Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

madeliefjes


eva1986

Aanbevolen berichten

Helemaal enthousiast na mijn eerste onkruid-in-de-keuken avontuur ben ik eens op internet gaan neuzen...

 

En ik begon bij madeliefjes, want daarvan wist ik dat die eetbaar zijn ...

Ik heb recepten gevonden voor soep, gesuikerde madeliefjes en ook siroop. Dat zette me aan het denken, zou ik ook stroop kunnen maken van madeliefjes op dezelfde manier als met paardenbloemen? Heeft iemand dit weleens geprobeerd??? Ik meende dat de bloemen zelf nootachtig smaakte, maar wellicht veranderd dit wel in iets heerlijks??

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit vond ik:

 

Madeliefjessiroop

 

250 gram madeliefjes (alleen de bloemen)

1/2 citroen in schijfjes

40 gram poedersuiker

3-4 koppen kokend water

 

Giet het kokende water over de madeliefjes. Voeg de schijfjes citroen toe. Zet het afgedekt weg en laat het ongeveer een dag trekken.

Zeef de vloeistof de volgende dag door kaasdoek en vang het vocht op in een pan.

Voeg de suiker toe en laat dit inkoken tot je een mooie siroop hebt.

 

Maar ik weet nog niet of ik me er aan ga houden

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, gewoon madeliefjes. Wel vond ik ergens dat je het beste de helemaal witte kunt plukken, want sommige cultivars zijn niet eetbaar, en of die met een roze randje aan de blaadjes een cultivar is of niet, daar zijn de meningen op internet over verdeeld . Dus ik neem het zekere voor het onzekere, en ga voor wit!

 

Morgen ga ik het ook testen, een kleine hoeveelheid, als test!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook nieuwsgierig, maar ik wil me er ook even mee bemoeien.

 

3 tot 4 koppen water betekent circa 700 tot 900 ml water. Daar gaan dan 250 gram madeliefjes bij en 40 (!) gram suiker. Het lijkt mij wat weinig voor een siroop en voor de smaak. Voor een niet zo zoete jam gebruik ik al 1 op 1 (100 ml vocht op 100 gram suiker). Voor siroop is dat al gauw veel meer, en dan hebben ze het in dit recept ook nog over poedersuiker. Poedersuiker is gewone suiker fijngemalen plus een of ander zetmeel toevoeging om het poedereffect te vergroten. Het lost goed op maar dat doet gewone suiker ook als je er wat werk achter zet - roeren bijvoorbeeld.

 

Je moet doen wat je wilt maar het lijkt mij heel sterk dat je met een smakelijke siroop eindigt als je dit recept volgt.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom zei ik ook al dat ik waarschijnlijk het recept niet ga volgen...

 

Ik houd denk ik het paardenbloemenstroop recept aan, maar dan met madeliefjes (heb trouwens gewogen vandaag, 1 paardenbloem = 1 gram) dus:

 

450 ml water

200 gr madeliefjes

1/2 citroen (of sap)

 

na inkoken heb je dan ongeveer 300 ml vocht, dat met 666 gr suiker inkoken tot stroop. (of eventueel jam/gelee van maken met pectine en geleisuiker)

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dennis: Daar had ik ook al over nagedacht, tenzij het resultaat van alleen madeliefjes fantastisch is natuurlijk

 

Nou, ik heb geplukt vanmiddag tussen de buien door... Iets meer dan 200 bloempjes, heb ze van de steeltjes ontdaan (daarna gewogen, 20 gram ). 200 ml water met een scheutje citroensap in de pan, heeft ongeveer 15 minuten gekookt en staat nu even te trekken (en af te koelen, denk ook zo'n kwartier, 20 minuten) Kijken hoeveel vocht er overblijft, en dan de suiker erbij en in laten koken! Ben echt benieuwd naar de smaak, het ruikt in ieder geval echt anders dan de paardenbloemen (die vond ik maar muf stinken ). Het heeft iets kruidigs...

