Geplaatst: 5 april 201213 j Ik heb een week of twee geleden mijn kapucijners buiten gezet, na voorzaaien in de kas. De plantjes krijgen nu wel een erg rode kleur en groeien niet erg hard. Vreemd, want mijn peultjes, die op hetzelfde deel staan en tegelijkertijd zijn gezaaid en uitgeplant, blijven gewoon frisgroen en groeien flink. Weet iemand wat er aan de hand is? Is het misschien een raskenmerk? Tweede punt: randen van het blad worden aangevroten. Is dit de bladrandkever? Wat doe ik daaraan?
Geplaatst: 5 april 201213 j 1. - Deze verkleuring zou best eens door de temperatuurwisselingen kunnen komen (van heel warm, 15-20 graden, naar de koude periode nu met vorst). Met name de vorst kan de schade, de verkleuring, aangericht hebben. Ook als je ze af hebt gehard na verplaatsen van kas naar volle grond, dat afharden heb je gedaan? Het verschil met de peultjes zou kunnen ivm gevoeligheid. 2. Inderdaad de bladrandkever. Ik doe daar zelf nooit iets aan maar je plantjes zijn zo te zien nog maar klein en kunnen toch wel flinke schade oplopen door de kever. Misschien hebben andere leden advies voor je welke producten je eventueel kunt gebruiken.
Geplaatst: 5 april 201213 j Sluit me aan bij Jorg. De plant heeft waarschijnlijk stres als gevolg van de temperatuurdaling. In koude grond kan de plant geen phosfor meer opnemen. Ze verkleurt dan rood en de groei stagneerd. Als gevolg van de drogere buitenlucht (koude lucht bevat minder waterdamp tav warme) kleurt de plant donkerder om zich te beschermen tegen de uitdrogende werking van de zon (uv) De plant heeft misschien echt droogtestres omdat de wortel slecht contact maakt met de grond. Fabiden (peulen, lupinen, eikenboompjes) hebben een penwortel en laten zich moeilijk verplanten. Waarom zaait men peulen, kupucijners en co eigenlijk voor?
Geplaatst: 5 april 201213 j Mijn voorgezaaide peultjes, heb ik uitgeplant net voordat het steeds zo warm was. 's nachts was het dan nog wel koud, die van mij zijn ook wat verkleurd. Maar er komen nu alweer een boel frisgroene blaadjes aan. Ik zaai voor omdat de woelmuizen er anders met de zaden vandoor gaan. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 april 201213 j Ik zaai voor omdat de woelmuizen er anders met de zaden vandoor gaan. Lastig. Afgelopen winter zag ik hier woelmuissporen, maar met de vollegronds kapucijners gaat het vooralsnog goed.
Geplaatst: 5 april 201213 j Auteur Dank voor jullie tips. Ik had nog niet gedacht aan de koudeperiode, maar het lijkt me een heel goede verklaring. Toch gek dat dit ras erwt er meer last van heeft dan mijn peultjes, die hetzelfde pad hebben bewandeld. Ik heb ze inderdaad niet afgehard, maar dat was ook niet makkelijk tijdens die schitterende dagen in de vorige weken. Ik heb zelfs de lange penwortel bij een groot deel van de planten wat ingekort. Sommige tuinliteratuur claimt dat dat beter is dan een lange wortel verkeerd planten, maar ik vraag me nu af of dat verstandig is geweest. Oja, en de reden van dat voortrekken is inderdaad het ongedierte. Vorig jaar is mijn hele opkweek buiten tot twee keer toe door muizen vernield. Het is heel gek: ze eten niet zozeer de zaadjes, maar net het deel van de plant het dichtst bij het zaad. Daardoor ziet een veldje erwten er ineens uit alsof iemand al je plantjes uit de grond heeft getrokken, en ze in tweeën heeft gebroken. Vandalisten zijn het!
Geplaatst: 5 april 201213 j @Menph: Ach, je leert er mee tuinieren Ik zaai gewoon bijna alles voor. No biggie. De peultjes grijpen zich nu al mooi vast aan de rekjes. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 april 201213 j Auteur De peultjes gaan bij mij ook niet slecht, maar ook hier die snertkevers. En over die capucijners: ach, Ik had veel teveel voorgetrokken en dat staat allemaal nog in de kas enorm hoog te worden. Ik denk dat ik dat na de pasen maar buiten zet (dan is de nachtvorst hopelijk voorbij). Opmerkelijk trouwens: het is zaad dat ik in 2009 heb gewonnen uit mijn allereerste capucijneroogst. Doet het nog steeds als een tierelier...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.