Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Viel me net ineens op. Ziet er niet echt vrolijk uit. Iemand enig idee wat dit is en of het fataal gaat zijn? Doet me een beetje denken aan galwespen, maar dat zal het wel niet zijn.

00970711332603372.JPG01085371332603421.JPG

01284481332607379.JPG

edit: het witte pluis is na 1 minuut zoeken waarschijnlijk wollige bloedluis, maar is dat ook de oorzaak van die knobbels? En moet ik de aangetaste delen weghalen, of kan ik het gewoon laten zitten?

Edited by Guest
Posted

Ja ik zal straks het nodige eraf borstelen en dan wat zeep & pyrethrines erop sproeien. Er zit ook gigantisch veel klimop in de appelboom, zou dat de luis ook in de hand spelen, of is het juist een voordeel ivm met oorworm die erin kan schuilen?

Ik lees ook dat je de ernstig aangetaste delen beter kan weghalen. Dat zou heel jammer zijn, dan zou de hele boom namelijk om moeten, er zitten meerdere van die plekken op de stam. Gewooon aankijken en zien hoe het gaat of drastisch snoeien waar het kan?

Posted

Denk inderdaad dat hedera wel een overwinteringsplek kan zijn voor ongedierte,

zelf zou ik weg halen maar of dat echt noodzakelijk is weet ik niet, je kunt bv wel wat van die oorworm potten ophangen.

Eigenlijk wil je bij fruitbomen lucht en ruimte in de kroon en dat is natuurlijk door hedera ook niet zo.

Snoei zou ik zelf niet doen lijkt mij mooie oude stam/boom, er gaat zo snel dan model uit de boom maar dat is persoonlijk dat ik me daar aan kan ergeren.

Gewoon natuurlijk normale snoei maar niet deze aangetaste delen wegzagen

Boom omhalen kan altijd ooit nog zou eerst rustig kijken of je de aantasting kan stoppen.

wel zou ik daarvoor vanaf nu goed de boel in de gaten houden omdat je nogal snel/veel opvolgende generaties van appelbloedluis kunt hebben achter elkaar.

Players only love you when they're playing.