar er alvast weer uit. Ik ben echt superbenieuwd hoe dat gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag heb ik de eerste echte inspectie gedaan van de 2 kasten. Ik was er gewoon een beetje zenuwachtig van waardoor ik de eerste kast  bijzonder slecht heb onderzocht merkte ik achteraf. Desalniettemin hebben beide kasten een gezonde moer want er zaten veel jonge bijen in de kasten en een aardig broednest verdeeld over 3 ramen, met gesloten en open broed. Er werd veel stuifmeel binnengehaald en er zat ook flink verzegeld voer in. Dus gewoon prima eigenlijk. Het was heerlijk in het zonnetje!

 

1e kast met 1 raam wat omhoog

Screenshot_20240320_150357_Gallery.thumb.jpg.0a03a4e879a56a774542e9c243a12006.jpg

 

2e kast

Screenshot_20240320_184007_Photos.thumb.jpg.0631b60e30cc32b20ba709e5fd205cd3.jpg

aangepast door Liekie
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De volkjes zijn inmiddels volken geworden. Wat gaat dat onwijs snel zeg! Ook staan ze inmiddels in een kersenboomgaard de kersenbestuiving te fixen als de zon meewerkt. De imker waarmee ik samenwerk brengt zijn kasten elk jaar naar diverse fruittelers en ik mocht ook mee om te zien hoe dat gaat. Het koffiedrinken bij de teler duurde langer dan het zetten van de kasten, dus leuk om eens mee te maken maar verder niet zo spannend. Wat wel spannend is, is hoe vol de kasten straks zullen zitten! Ik zie onwijs uit naar het slingerspektakel en wat ik allemaal met die honing ga doen. Sowieso mede maken!

 

20240401_093707.thumb.jpg.d420f7afe0a4549e1f06d2dba31a0900.jpg20240401_095753.thumb.jpg.24d8f9afa7085def05af421628314ec0.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag hing er een zwerm in een boom op de bijentuin van de vereniging! Enorm vroeg!! Een zwerm begin april!! Omdat iedereen nog bezig was met berokers aansteken en vesten aandoen was ik alvast vooruit gelopen om een kijkje te nemen. Ik zag hem vrijwel direct hangen op een meter of 5 hoog. Was nog een best karwei om hem te scheppen (de cursusleider deed dit en hierdoor flink gestegen in heldenstatus), maar het is gelukt! Geen foto want niet gevraagd om toestemming van mensen op die foto. 

En omdat ik hem zag hangen is hij volgens oude gebruiken in principe van mij, maar omdat het overduidelijk is dat hij uit de kast van een lid van de vereniging komt gingen ze toch eerst ff checken van wie, en als die hem niet wil mag ik het volk hebben. Grappig toch. 

aangepast door Liekie
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al van verschillende mensen begrepen dat de volken exploderen. Zitten ze te krap dan gaat de helft verhuizen.
Het is trouwens niet zo als je de zwerm ontdekt dat je de eigenaar bent.
Kan iemand bewijzen dat hij uit zijn kast komt kan hij hem gewoon claimen.

Ik heb in ieder geval al een 6 ramer achter in de auto staan

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-4-2024 om 22:56, Liekie zei:

Wat voor een mede had je geproeft @Nasuada? Het (mier)zoete lijkt me inderdaad van een pot honing erbij kiepen na het gisten, wat ik zelf in ieder geval niet of zeer weinig van plan was.


gekocht bij de een imkershop dus doe de aanname dat het kwalitatief goed is.

smaken verschillen natuurlijk.

Komen jullie ook naar de moestuinforumdag aankomende zaterdag?

ik neem een fles mee voor de proeftafel.

IMG_7614.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...