Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De meeste experts zijn het er wel over eens dat er te veel en excessief antibiotica wordt gebruikt in de vee/dierhouderij en dat dit bij kan dragen aan resistente bacteriën.. Maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die hun antibiotica kuur niet afmaken... Ik vond het ook opvallend dat de test bij de biologisch geteelde groente op 1 na allemaal positief waren. We zullen het moeten afwachten of jou theorie over de mest en de antibiotica klopt.

Ik denk dat hobby tuinders zich niet veel zorgen moeten maken over deze bacteriën en bovendien zou ik niet direct een gelijkwaardig alternatief weten voor de mest, compost bevat te weinig voedingsstoffen en kunstmest is voor veel mensen niet biologisch genoeg.

Geplaatst:

Toch wel zonde en apart dat je geeneens een aardbei of braam of pruim of wortel of van alles wat ik lekker vindt zo in de tuin zou mogen opeten

moet je eerst afspoelen zucht

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Toch wel zonde en apart dat je geeneens een aardbei of braam of pruim of wortel of van alles wat ik lekker vindt zo in de tuin zou mogen opeten

moet je eerst afspoelen zucht

Van wie moet dat Hans? Ik denk echt dat sommige mensen zich af en toe een beetje te gek laten maken. Wat dat betreft (en wel meer ) ben ik het helemaal met Jorg eens. In onze moestuintjes van 15 of 500 m2 kunnen weinig dingen kwaad. Dagelijks opstaan en in de file naar je werk rijden, of zorgen over je zieke kind, of stress op je werk of ruzie met je moeder of weet ik wat zijn dingen waar je je meer zorgen over zou kunnen maken dan de antibiotica in de paardenmest die je in kleine hoeveelheden (want dat zijn het in het grote geheel) in je tuin gebruikt. Het ontspannen bezig zijn in je tuin, het buiten zijn, het met zorg klaarmaken en opeten van je zorgvuldig gekweekte plantjes maken alleen al dat je gezondheid omhoog schiet!

Een beetje meer in je tuin werken Hans, dan heb je wat minder tijd om je druk te maken!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Volgens mij was het de Nederlandse RIVM die daarvoor waarschuwde, niet zomaar een figuur maarb het rijksinstituut.

ik heb eigenlijk te slecht opgelet om goed uitteleggen, was wat anders tegelijk aan het doen.

Nee ik denk dat je verkeerde indruk krijgt ik maak me er niet druk over, ik verbaas me alleen hoe moestuinierder zich op de gratis paardemest storten en dat veel en vers gebruiken denk alleen maar door dat gratis (Hollanders ) verder denken ze niet echt na klijkt mij.

Geplaatst:

ik gebruik al jaren paardemest , enkeld laat de aangeleverde mest minima 11 maanden liggen op de in de tuin liggende mest hoop.

helemaal geen problemen ot heden gehad en verwacht deze ook niet

Geplaatst:

Hans, waarom ga je niet eens de boer op! Daar in Noord-Holland zitten ongetwijfeld nog veeboeren die zelf een mestvaalt hebben waar het spul al maanden ligt te verteren. Kun je daar niet jaarlijks wat van krijgen of desnoods kopen of ruilen tegen een van je vele prachtig zelfgekweekte groenten!

Ik haal zowel mijn paardenmest als mijn koeienmest bij de buren. De paardenmest komt van een soort druide die anti-antibiotica is. Gek genoeg zijn zijn paarden ook nooit ziek... En de mest komt bij een van de twee boeren vandaan. Dat ligt op hun land ergens al maanden te compsteren, ook voor eigen gebruik maar ik mag af en toe ook een karretje vol ophalen. De boer is moestuiniers beste vriend

Veuvecouderc

Geplaatst:

Het probleem is niet het te krijgen, ze komen het zelfs gratis afgeven als je wilt, maar ik weet ook hoeveel medicijnen vee wel niet krijgt

veel idealer zou ik mest van eigen beesten willen gebruiken zoals Jorieke dat kan doen.

