Geplaatst: 2 april 201213 j Hoeveel aarde (hoogte) moet er minimum in een bak of pot liggen om bv. sla , radijs , wortels enz te kweken ?
Geplaatst: 3 april 201213 j Volgens het boekje 'Moestuin in pot' van Peter Bauwens is voor radijsjes en sla 10 cm diep al genoeg. Voor de wortels hangt het ervan af welke soort je gaat zaaien. Parijse worteltjes, die ronde, hebben ook genoeg aan 10 cm. Gewone lange hebben meer grond nodig. Dit is volgens t boekje. Zelf heb ik de radijsjes en de parijse worteltjes in een bak van 20 cm diepte staan.
Geplaatst: 3 april 201213 j Ik heb gisteren toevallig wortels gezaaid, en had ook al de vraag gesteld hoe diep de pot moet zijn...k kreeg als advies de potdiepte voor de wortelen 1,5 keer zo diep als de wortels lang worden. Het wortelsoort dat ik gezaaid heb wordt ongeveer 15 cm lang, (15 x 1,5 = 22,5), en heb potten van 25 cm gebruikt. Hoop dat je er iets aan hebt! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 28 februari 201312 j Oké ik denk dat dit wel een juiste topic is om mijn vraag te stellen.Ik heb het ook nog niet ergens anders terug gevonden. Waar ik mijn peulvrucht wil zetten staat nu nog gras en wilde ik nog wegsteken .Maar aangezien het gras weer goed is voor mijn ganzen had ik het idee de peulruchten in potten te doen en op wieltjes te zetten zodat als hun komen grazen ik me peulvrachten ff kan verplaatsen.Maar voor 1 peulvrucht (doperwten kikkererwten bruinebonen snijbonen en sperciebonen) hoe grote pot heb je nodig voor 1 plant?Ik had in gedachte om 1 plant in een emmer te zetten deze zijn volgens mij 5 liter.Bij action zijn ze een euro en wie weet heeft de patat boer nog mayo emmers voor mij.Maar is dit genoeg ruimte voor 1 plant ik vind het zonde ze aan te schaffen als blijkt dat ze te klein zijn.Want anders ga ik op zoek naar specikuipen. De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 28 februari 201312 j Ik heb mijn peulen eerst voorgezaaid en dan in een flinke pot gezet, 25/30l ongeveer. Daar een tipi van bamboostokken in en laat het groeien. Er staan uit min hoofd 10 stokken in, dus 10x 3 peulenDit iseven een probeersel daar de verhoogde bakken nog niet af zijn op detuin maar de peulen al wel hoog genoeg zijn om uitgezet te worden! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 28 februari 201312 j Red, de emmers bij de action voor 1 euro zijn 12 liter! Ik gebruik ze zelf voor mijn kruiden. Of nouja dat was ik van plan voor dit seizoen Aangezien je in een mm bak vakje (25cm) al 2 tot 4 bonen (erwt/sugarsnap/peul) mag planten is er volgens mij zat ruimte in de emmer! Je hebt inderdaad wel een hekje, gaas of bamboestok nodig voor klimmende planten want ze worden wel hoog. http://noompisbm.blogspot.nl/
Geplaatst: 28 februari 201312 j @ Noompie, haha oke ik mis deels dat inzicht in liters en meters enzz dacht dat ik ergens had gelezen 5 liter Maar het is dus een optie en hoeveel peul stekken kunnen er in dan denk jij? ik dacht 1 maar als een mm bak kleiner is dan kan het volgens mij meer dan 1 toch?? En inderdaad met wilgen takken maak ik een klimrek in de emmer.De emmer op een plank en onder die plank wieltjes zodat als die monsterganzen komen grazen ik ze ff veilig kan stellen hihi De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 16 maart 201312 j Red, sorry voor de late reactie. Ik zie het nu pas. Heb je inmiddels al geplant? Ik zou in zo'n emmer het ook bij 4 tot 5 stekken houden. Het wordt best hoog en je wil ze wel de ruimte geven om te groeien en lekkere vruchten te produceren! http://noompisbm.blogspot.nl/
Geplaatst: 24 maart 201312 j @prettig gestoord Wat ik me nog afvraag; gaan die bonen in potten als je er stokken bij zet niet omkieperen als t een beetje waait In de kern van alle problemen schuilt een kans
Geplaatst: 24 maart 201312 j @Noompi: Oke txs weet ik weer meer ja ik heb nooit genoeg en wil zo veel mogelijk dus ze mogen de ruimte hebben De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 25 maart 201312 j Maar voor 1 peulvrucht (doperwten kikkererwten bruinebonen snijbonen en sperciebonen) hoe grote pot heb je nodig voor 1 plant? Het is verschillend per boon/soort hoe hoog ze worden. Kikkererwten (naar mijn weten, maar zullen mogelijk ook meerdere soorten van zijn) blijven "kleine planten" (wat ik zo uit de literatuur heb gehaald zo'n 70cm/struikboon).Snijbonen, sperziebonen, en doperwten zijn vaker hoge/klimmende boonsoorten, maar zoals eerder genoemd ook soortspecifiek. Ik houd zelf aan; Staak/klim/stokbonen 2-2,5m ; Struik/stambonen 35-70cm waarbij ik alles wel ondersteun, maar de eerstgenoemde dus meer als de tweede soorten (die meer ondersteunen zodat niets omwaaid/op de grond komt te liggen)..
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.