Vlietzicht Geplaatst: 4 december 2023 Geplaatst: 4 december 2023 Welke sierplanten kunnen hun nut bewijzen in de moestuin? Snijbloemen bewijzen ook hun nut, voor biodiversiteit, maar deze kun je ook knippen en aan de buurvrouw geven 😉  Het gaat mij om een plant, eenjarige of meerjarige, die gewoon 'niets staat te doen' in moestuin termen maar toch hun nut op een andere manier bewijzen. Kleine of grote heesters, een bodembedekker, struik etc.  Dat viooltjes en goudsbloemen goed zijn voor insecten bestrijding heb ik weleens begrepen, maar daar houdt het ook wel zo'n beetje op. Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉  Moestuinseizoen op Vlietzicht
Patrijs Geplaatst: 4 december 2023 Geplaatst: 4 december 2023 Dat zijn er ontzettend veel. Denk bijvoorbeeld aan waardplanten.  Soms ook onverwacht als je bijv. een keer in de nacht ziet hoeveel nachtvlinders er op een flinke bloeiende salieplant afkomen. Ik zet zonnebloemen voor het zaad voor de puttertjes. Maar zo zijn er heel veel voorbeelden. Ik denk dat bijna alle inheemse planten wel wat bij kunnen dragen. En zelfs het gebruik van natuurlijke mest en compost geeft heel veel leven. Dit jaar voor het eerst een larve van een neushoornkever gezien, die leven graag onder mesthopen.  Insecten bestrijd bestrijd ik (bijna) niet, ik gebruik liever een netje of mijn vingers bij rupsen of aspergehaantjes als het echt te gek wordt. Zelfs de luizen zijn weer een goede voedingsbron voor veel insecten en vogels. Ik zet vaak gewoon wat meer om meer over te houden.   2 Quote De moestuin van Patrijs
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 5 december 2023 Geplaatst: 5 december 2023 Als het gaat om planten die specifiek nuttig kunnen zijn voor bijen en hommels dan zijn de lijsten van drachtplantenoverzichten die je op internet vindt een goed beginpunt. Zie bijv.:  http://www.bijenbestuiving.nl/plantenlijst_met_waarden_van_nectar_en_stuifmeelgift_voor_honingbijen_en_insecten   Planten die zowel een nectar- als stuifmeelwaarde hebben van 3 of hoger zijn uitstekende bijen- en hommelplanten. Hierbij de aantekening dat planten die zeer vroeg of zeer laat bloeien ook met lagere nectar- en stuifmeelwaardes voor insecten zeer welkom zijn. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 december 2023 Geplaatst: 5 december 2023 En je kunt planten zetten die bv luizen aantrekken zoals Oost Indische kers, ook lekker in de sla, of juist planten die insecten zoals koolwitje in de war brengen zoals salie, basilicum en munt plantjes ( de laatste goed opgesloten in een potje) onder de kool planten.  Biodiversiteit is sowieso heel handig in je tuin, eenjarige bloemen tussen de groente en het fruit als rijtje of verspreide kluitjes zoals o.a. kleine dahlia’s, cosmea, goudsbloem en agaschache 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.