Ga naar inhoud

Welk grondmengsel voor Rozemarijn?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sorry als dit al ergens staat, kan het in ieder geval niet vinden

Ik heb hier twee rozemarijn planten die ik in een grotere pot wil gaan zetten.

Nu lees ik dat rozemarijn het liefste een voedingsloze grond heeft met kalk. En de grond kan het beste ook zanderig zijn.

Voedingsloos... wat gebruik ik dan het beste?

Gewone potgrond? Of potgrond waar al een seizoen lang planten in gegroeid hebben? En dan gewoon zand er door?

En ik las dat ze het liefste kalk mergel hebben... mogen kalk korrels ook?

Geplaatst:

Hier weet vast Martinus Ros het echt juiste antwoord ? Ik zelf doe lavendel en rozemarijn in een mengesel van wat grit of fijne steentjes en klei. Onderin de pot zorgen voor goede afwatering. En beetje kalk ja. Mergel is moeilijk te vinden misschien voor je ? Helemaal voedingsloos is overigens onzin hoor. In pot moet ook een rozemarijn echt ergens van leven. Maar doodknuffelen met lekkers , daar houden die dingen niet van nee. Niet teveel gieten ook. Maar totaal verdrogen is nou ook weer zo wat. Zeker in het voorjaar , in de groei , lusten ze best wel wat !

Geplaatst:

idd, voedingloos is onzin. Alle planten hebben voeding nodig.

Wat bij Rozemarijn wel belangrijk is dat de grond luchtig is, dat de PH van de grond niet te laag is en de grond niet te lang nat blijft.

Ik denk dat als je 70% tuinaarde, met 28% zand mengt je een luchtig mengsel hebt, dat niet te lang nat blijft. Om de grond niet te zuur te laten zijn (die PH) moet er een handje kalk bij. Kalkpoeder is misschien moeilijk te vinden. Plet dan gewoon een wit krijtje tot poeder en meng het erbij. 2% van het mengsel is genoeg. Doe dit mengsel zoals m'n voorganger al zei in een pot dat goed afwatert.

Veel plezier met de rozemarijn.

Zaden kopen voor de moestuin? http://www.zadenier.nl

Geplaatst:

Sorry, had dit niet eerder gemerkt....

Hier weet vast Martinus Ros het echt juiste antwoord ? Ik zelf doe lavendel en rozemarijn in een mengesel van wat grit of fijne steentjes en klei. Onderin de pot zorgen voor goede afwatering. En beetje kalk ja. Mergel is moeilijk te vinden misschien voor je ? Helemaal voedingsloos is overigens onzin hoor. In pot moet ook een rozemarijn echt ergens van leven. Maar doodknuffelen met lekkers , daar houden die dingen niet van nee. Niet teveel gieten ook. Maar totaal verdrogen is nou ook weer zo wat. Zeker in het voorjaar , in de groei , lusten ze best wel wat !

Klopt helemaal.

Als de Ph waarde te laag is (zeg maar een stuk onder neutraal, zurig dus) en je bodem is rijk aan voedingstoffen dan verbranden de worteltippen van je plant en kan hij dus geen voedingstoffen opnemen.

Staat de plant te lang nat gaat het worstelgestel verrotten en heb je ook daar een probleem (typisch voor klei en leemstreken) . Als een rozemarijn dorst heeft merk dat je snel, dan laat ie het kopje hangen; de topjes gaan dan knikken.

Rozemarijn, lavendel e.d. wortelen eerder flink diep dan breed. Je wil dus liver een hoge pot dan een brede.

Breng op de bodem een laag kiezel of grof rivierzand (wat is niet zo belangrijk, de bedoeling is om geen staand nat onderin te hebben) aan zodat er geen water kan blijven staan. Zeker niet in een schoteltje zetten.

Wat de grond zelf betreft, ideaal is een mengsel van 2/3 gewone fijne potgrond/bladgrond (geen turf!) en 1/3 grof zand (denk aan grof aquariumzand of fijne kiezel*) met eventueel wat fijngemalen boomschors en een handvol fossiele kalk (op basis van fossiele coccolieten (schaaldiertjes en dergelijke)) of bij gebrek gewone kalkkorrel.

Graag dek ik dat dan af met een laagje kiezel, dat gaat verdamping tegen, houdt onkruid op afstand en is vaak ook kalkhoudend dus houdt het je bodem alkalisch. Bovendien beschermt die mulchlaag ook tegen al te felle temperatuurschommelingen, zeker in volle grond.

Kies voor je pot liever een stenen pot (gebakken klei) dan een kunststoffen ding omwille van dezelfde redenen als de kiezellaag.

Verder verpot je rozemarijn enkel en alleen als het moet, het wortelgestel is dermate fijn vertakt en gevoelig dat het een jaar kan duren voor ie er van herstelt.

Om het wortelgestel te stimuleren (ten koste van de bladgroei maar who cares) kan je een handje zwavelkorrel aan de toplaag toevoegen. Dat vind je beslist wel in de "betere tuincentra".

Bij zulke planten is het wortelgestel van levensbelang, van de photosynthese via bladgroen moeten ze het echt niet hebben.

* Zelf haal ik dat bij de handel in bouwmaterialen. Heb je geluk en hebben ze grof rijnzand met wat zeeschelpen in dan is dit je het van het voor rozemarijn. Het zijn immers planten die langs de mediterrane kustlijn voorkomen en die schelpjes geven bij elke bewatering wat kalk af wat de Ph waarde constant houdt.

Overigens ik heb ik dit jaar meer kruipende rozemarijn in volle grond gezet omdat die, ook al is die in se vorstgevoeliger, veel makkelijker mooi is af te dekken dan een rozemarijn van meer dan een meter hoog.

rosmarinus-officinalis-prostratus44721328715106.jpg

rosmarinus-officinalis-repens0252111333242811.jpg

Geplaatst:

Mijn rozemarijn staat in de volle grond op het veen. De smaak is geweldig en hij geeft me genoeg om mee te koken, maar groter worden doet ie niet. Zou dat door de zure grond komen?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...