hansm Geplaatst: 8 september 2011 Auteur Geplaatst: 8 september 2011 Ja het punt is dat waneer je ze niet in 1x goed aanpakt, het wel met lapmiddelen minder wordt maar al snel weer tot explosie ervan komt.maar waarschijnlijk met al je dieren zal dat nu je het hebt wel altijd een punt zijn.Maar dan nog hebben de kippen er echt last van en zou er steeds aan blijven werken, zo'n bus en even kont en vleugels sprayen dat je ze allemaal gehad hebt is wel haas noodzakelijk is niet duur maar wel even een werkje.Zeer waarschijnlijk moeten je ganzen en kwartels ook. Quote Players only love you when they're playing.
geedee Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 Ik heb overdag het hok behandeld, toen ze buiten liepen. sávonds in t donker, makkelijk de kippen kunnen behandelen, die slapen dan beetje rechtop...alleen de haan kreeg ik een beetje moeilijk door de klep naar buiten hij is een beetje groot en de klep was gebouwd om makkelijk de eitjes te pakken uit de leghokjes. De dag erna meteen smorgens nog eens (voorals er van de kippen nog beestjes gevlucht waren ) en na 5 dagen(voor evt uitgekomen eitjes van die krengen) de kippen s avonds behandeld en smorgens nog een keer alle kieren van het hok. Het middel tast de schildjes van de luizen aan; droogt ze uit zeg maar en daar kunnen ze niet tegen. Heb net nog even gaan checken want daar heb je wel gelijk in...in de gaten blijven houden. Ik zag niks maar ga inderdaad straks in t donker nog eens even kijken...zie je ze inderdaad beter. (was overigens in juni dat ze bloedluis hadden, heb tot nu toe geen klachten meer gehad in de vorm van kippen die niet hun nachthok in willen ) Quote
hansm Geplaatst: 8 september 2011 Auteur Geplaatst: 8 september 2011 Heb je goed gedaan, moet ook is heel vervelend voor je kippen ze kunnen er gewoon bloed tekort van krijgen,en ook bij ernstige gevallen zitten hun veren gewoon niet moi strak, dus denk dat ze het heel fijn vonden toen je het goed aangepakt had. Quote Players only love you when they're playing.
William Jellesma Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 Was opzoek naar het verschil tussen koe en paardemest en wat beter was/is. Kwam dit tegen en ben er niet echt wijzer van geworden. Ik kan aan paardemest komen en denk dat ik dit toch neem en een tijdje op de mesthoop laat liggen. En anders verzamel ik gewoon de inhoud van mn zoontje's luiers, weet zeker dat daar niks in zit Wil niet de discussie weer oprakelen mensen! Quote Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be
William Jellesma Geplaatst: 18 maart 2012 Geplaatst: 18 maart 2012 Beter in de zin van: Wat beter voor de grond is, betere resultaten voor de oogst,meer of minder "troep" aanwezig, maar dan gaan we weer in discussie en dat wil ik niet! misschien meer de voor-en nadelen van koemest vs paardenmest. Ik denk dat de meeste mensen voor koemest gaan. Vandaag een partij paardenmest gekregen, maar denk dat ik dit volgend jaar niet weer neem. Veel zaagsel en stro, minder mest. Ws wel goed voor de structuur van de grond? Anyway, groet, William Quote Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be
symke Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 wij hebben zelf paarden en die ontworming is hooguit 2 x per jaar (vaak minder doordat er tegenwoordig alleen onwormd wordt na een positieve test) en dan alleen terug te vinden in 1 hoopje, stelt dus niets voor. fijn op de composthoop, zorgt inderdaad voor hoge temp en heel erg mooie compost Oja: je kunt gerust paardenmest op je mesthoop doen want door het broeien gaan alle wormeneitjes dood! dus jullie ezels lopen geen risico! Quote