 

Vanavond zal ik jullie vertellen hoe het smaakt!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hier het hele verhaal met bevindingen:

 

20 gram bloemetjes die in de pan met 200 ml gaan (met scheutje citroensap)

madelief-179591334332418.JPG

 

Wat me wel opviel, ik heb ze echt binnen 15 minuten na het plukken verwerkt, en toen gingen de eerst geplukte al dicht , maar zodra ze het hete water in de pan raakte, gingen alle bloemetjes als een speer weer open!

madelief-290761334332425.JPG

 

De geur was tijdens het koken iets kruidiger dan de (vind ik) nogal muffe lucht van de paardenbloemen. Ik had na het koken en intrekken nog 150 ml vocht over (heb de bloemen goed uitgewrongen), en daar heb ik 330 gram suiker aan toegevoegd volgens het standaard stroop recept.

madelief-380521334332432.JPG

 

Na het inkoken was het net teveel voor één potje, dus ik heb nog een bodempje in ander potje moeten doen, maar dat is niet erg, potjes genoeg . Zoals je op de laatste foto kunt zien, is de stroop een stuk lichter dan die van de paardenbloemen. (ik vond het op een plasje lijken, hihi )

madelief-430171334332439.JPG

 

En dan nu, de SMAAK:

Het is lekker, máár... Ik vind het veel op de paardenbloemenstroop lijken (heb alleen pas warm geproefd). Het is inderdaad iets kruidiger, of frisser, zoals mijn vriend oordeelde. Maar het is zeker geen mislukt experiment, voor de gene die nieuwsgierig zijn, probeer het zeker zelf!

 

Ik vond op internet de volgende informatie:

http://www.kruidenkorf.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=79:madeliefje&catid=7:welkomblog&Itemid=15

Waarin je terug kunt lezen dat er veel vitamine C in madeliefjes aanwezig is, en wat de geneeskrachtige voordelen kunnen zijn.

 

Mijn oordeel? Paardenbloemen pluk je makkelijker, en je hebt er dus snel voldoende om véél stroop te maken, madeliefjes zijn dus in het nadeel omdat ze kleiner zijn, en je er véél meer van nodig hebt, voor een redelijke hoeveelheid stroop. Zeker niet vies, maar ik maak volgend jaar gewoon weer stroop van paardenbloemen, gewoon uit luiheid

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd haast denk ik... Hihi, te vlug willen doen , zet ze ook even op hun kop, maar zelfs degene met maar een klein bodempje stroop trekken goed vacuüm. Na het afwassen zet ik de potten in de oven, rond de 100 graden (voor temp verschil met glas en jam/stroop) Daar haal ik ze dan een voor een uit om te vullen. Geen specifieke reden dus.

 

Heb ff snel gespiekt bij de stoofpeertjes, die zitten iets voller, maar ook niet helemaal tot de rand

 

Edit: smaak afgekoeld (op mn proefschoteltje) tja... eigenlijk hetzelfde als warm. Het lijkt op de paardenbloemen, of anders gezegd, het heeft een honing-achtige smaak, maar het is iets frisser (oordeel van vriendlief), of kruidiger (mijn oordeel).

Als het verwerkt in een dressing oid, proef je het verschil zeker niet!

 

Trouwens vandaag de paardenbloemenstroop op de pannekoek met spek en kaas... Heerlijk!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt zo ook inleggen als kappertjes, in azijn. En ik had ook een recept gevonden voor gesuikerde madeliefjes, leuk als taart/cake/dessert versiering!

http://www.worldcook.net/Nederlands/Recepten/VanAlles/MX-GesuikerdeMadeliefjes.htm

 

Maar het is gewoon leuk (vind ik) om te gaan plukken, en er dan iets lekkers mee te maken in de keuken!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is gewoon leuk (vind ik) om te gaan plukken, en er dan iets lekkers mee te maken in de keuken!

 

Vooral als je weet dat er over een tijdje toch weer een grasmaaier over heen gaat!

Ik ga dat gesuikerde madeliefjes recept eens proberen denk, ookal vind ik ze er op de foto nou niet zo super uit zien.

 

 

Thee van madeliefjes?? Alleen de bloemetjes of dan ook het blad??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Als je madeliefjes toch hebt staan en nog wat paardenbloemen.. Waarom dan niet wat proberen

https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/stroop186611335784087.JPG

 

61gram madeliefjes & 33 gram paardenbloem. Denk dat ik dat dus zo eerst maar eens ga laten trekken met 700ml water.

 

En tijdens het schrijven van dit bericht begin ik in ene ernstig te twijfelen of we nog wel citroensap hebben.. Anders maar nu de sap maken en er morgen nog wat citroensap er door heen & dan de stroop maken.

 

Edit; Straks even naar de c1000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...