Nu ben ik wel bezig om eigen kippenmest compost te maken, dat vindt ik cool

Geplaatst:

Nee geloof dat dat de druppel zou worden bij mijn buren, mijn kipjes hebben vandaag lekker meegekakeld met iedereen hun paasvisite en

eetgebeuren buiten

Geplaatst:

Ik denk dat je absoluut niet overdrijft en ik denk als je het zelf al niet vertrouwd je het ook zeker niet moet doen. Dit is ook de reden dat ik tot nu toe geen mest heb gebruikt.

Nederlanders zijn overal extreem nuchter over en daar is op zich niets mis mee, maar ik denk dat het extreme gebruik van preventieve medicijnen en de commerciële dierhouderij die uiteraard gericht is op winstmaken veel meer gevolgen heeft op langdurige termijn dan door de meeste mensen gedacht wordt.

En ik ben het niet eens met de stelling dat een plant die schadelijke stoffen vast niet zal opnemen, zaden kunnen behandeld worden met pesticiden die het gewas dan de gehele levensduur beschermen tegen insecten en "ongedierte", er zijn zelfs Herbicide resistant gewassen te koop

http://www.gmo-compass.org/eng/agri_biotechnology/breeding_aims/146.herbicide_resistant_crops.html

Dus schadelijke stoffen uit mest kunnen vast wel door je planten opgenomen worden.

Ik denk dat de overheid pas waarschuwt als het echt ernstig is, ze willen tenslotte alles doen om paniek te voorkomen.

De onderzoekers van het VUmc hebben 120 groente onderzocht. Op zeven groente hebben ze een ESBL-houdende resistente bacterie aangetroffen. Van deze zeven monsters waren vier van biologische kweek. Deze bacterie is resistent tegen antibiotica. In taugé, lente-ui, pastinaak en radijs werd de bacterie aangetroffen.

Er moet verder onderzocht worden hoe de groente besmet zijn geraakt. Het is mogelijk dat de groente door dierlijk mest besmet zijn. Maar het zou ook kunnen dat de resistente bacteriën al in de grond zaten

Bron: Gezondheidsnet.nl

Dit zegt voldoende denk ik.

Hoewel ik de Wageningen universiteit niet echt vertrouw met hun officieel naar buiten gebrachte onderzoeken sinds dit filmpje:

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=40025&cHash=fd75dae9028114f703c159f28e75ee84

is dat onderzoek over medicijnen in het drinkwater ook niet echt positief en waarschijnlijk redelijk betrouwbaar, tenzij het onderzoek gesponsord is door door een mineraalwater verkoper.

Maar als je suggereert dat de troep zoiezo in je gewas komt dan kun je ook net zo goed van het hele idee van biologisch afstappen en pesticiden/bestrijdingsmiddelen en gif gaan gebruiken, dat zal dan ook allemaal wel meevallen. Bovendien kun je als kleine moestuinder proberen regenwater op te vangen en dit gebruiken voor je tuin (heb ik zelf ook nog niet)

Ik keur commerciële dierhouderij overigens niet af, dus hierover hoeft niemand offtopic te gaan

Ik weet niet precies hoet het met paarden zit, maar ik weet dat koeien extreem veel "troep" binnen krijgen.

Maar je hebt de mogelijkheid om het allemaal beter en gezonder te maken dan wat je in de winkel kan kopen, dus waarom zou je dat niet zo willen houden? Ik zou persoonlijk alleen mest toevoegen als je iemand in de buurt kan vinden zoals de druide buurman van veuvecouderc, of als je zelf dieren houdt of zeker weet dat het allemaal in orde is. Zeker als je zelf al twijfelt.

Sorry voor de lange post

Geplaatst:

waar ik dan benieuwd naar ben, is hoe lang je de mest niet zou moeten/willen gebruiken na bijvoorbeeld een ontworm-kuur.

Hier krijgen onze schapen, geiten, kippen en varkens geen medicijnen, niets met antibiotica. Alleen moeten ze natuurlijk wel 1 keer per jaar (ivm lammeren wat vaker) worden ontwormt...

Omdat de schapen en geiten buiten lopen, heb ik (nog) geen manier om hun mest te gebruiken in de tuin. Maar dat van de varkens en de kippen gaat de ene keer op de composthoop, de andere keer op de mestbult.

Geplaatst:

Mischien moet je eens die vraag aan je DA stellen ik ben best benieuwd wat hij daar op antwoord,

persoonlijk denk ik dat een ontwormingsmiddel vrij snel uit het systeem van een dier is verwacht binnen een week maar Da zal dat mischien weten.

