Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paardemest veilig te gebruiken?

hansm

Aanbevolen berichten

Je kunt eigenlijk overal wel gratis paardemest krijgen, ik ook zoveel als ik wil maar is dat wel gezond/goed om te gebruiken bij je moestuin ?

Ik dacht zelf van mischien niet omdat paarden nogal wat spullen binnen krijgen zoals bv regelmatig ontwormings middel en antibiotica. Zit dit dan niet min of meer in de paardenmest en komt dat dan niet via mest in de groente terecht?. Weet ik niet zeker vandaar de vraag kun je gewoon paardemest gebruiken of is er kans dat je hiermee je groente minder gezond maakt dan je denkt want tot nu gebruik ik het niet omdat ik het eerlijk gezegd niet zo vertrouw.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontworming was een vb maar ook andere medicijnen enzo ik vraag me echt af of je dan gezond bezig bent.

Oude stalmest zal waarschijnlijk ook stuk schelen als er al medicijnen rommel inkomt, mischien kan ik het beter in de kompostbak erdoor gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb het ook in lagen door de compost gemengd, ziet er erg mooi uit en de compost bereikt een hoge temperatuur dus evt zaden die er nog in zitten composteren ook mee.

Komend jaar wil ik de aardappels en winterwortels ermee bemesten. De wortelbedden spit ik al eerder onder met compost zodat deze wat kan besterven. Of noem je dit niet zo met compost?

Ik ben benieuwd

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

ik heb er een andere bedenking bij

wij zitten met ezels

en die mest gebruiken we door het te mengen met de komposthoop van het ganse jaar

maar durven geen paardemest bij nemen omdat we schrik hebben dat we zo wormen die eventueel in de mest zou zitten, zouden binnenhalen op ons terrein, en zo ook onze ezels besmetten

heeft iemand daar ervaring mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat zeker niet doen, je weet nooit risiko niet waard, geven je ezels niet genoeg mest dan ?

En ik ben nog steeds niet overtuigd om paardemest te gebruiken die krijgen zoveel rommel ingespoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het zeker te weten of het veilig is zal je de paardmest moeten testen. Maar door de mest eerst te laten composteren denk ik dat het wel redelijk veilig is. De vraag is ook in hoeverre de stoffen opgenomen worden door de planten.

En waar maken we ons druk om. Gezuiverd afvalwater bevat ook nog een shitload aan medicijnresten (o.a. anti-conceptie). Dat komt ook allemaal in het milieu, en later ook weer bij ons, terecht: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/aanpak_medicijnen_in_water_dringend_nodig_1_397261

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik maak me er wel druk om, ik wil zelf geen rommel in me tuin gebruiken en zeker niet binnenhalen met paardemest, ik

heb er gewoon geen goed gevoel bij als ik kennissen hoor die paarden hebben dan denk ik ik gebruik het toch maar niet, zeker niet vers.

Waarschijnlijk zal het uit oude paardemest weg zijn, maar niet echt plek om mest zolang te bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik maak me er wel druk om, ik wil zelf geen rommel in me tuin gebruiken en zeker niet binnenhalen met paardemest, ik

heb er gewoon geen goed gevoel bij als ik kennissen hoor die paarden hebben dan denk ik ik gebruik het toch maar niet, zeker niet vers.

Waarschijnlijk zal het uit oude paardemest weg zijn, maar niet echt plek om mest zolang te bewaren

wat gebruik je dan als meststof?

gedroogde koe of weet ik veel mest daar zitten alle die medicatie ook in hoor

en wat val er dan nog niet allemaal uit de lucht

niks is nog 100% zuiver

Link naar reactie
Delen op andere sites

O O wat nu

HIk heb een jaar een moestuin, maar daarvoor is ie jaren verwaarloost. De tuin bestaat uit allemaal kleine bakken, dus je hoeft nooit op de aarde te staan. Ik dacht die ga ik 1 x goed bemesten daarna koop ik biologische mestkorrels oid en wil ik niet meer te veel spitten enzo (begreep dat dat weer slecht is voor het bodemleven). Misschien alleen spitten als ik er wortel groente op zet of.

Nu heb ik dus een hele berg verse paardenmest gekregen in ik denk september. Die over de tuin verdeeld maar niet zuinig gedaan. In jan alles omgespit.

Nu lees ik dat het eigenlijk eerst een tijd moet liggen.

Wat is nu het gevolg?! Het is al gebeurd dus aan tips je moet mest 2 jaar alten liggen heb ik niet zo veel Maar waar kan ik nog rekening mee houden?

Alvast bedankt

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat dat meevalt hoor ligt zo 8 maanden tot Mei, dan spreek je niet meer van verse mest.

