dennislp Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Het is ook elke keer weer wat met die munt planten... zucht. 3 weken terug een plantje bij de intratuin gehaald, en nu zie ik in ene op veel blaadjes aan de onderkant oranje dingetjes, een soort bultjes. Vooral op de onderkant van het blad. Wat kan dit zijn? Lijkt me een insect, misschien schildluis? kan dat? ik zie vooral witte beestjes als ik op schildluis google Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Wegvegen, en anders wegknippen, zal vast een beestje in dop zijn... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 5, 2012 Author Share Posted April 5, 2012 Heb veel er al afgehaald, maar als ik alles er af moet halen ben k bijna m'n hele plantje kwijt... Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Dopluis. Als je niet van munt met luizen houd knip je alles af. De plant regenereerd makkelijk vanuit de wortels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Dat lijkt me geen dopluis maar wat men "roest" noemt. Het is een typische muntziekte die de bladeren en stengels van binnen uit aantast.Een paddestoel (schimmel) die kan ontstaan als je planten bewaterd worden van bovenaf in volle zon of s'avonds b.v. Het enige wat kan helpen is de plant terugsnoeien tot op de bodem, alle weggesnoeide spul en afgevallen blad verwijderen en wachten tot de munt weer opkomt. Men gaat er van uit dat de schimmel zich niet in het ondergrondse deel van de plant bevindt wat ik alleen maar kan bevestigen. Naar mijn ervaring komt de schimmel makkelijker voor bij planten in pot dan bij planten in volle grond maar da's bij ziektes wel vaker het geval.Ik verpot de zieke plant gewoonlijk ook (als volle grond geen optie is) als ik het merk en tot nu toe zijn ze er altijd weer gezond uit gekomen. Vermoedelijk staan je planten nog niet buiten en heeft de ziekte zich achter glas ontwikkeld?Ik vraag het maar omdat bij het huidige weer de ziekte zich door de lage temperatuur niet kan ontwikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Als het inderdaad roest is (en ik heb geen reden daaraan te twijfelen) dient er erg zorgvuldig mee omgesprongen te worden met oog op besmettingsgevaar. In de chrysantenteelt wordt men panisch bij het woordje roest. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 6, 2012 Author Share Posted April 6, 2012 Vermoedelijk staan je planten nog niet buiten en heeft de ziekte zich achter glas ontwikkeld?Ik vraag het maar omdat bij het huidige weer de ziekte zich door de lage temperatuur niet kan ontwikkelen. Plant staat al sinds ik heb hem continu buiten. Staat wel op een meter hoogte tegen een muur op het zuiden waardoor de temperatuur denk nog best warm zou kunnen worden. Ik ga denk maar gewoon alle besmette delen in de vuilnisbak gooien, nu een munt plantje kaal knippen is een slimmer plan dan straks midden in het seizoen denk ik dan. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Lijkt me inderdaad een goed plan. Zoek ook even naar de nog niet zichtbare uitlopertjes en snoei daar ook maar gerust de koppen van weg. Munt is een stevige plant die zich vrij makkelijk herstelt. Komt wel goed allemaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Toch vraag ik me af omdat Dennis vrij veel ziektes/beestjes heeft er geen "'bron"" hiervan isbv die oude corniferenhaag of iets dergelijks. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 6, 2012 Author Share Posted April 6, 2012 Dat vraag ik me soms ook wel af.. maar wat versta jij onder een oude conifeer? We hebben er een van 22 jaar oud ja, maar die staat er zeker 10 meter vanaf, terwijl de munt naast de conifeer er gewoon vrolijk bij staat. Maar aangezien dit plantje nog maar 2 á 3 weken hier is, gok ik meer op een ziekte vanuit het tuincentrum. Is me vorig jaar ook opgevallen dat bij sommige munt planten @ intratuin meeldauw vlekjes zaten.. Het zou me niks verbazen als via die weg er toch flink ziektes overgebracht kunnen worden, helaas. (Ookal controleer ik nu altijd plantjes op ziektes voor ik ze koop, maarja) En de plek waar de munt staat kon denk niks meer bevatten, heb het tafeltje + de muur + de grond grondig schoongemaakt na het meeldauw avontuur.. hoge drukspuit etc. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts