Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

leukkkkkkkk foto,s op de vroege morgen .mijn dag kan niet meer stuk ...

jammer van het kleinste biggetje .maar de rest ziet er mooie uit

Geplaatst:

Gefeliciteerd, spannend he, zo 'n lompe zeug, gelukkig woerden de biggen als ze de eerste 24 uur door zijn haast niet meer doodgelegen.

Hier loopt de beer ook lekker tussen de zeugen, heb 1 gecasreerde beer, BZN (Big Zonder Naam) een wolvarken, die een dezer dagen naar de slager gaat.

Hoe laten jullie de beertjes eigenlijk castreren en wanneer ?

Hier worden ze met 3 weken verdoofd gecastreerd, ze krijgen een lichte algehele verdoving en de ballen worden ook verdoofd, had ik de eerste keer niet laten doen, kan ze nog horen krijsen

Geplaatst:

Wat grebeurd er eigenlijk als je ze niet castreerd, en ze laat zeggen met half jaar/ 1jarige leeftijd slacht.

Gaan ze knokken of heeft het invloed op smaak vlees, of invloed op vetmesten ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Volgens mij heeft het niet heel veel effect op de smaak, al zijn er mensen die dat wel vinden geloof ik. Maar een beer stinkt niet, niet zoals een bok.

Het is vooral het 'probleem' dat ze pas met 2 jaar een beetje uit zijn gegroeid, en met een half/1 jaar echt nog niet genoeg vlees hebben. Wil je ze die 2 jaar houden, dan moeten ze wel gecastreerd, want dan gaan ze knokken of vrouwtjes lastigvallen. Moet je ze allemaal apart gaan zetten.

Geplaatst:

De berengeur komt volgens mij pas wanneer ze geslachtsrijp zijn , ik ga dit jaar van de beertjes expres 1 niet laten castreren (moet nog wel ff geduld hebben, hoop met een maand of 2 op biggen)

Vindt toch wel dat mijn beer een stuk kruidiger ruikt dan BZN, helemaal als er een zeug ruist

Zelfs bij oudere beren schijnt de berengeur geen rol te spelen bij goed slachten.

Geplaatst:

Oke ja das best lang als met 2 jaar pas uitgegroeid is, dan zie ik denk wel nut van castreren gewoon rust ook in de groep,

maar zo'n varken aan het spit das toch altijd een soort van jong varken ik zou denken een halfjaar oud, heel lekker best ook duur maar ook beetje apart om met zo'n mooi nestje schatjes over hun vlees te praten .

Gaan deze kunekune weg als hobbydier, of hou je ze zelf als slachtvarken ?

Ik vondt op je filmpje van dat zwart/witje dat hij al zulke stevige pootjes heeft en al vlug best stevig rond stapt.

Zo gevaarlijk om snel aan te hechten.

Geplaatst:

Dit is wel echt een hobbyras, en we hebben al een paar mensen die er wel interesse in hebben. Iemand met een zorgboerderij bijv.

Ze worden niet als slachtvarken genomen. Tenminste, niet dat ik weet. Maar wij willen ze wel eens proeven .

En als er wat biggen(borgjes..) niet verkopen, dan houden we ze. Ze worden dik van gras, dus dan valt 2 jaar wel mee. Er hoeft niet 2 jaar lang een boel gekweekt/gekocht/etc. eten in.

En we houden 2 zeugjes, om de bloedlijn verder te zetten. We moeten dan ergens anders weer een stamboek beer vandaan halen.

Geplaatst:

Leuk, mischien kun je je eigen beer ruilen tegen een ander kunekune beer.

Bij geiten gebeurd dat veel.

Denk ookwel dat Kunekune een heel mooi hobbyras is, maarja dat vindt ik van de wolvarkens ook.

Nu ben ik benieuwd hoeveel de zwarte krijgt en welke kleur, blijven de moeders ook dat je 4 zeugen hebt ?

Trouwens ik denk ook best dat je een jonkie beer tegen een jonkie van iemand anders gemakkelijk zou kunnen wisselen als je nog iemand vindt met nest wat bloedvreemd is, maar ik neem aan dat je geen twee beren wilt.

Geplaatst:

Het is vrij moeilijk om een ongecastreerde big te kopen. Je moet er dan flink op tijd bij zijn, of iemand kennen die een nestje verwacht. Anders worden het borgjes. Maar we hebben sowieso ook liever een wat oudere beer. De beer die we nu hebben ruilen we lieft, maar we kunnen hem ook verkopen en dan ergens anders een andere beer kopen.

De moeder van deze biggen gaat wel met een maand of 3 naar de slacht. Helaas, maar ze heeft iets met haar poot waardoor ze moeilijk loopt. Ook hoort ze naar ons idee zeer weinig. Maar vooral het moeilijke lopen is een reden.

Geplaatst:

Jammer maar die keuze begrijp ik wel, dan mag de zwarte vast blijven

Ben jij bv met de kunekune niet lid van stamboek of rasereniging, dat lijkt me handig ivm wisselen enzo.

Geplaatst:

Ja, we zijn lid van het stamboek. Maar onze zeugen zijn niet officieel stamboek. Nooit ingeschreven (hun ouders ouders al niet). Dus nu hebben we ze gekruist met een stamboek beer. En hebben we met het stamboek afgesproken dat hun jongen dan gedeeltelijk stamboek-varkens zijn. Kruisen we die weer met een andere (onverwante) stamboek beer, dan zijn hun jongen nog stamboekser, etc.

Zodat we biggen gaan krijgen die echt helemaal in het stamboek mogen.

Geplaatst:

Nou ik weet wel welke ik kiezen zou, die bruine met de roze buik op de derde foto,

prachtige beestjes!

Geplaatst:

Lief de oortjes lijken nu ook meer vorm te hebben of anders te staan,

hecht je je al onwijs aan ze ?, ze lijken mij zo onwijs grappig.

Nouja beetje ruimte tussen de nestjes is mischien wel leuk of handig, ben wel enieuwd naar de zwarte haar jonkies.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...