geedee Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Vandaag een partij paardenmest gekregen, maar denk dat ik dit volgend jaar niet weer neem. Veel zaagsel en stro, minder mest. Ws wel goed voor de structuur van de grond? Zaagsel wel eerst laten rotten voor je het onderspit en er planten op zet....houtvezels worden door de wortels opgenomen maar zijn te groot en verstoppen de doorgang in de wortels. Quote
Frank vwl Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Beter in de zin van: Wat beter voor de grond is, betere resultaten voor de oogst,meer of minder "troep" aanwezig, maar dan gaan we weer in discussie en dat wil ik niet! misschien meer de voor-en nadelen van koemest vs paardenmest. Ik denk dat de meeste mensen voor koemest gaan. Vandaag een partij paardenmest gekregen, maar denk dat ik dit volgend jaar niet weer neem. Veel zaagsel en stro, minder mest. Ws wel goed voor de structuur van de grond? Het ligt aan zoveel factoren dus het is moeilijk om een eenvoudig antwoord te geven, heb je de beschikking over koemest uit de stal of wordt het dan "drijfmest", als het dan dat laatste zou worden dan zou ik zoiezo voor de paardenmest gaan. Zaagsel onttrekt stiktof aan de bodem stikstof is wel 1 van de primaire voedinsstoffen voor je planten dus als je zaagsel door de grond werkt dan ehm wordt je grond juist niet beter. Je kan het wel zoals Geedee al aangeeft op je composthoop doen zodat het zaagsel eerst verteerd. Als je koemest (stalmest) kunt krijgen is dit waarschijnlijk het beste voor je oogst, (kwa hoevelheid dan) je kan het minder "warm" is dan paardenmest is het ook sneller (vers) te gebruiken. Dit geld dus wel alleen voor de stalmest en niet voor drijfmest. Ik heb ook even in het Velt boek gekeken, hierin staat onder meer dat in droge, losse grond paardenmest iets minder goed werkt dan stalmest, maar op zware, compacte grond grond werkt paardenmest heel goed. Ik denk dat er in paardenmest zoiezo minder "troep" zit dan in koemest, maar dat kan ik niet helemaal onderbouwen Vee wordt zoiezo gehouden voor consumptie, van melk of van vlees. Runderen die gehouden worden voor vleesproductie krijgen denk ik meer antibiotica en andere middeltjes gevoerd dan runderen die voor het melk gehouden worden (lopen deze ook niet vaker buiten om gras te eten i.v.m. hogere melkopbrengst?) melkvee krijgt dan volgens mij wel weer vaak groeihormonen voor een verhoogde melkproductie?, dus in verschillende rundermest kan ook nog een verschil zitten. Paarden worden over het algemeen minder dicht op elkaar gehouden, zijn geen productiedieren en krijgen dus denk ik minder vaak (preventief) medicijnen. Om deze reden zou ik persoonlijk absoluut voor de paardenmest kiezen. Nog een interessant filmpje over dit onderwerp:http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1768/antibiotica-in-de-veehouderij/ Quote
Zeeuw Geplaatst: 19 maart 2012 Geplaatst: 19 maart 2012 Paardenmest is veilig te gebruiken. Ik zelf heb drie paarden en sta op een stal met 40 paarden. Alle paarden worden 4 keer in het jaar ontwormt telkens met een ander middel. Ene keer een normale en de andere keer een extra tegen spoelwormen en lintwormen. Onze boer heeft deze week net weer 20 ton mest op 1 hectare gesnipperd. Dit is mest van de laatste tijd, ja paarden schijten veel.Over een week of vier gaan daar de aardappels in en net als elk jaar komen daar over een halfjaar mooie frietaardappels uit. Als een paard wormen heeft krijgt de ander het ook dus alle paarden ontworm je op de zelfde dag. Een stal zonder wormen dat kan bijna niet. De dierenartsen zijn wel scheutig met antibiotica. Heeft en paard een pijntje dan schrijven ze altijd cubamix voor. Maar ook dit is een dosis die relatief laag is. Voor dat dat via de mest de grond en de plantopname in de mens zit ben je ver achter de komma aan het kijken. Wat veel erger is bv fruit voordat een appel geplukt wordt is hij al minstens 20 keer bespoten. Kortom ik lig er niet wakker van maar misschien andere hier wel. Quote