Niet mogen scheppen in aarde vindt ik altijd zo'n onzin, je moet toch lekker beetje losmaken de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat dat meevalt hoor ligt zo 8 maanden tot Mei, dan spreek je niet meer van vese mest.

Niet mogen scheppen in aarde vindt ik altijd zo'n onzin, je moet toch lekker beetje losmaken de grond.

In de grond scheppen(spitten) is een oplossing voor als je de grond hebt aangestampt, zolang jij niet op de grond loopt is dat niet nodig, sterker nog je verpest je mooie losse grond ermee. Wil niet zeggen dat je de bovenlaag niet mag/moet losmaken, maar je kunt dat gewoon met een 3tand of cultivator doen. Maar ik stop nu want ik wil je niet ompraten, want mensen die dit als onzin betitelen zie ik graag hun rug verkloten tijdens het spitten!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spit nooit, ik loop ook niet over de aarde in de bedden, maar voor ik iets plant of als een bed leeg is maak ik wel de bovenlaag los en fijn

meestal met een hakje of schepje en werk gelijk compost erin.

Met klei grond moet dat ook wel want anders krijg je zo'n dikke harde kleikorst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spit nooit, ik loop ook niet over de aarde in de bedden, maar voor ik iets plant of als een bed leeg is maak ik wel de bovenlaag los en fijn

meestal met een hakje of schepje en werk gelijk compost erin.

Met klei grond moet dat ook wel want anders krijg je zo'n dikke harde kleikorst.

Met veel compost/mest en mulchen kan je die korstvorming al een heel eind voorkomen. Ik probeer mijn grond nooit bloot te laten liggen. En voor het zaaien/ poten is het inderdaad verstandig om de boven laag los te maken, klopt helemaal.

Maar heb wel een vraag, wie stelt dan dat je niet mag mogen scheppen in de grond wat jij zo onzin vond, ik dacht dat je doelde op Jooze die zei dat ze niet wilt spitten, maar je spit zelf ook niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging aan Jooze:

"Nooit meer spitten" kan heel goed, maar wel pas als je een goede structuur hebt. Als je grond die nog niet bezit, zul je wel moeten spitten (met veel compost/mest), om goede structuur te krijgen ben je meestal wel een paar jaar verder. Als je grond "vast" is gaat dit niet werken. Je techniek om in september met mest (of compost) te bedekken is erg goed daarvoor, de wormen trekken het meeste wel onder, maar ook dat kan pas bij goede structuur.

Kijk voor meer info even bij: https://www.moestuinforum.nl/post3307.html?hilit=bedden%20spitten#p3307

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de antwoorden,

Hoop dat alles goed gaat. Op zich is de grond overigens wel redelijk. Het is zandgrond alleen was er veel over gelopen. Dus ik heb het idee dat ik nu alles 1 keer goed heb bemest en omgespit het goede grond is, maar dat moet ik met het seizoen gaan zien.

Jooze

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef al een paar jaar voordrachten over slim bemesten en dit zijn enkele wetenschappelijke inzichten die ik dan meegeef:

• Kunstmest is junkfood voor je grond en doodt het bodemleven.
    Paarden- en andere mest: altijd composteren.
    Compost is volledige voeding voor je tuin.
    Compost moet je nooit inspitten, maar een laagje boven op je bed leggen.
    Wortel, ui, peulgewassen: niet bemesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Lieven leuk hier je te zien !

Ik gebruik kunstmest maar ja ik hou zelf ook van junkfood

Is het beter als ik ipv kunstmest kippenmestkorrels (of valt dit ook onder kunstmest ) koop.

Compost gebruik ik veel en ook zo bovenop de aarde maar ik heb altijd het idee dat ik zo in start van nieuwe seizoen

ïets extra moet doen vooral omdat mijn grond nog maar kort in gebruik is en er nooit wat aan voeding is gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel eens een grondtestje laten doen of gedaan Hans? Dan weet je precies of je grond goed is en zo niet wat er nodig is. Bij bv. intratuin kun je voor ik geloof 10 euro een envelopje ophalen en inleveren, je kunt ook doe-hetzelftestjes bestellen of als je het heel serieus wil doen : gaia bodemonderzoek

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Gisteren was op tv een onderzoek/advies over dat je grioente toch echt goed moet wassen of schillen ivm dat je resistent kan worden voor antibiotica als je dat niet goed doet, nu deed me dat aan dit topic denken want het ondrzoek vondt zowel op biologische als niet biologisch gekweekte groente dat spul.

Nu dacht ik dat is de paarde, koeien, kippen mest die beide gebruiken zowel niet als wel biologische groente telers, omdat best veel antibiotica bij

fok en houden van dieren gebruikt wordt.

Dat werdt dus niet gezegd op tv maar er moet toch oorzaak zijn dat dit spul op groente gevonden wordt en dan met name van de biologische kweek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...