Ik ben nu bewust ook gestopt met het voeren van de legmeel waar ent stoffen inzitten voor de kippen, voor kuikens zie ik daarvan nog wel het nut maar bij volwassen gezonde kippen zie ik dat nut niet om constant entstoffen te geven.

Geplaatst:

ik haal paardemest bij een stel hobby paardeliefhebbers. Die alleen biologisch bijvoer krijgen indien nodig. Ze grazen eigenlijk t hele jaar buiten. De mest bevat geen stro en andere rommel. Paarden hebben geen hoefijzers etc. Mest hoop waar ik vanaf mag scheppen is meer dan een jaar oude mest. Werkt al jaren prima.

Geplaatst:

Interesanter dan hoefijzers is denk ik navragen of ze bv regelmatig ontwormd worden, voor goede verzorging bij paarden is dat nu

eenmaal noodzakelijk, en lijkt mij dat waneer de paarden ziek zijn ze bv soms ook langdurig behandeld zullen worden met bv antibiotica.

Dat zijn net de dingen die ik niet vertrouw al zal bij echt oude mest van een jaar daar waarschijnlijk niets meer van terug te vinden zijn

dat geloof ik dan ook wel weer.

Ideaal is denk ik mest van eigen dieren dan weet je precies hoe of wat maarja dat is voor meeste van ons niet haalbaar, dus ik denk dat

echt oude stalmnest van een jaar enigste is waar op je letten kan.

Maar toch ga ik van mijn eigen kippen een mest maken met blad, moet daar alleen nog mee experimenteren.

Geplaatst:

De substantie lijkt op compost, de berg mest is zo heet geworden dat het helemaal goed vergaan is. Stro gebruik ik zelf om de aardbeien en als mulch laag. Overigens werkt gras daar ook goed voor. Ik heb hele mooie losse grond. Ik spit de paardenmest er niet door maar legt het in de winter boven op de grond.

Geplaatst:

Ja met echt oude stalmest mulchen waar stro al van verteerd is, is denk ik meest ideaal.

Geplaatst:
Nou ja, als je het in je moestuin gooit, kunnen de zaden natuurlijk weer 'onkruid' worden Maar volgens mij is het juist goed als er stro door de mest zit.

Als je een goede composthoop maakt gaan ook de zaden wel dood! Maar ik ben zo persistent in mijn vragen omdat het zomaar kan lijken dat je geen stro door je mest mag hebben. En net als jij Jorieke ben ik van mening dat stro in de mest eerder welkom is dan rommel. En we willen wel informatief blijven hier, toch

Veuvecouderc

Geplaatst:
Ja met echt oude stalmest mulchen waar stro al van verteerd is, is denk ik meest ideaal.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen Hans: op weg naar je broer hier even langs rijden, dan gaan we naar mijn oude buurman en die heeft oude mest liggen van paarden die nog nooit een antibioticum van dichtbij hebben gezien. Mest van vorige week, van begin dit jaar maar ook van een jaar oud.

Veuvecouderc

Geplaatst:

Hans,

Wellicht interessant:

De volksgezondheid in Nederland staat onder druk door problemen die veroorzaakt worden door de ESBL, een super bacterie uit de kippenstal die mensen en dieren ongevoelig maakt voor antibiotica. ESBL ontstaat door het gebruik van buitensporig veel antibiotica om de dicht op elkaar levende kippen gezond te houden. Maar nu blijkt dat niet alleen kip besmet kan zijn met de ESBL-bacterie, maar ook groenten. Onderzoekers hebben op zeven groenten een ESBL-houdende resistente bacterie aangetroffen. Artsen vertellen in ZEMBLA dat ze zich ernstig zorgen maken, omdat ze het aantal patiënten met een ESBL-besmetting zien groeien.

ZEMBLA - 'Opnieuw antibiotica alarm' zaterdag 7 mei om 22.35 op Nederland 2

Ik zag trouwens van het weekend weer paardenmest liggen. Nu ben ik op paardengebied een leek maar welke paarden staan nu nog op stal? Was het 's nachts nog te koud of zijn het zieke paarden die nu nog binnen staan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...