sugar Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Tja, je bevestigt nochtans de vrees van de andere forumgebruikers : door het gebruik van paardemest ga je continu kleine hoeveelheden (verschillende soorten) antibiotica toedienen, ideaal om resistente bacteriën te krijgen Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Zeeuw Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 In alle verse mest (koe,varken,paard kip) die je krijgt van een boer/bedrijf zit antibiotica etc.Veilig is het nemen van aanvaardbare risico's volgens mijn veiligheidshandboek.Ook een bioboer ontkomt er niet aan om zijn dieren te vaccineren en bij ziekte te behandelen. Zijn mest gaat ook over zijn eigen land waar wij de consument bv weer biologische producten van eten. Eigenlijk allemaal erg krom dat geef ik graag toe. wat je kan doen is de mest van paarden die net ontwormt zijn of middelen krijgen apart houden. Bij ons komt er uit elke stal elke dag een kruiwagen poep en stro. Je kan eenvoudig twee mest stapels maken. Een voor je tuin zonder middelen en een voor de champignon kweker bijvoorbeeld. Maar de meeste van ons hebben niet die luxe denk ik Quote
symke Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 wormeneitjes overleven niet op een mestvaalt dus de mensen met ezels hoeven niet bang te zijn dat ze iets binnenboord halen... verder hebben we zelf paarden en die krijgen alleen gras en hooi en niet eens 2x p jr een wormenmiddel (alleen als het nodig is na een test bij dierenarts) dus het valt heel erg mee wat er dan wel in de mest zou zitten. Quote
hansm Geplaatst: 20 maart 2012 Auteur Geplaatst: 20 maart 2012 dus jullie ezels lopen geen risico! Symke ik moest hier om lachen, ik dacht eerst dat je ons ezels noemde omdat we twijvelen over de mest, maar ik begrijp nu dat je de echte ezels bedoelt eerder in topic genoemd Quote Players only love you when they're playing.
Menph Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Houtvezels worden door de wortels opgenomen maar zijn te groot en verstoppen de doorgang in de wortels. Ik twijfel over de juistheid van deze stelling. Ondergespitte houtsnippers verteren in de bodem maar moeizaam. De bacterien die hiertoe in staat zijn gebruiken voor dit proces stikstof. De bodem word hierdoor stikstofamer. Hetzelfde geld overigens ook voor alle groene plantendelen. Quote
Antoine Geplaatst: 20 maart 2012 Geplaatst: 20 maart 2012 Halloa, Paardemest is een uitstekende mest! Bij ons op de tuin gebruiken we het ook, maar wel een tikkie anders. De mest komt van een championnenteelt. Daar is een jaar op geteeld en dus is de paardemest ook niet meer zo scherp. In het najaar gooi ik zo'n 15 kruiwagens mest over de tuin, die al braak ligt. Vervolgens fresen we in het voorjaar (nu dus) de mest eronder... Uitstekende rijke vrucht! gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
hansm Geplaatst: 20 maart 2012 Auteur Geplaatst: 20 maart 2012 Is de championteeld dan een schone teeld, zonder bestrijdingsmiddel ? Quote Players only love you when they're playing.
Antoine Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 uhm, volgens mij wel, heb het even nagevraagd. Championnen behoeven geen bestrijdingsmiddelen, het is nml een schimmel. Ik gebruik niet direct bestrijdingsmiddelen, maar Slakkenkorrels gebruik ik wel en Knolvoetvrij, allebei van EcoStyle, is volgens mij natuurlijke bestrijdingsmiddelen... gr Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
hansm Geplaatst: 21 maart 2012 Auteur Geplaatst: 21 maart 2012 Oke dan zal dat vast prima mest zijn al weet ik niet of het nog voedingsrijk is na een championteeld erop maar zowiezo zal het ook je bodem struktuur fink verbeteren en dat is altijd handig.Zal ook goede mulch mischien zijn. Quote Players only love you when they're playing.
