Ga naar inhoud

Uien, wortels en rode bieten blijven klein

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst uien, wortels en rode bieten gezaaid. Dat was in Maart. 

De bodem is een beetje bemest en wat compost bij gegooid en verder heb ik best wel wat kalium toegevoegd.

Verder heb ik de bodem (zand) van te voren ook flink goed los gespit, zodat ze lekker kunnen wortel.

Maar het is inmiddels bijna juli, en ook al is het meeste wel uitgekomen, ze blijven allemaal behoorlijk klein. Het is ook niet zo dat er behoorlijk wat loof op zit, maar weinig wortel, de plantjes in z'n totaal blijven klein, voornamelijk bij de ui. De minimale afstand tot elkaar heb ik aangehouden zoals de verpakking. De puntjes van de uien (zowel bosui als normale ui) worden nu een beetje gelig. 

Daarnaast lag ook radijs, die wilde ik onlangs oogsten, maar waren helaas helemaal hol van binnen en sommigen zaten vol met mieren. 

De pastinaak iets verderop gaat trouwens naar mijn idee wel goed, maar die heeft ook nog wel even. 

Is dit soms een stukje in mijn moestuin waar het niet helemaal goed gaat? Of ben ik gewoon erg ongeduldig? Volgens de verpakking van de zaadjes had ik namelijk al kunnen oogsten rond deze tijd. 

Geplaatst:

@Lia56Ik zal kijken of ik straks een foto kan maken.

@Kevins Moestuin Ik had begrepen dat uien niet van natte voeten houden, dus was een beetje bang met te veel water geven. Heb wel degelijk gesproeid, maar altijd minder dan bij bijvoorbeeld de komkommer en tomaten. Wellicht zou het dus aan te weinig water kunnen liggen. Ik zal eens proberen om de grond wat extra vochtig te houden (na de regen van de aankomende dagen).

Geplaatst:

Zand en 7 weken droogte… compost toevoegen is veel belangrijker dan die bemesting. Dus ik zou voorstellen om het organisch stofgehalte van de bodem te gaan verhogen, dan krijg je meer bodemleven en dan komen er makkelijker voedingsstoffen vrij. Bewateren op zand moet heel snel met het weer wat we gehad hebben. Op klei red je het wel een weekje of twee zonder regen na een natte winter, op zand kan dat eigenlijk niet. Er zitten hier op ‘t forum zandexperts, die kunnen je er nog meer over vertellen. 😉👍

Geplaatst:

Klopt, je moet een dikke laag organisch materiaal hebben. In een toplaag van 20 cm compost kreeg ik vorig jaar mooie bieten. Maar nu, op het zand met maar een beetje compost blijven ze iel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...