Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Broccoli en spruitkool in volle grond vanavond?


Cathelijne

Aanbevolen berichten

Ik heb 7 april in balkonbakken gezaaid en na 2-3 dagen kwamen de ukkies al op. Ze zijn nu al zo'n 5cm groot.

 

Volgens de vooruitzichten wordt het -1 vannacht. Is het verstandig om zometeen de zaailingen in de volle grond te stoppen, of moet ik vandaag nog even afwachten?

Pas na woensdag wordt het 's nachts hier wat warmer, maar ik ben bang dat de plantjes dan al echt lang zijn geworden.

 

tnspruitkool-en-broccoli99341334334026.jpg

 

 

(allemaal naar de zon gericht, zal de bakken zo weer omdraaien)

 

 

 

Op de zakjes staat trouwens zaaien maart-mei, uitplanten april-juni.

Ben alleen wat bang voor de nachtvorst. Zijn de plantjes vorstbestendig in dit stadium?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zelf opmerkt zijn je plantjes aan het fileren. Dat komt door een gebrek aan licht en een te warme plek. Probeer de bakken overdag buiten te zetten zodat de zaailingen en voldoende daglicht krijgen en bij een wat koelere temperatuur staan. Dat laatste is ook nodig voordat je ze uit plant in de volle grond uitplant (afharden).

 

Het uitplanten na het afharden zou vanaf volgende week wel kunnen. In dit stadium vind ik de plantjes nog wat te fragiel om uit te planten. Beter is het wel om nog even te wachten tot je plantjes wat groter en sterker zijn: ten minste twee echte blaadjes en beter nog wat meer. Zie ook https://www.moestuinforum.nl/koolplantjes-en-ijsbergsla-t4892.html#p89902

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nu even buiten in het avondzonnetje gezet. Zal ze morgen ook de hele dag buiten laten staan en hopen dat ze wat dikker worden ipv langer.

Ik zaai in de woonkamer, 20gr constant (dag/nacht), vrij veel licht hier maar geen plek meer in de vensterbank dus ze stonden op tafel, wel volop zon in de ochtend en voormiddag.

 

In feite hetzelfde verhaal als mijn tomatenplantjes dus, die waren (zijn, maar wordt beter) ook allemaal zo lang en dun, schoten de lucht in.

Mijn tomatenplantjes zijn aan het bijtrekken, die worden niet echt veel langer nu ze verspeend zijn en in de vensterbank staan, en krijgen nu ook meer blaadjes en worden wat dikker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tomaten en pepers hebben die 20 graden vooral nodig met kiemen. Daarna kunnen ze ook wat koeler (graad of 17 a 18) En de kolen moeten echt een stuk koeler de volgende keer. Misschien op een onverwarmde slaapkamer? De steeltjes zijn dan over het algemeen nog geen cm lang zodra de plantjes hun 1e setje 'echte' blaadjes krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn dermate lang dat je ze beter kan verspenen en dan een eindje in de grond. Zodra ze meer blad hebben gevormd kunnen ze (na afharden) definitief naar buiten. Opnieuw zaaien zou ook kunnen maar dan verlies je een week of 3.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou opnieuw zaaien. Dit wordt wel heel veel gepiel en gedoe om dat te gaan verspenen, en ze zijn daar eigenlijk nog niet eens aan toe. Kiemen toch vrij vlot ? zoveel tijdsverlies heb je nu nog niet. zie andere posters verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de foto's nog eens bekeken en ze zijn wel erg teer om te verspenen. Als ze inderdaad zo snel kiemen en opkomen is opnieuw zaaien een beter plan.

Wel zaaigrond nemen voor een goede ontwikkeling van het wortelgestel door het ontbreken van voedingsstoffen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo zagen ze er bij mij ook uit een maand geleden, ik heb ze minder water gegeven en in het licht geplaatst, af en toe de kap open overdag om af te harden, als je naar mijn blog kijkt zie je dat ze er perfect bij staan nu. Ik heb ze vanmorgen verspeend en in de volle grond gezet, nu maar hopen dat het goed blijft gaan!

 

succes!

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Antoine, dat geeft me hoop!

Minder water, meer licht, ik hoop dat er nog iets te redden valt.

 

Ik was van plan om binnenkort de tweede lading te zaaien, maar met warmer weer op komst denk ik dat ik eerst even wacht tot mijn kas opgebouwd is, dan kunnen ze 's nachts daar in en overdag lekker in het zonnetje.

 

De bakken met spruiten, broccoli, en ook de bloemkool (ook al zo lang geworden in 2 dagen tijd) en prei (komt net op) staan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat buiten en gaan daarna weer naar binnen.

 

 

Met opnieuw zaaien verlies ik niet zo veel tijd lijkt me, deze zijn 7/4 gezaaid, dus amper een week oud. Na 2 dagen staken de eerste spruitkooltjes de kop al boven.

 

Ik heb potgrond van de C1000, maar zal eens op zoek naar zaaigrond.

Bedankt voor alle tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

U plantjes zoeken echt het licht op daarom zijn ze ook zo hard gerokken.

Opletten met het minder water geven bij het afharden dat ze niet uitdrogen en gaan platliggen. Zou die kweekbak ergens in een tunnelserre of koude bak buiten zetten waar er voldoende licht is en waar ze toch een temp. van 8°C - 13°C hebben.

En dan zou nog ik wachten tot ze 3 tot 4 blaadjes hebben gevormd voor ze in de grond te steken.

Je zult waarschijnlijk u plantjes wat dieper in de grond moeten steken om plat liggen te voorkomen als ze nog zo langerokken zijn.

 

Veel succes nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...