Antoine Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 Zeker! Als je Paardenmest in het najaar over de braakliggende grond verspreid is het een goede mulch! Ik hoef bij mij eigenlijk niet te fresen, maar doe het omdat alle mest anders boven ligt... Paardenmest is na de championnen net zo, of wellicht beter dan koemest, in koemest zit teveel ammoniac om het gelijk te gebruiken. Als alles staat, maak een paar kiekjes en post ze hier... gr Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Frank vwl Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 De dierenartsen zijn wel scheutig met antibiotica. Heeft en paard een pijntje dan schrijven ze altijd cubamix voor. Maar ook dit is een dosis die relatief laag is. Voor dat dat via de mest de grond en de plantopname in de mens zit ben je ver achter de komma aan het kijken. Wat veel erger is bv fruit voordat een appel geplukt wordt is hij al minstens 20 keer bespoten. Kortom ik lig er niet wakker van maar misschien andere hier wel. Ik ben het met je eens dat het gif op groenten en fruit en vooral ook gif wat erin zit en wat je er niet af kan spoelen meestal schadelijker zal zijn. Ik neem aan dat je bedoeld dat het met deze relatief kleine hoeveelheden wel mee zal vallen? Dat planten antibotica of bacteriën kunnen opnemen en vasthouden is namelijk wel gebleken. Onder andere door de EHEC bacterie vorig jaar ook nog een linkje over dit onderwerphttp://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=79908 Quote
sugar Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 Oke dan zal dat vast prima mest zijn al weet ik niet of het nog voedingsrijk is na een championteeld erop maar zowiezo zal het ook je bodem struktuur fink verbeteren en dat is altijd handig.Zal ook goede mulch mischien zijn. Champignonmest is vrij kalkrijk en soms ook verrijkt met zouten om schimmels te bestrijden Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Zeeuw Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 Ik ben het met je eens dat het gif op groenten en fruit en vooral ook gif wat erin zit en wat je er niet af kan spoelen meestal schadelijker zal zijn. Ik neem aan dat je bedoeld dat het met deze relatief kleine hoeveelheden wel mee zal vallen? Dat planten antibotica of bacteriën kunnen opnemen en vasthouden is namelijk wel gebleken. Onder andere door de EHEC bacterie vorig jaar ook nog een linkje over dit onderwerphttp://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=79908 Zelf denk ik inderdaad dat alles reuze mee valt. Even een rekensom bij ons staan 40 paarden dus 40 kruiwagens mest per dag. Als de boer een keer in de maand de mest uitrijd en één paard krijgt een week lang antibiotica in die maand dan zouden er 1200 kruiwagens mest op de hoop liggen waarvan 7 met resten antibiotica.We gaan er van uit dat elke dierenarts over doseert en een deel van de antibiotica in de mest komt dan is ongeveer een half procent van de mest mogelijk besmet met resten antibiotica. Ik zelf noem het veilig maar natuurlijk zijn er mensen die en half procent nog niet acceptabel vinden. Ik denk ook dat niemand iets uit kan sluiten wat ziektes betreft. De EHEC bacterie was een ramp voor veel tuinders en is zeker voor ons als hobby tuinders bijna niet te voorkomen.Maar in verse koeienmest of kippenmest zal denk ik meer zitten. Alleen hier kan ik niet over oordelen. Quote
William Jellesma Geplaatst: 21 maart 2012 Geplaatst: 21 maart 2012 Heb ik toch weer die discussie aangewakkerd In ieder geval heb ik wel weer wat nieuwe dingen gelezen! Zaterdag mooi weer mensen! allemaal naar de tuin!!!! groet William Quote Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be
Jorg Geplaatst: 22 maart 2012 Geplaatst: 22 maart 2012 Juist goed hoor william, het blijft interessant om nieuwe feitjes (en meningen) te horen. Zeker ook de ervaringen van mensen die zelf paarden hebben staan Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.