Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

stokboon plantjes


Theo1701

Aanbevolen berichten

Ben je zeker dat je stokbonen en geen tuinbonen hebt gekocht ?  Stokbonen laat je langs een draad of stok naar boven groeien, ze kunnen niet tegen vorst, ook niet tegen lange koude vochtige periodes, normaal gaan die erin vooraan mei als je al zicht hebt op de laatste vorstnachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom,

 

Dat is weer wat heel anders, het zijn kapucijners.

Die plant je nu aan rijshout of gaas eventueel eerst beschermen met een plaatje tegen de ergste wind en koude.

Zelf zaaien gaat ook erg makkelijk en dan heb je ook genoeg planten voor een of meer meters te zetten zodat je ook een paar maaltjes kan oogsten.

 

Succes.

 

Foto uit mijn Blog:

 

20230510_181628 (2).jpg

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en veel genoegen met de moestuin. Oudere tuinders ( waarvan ik er inmiddels ook een ben ) zeggen dat een boon de meimaand niet mag zien. Ik heb me er altijd aan gehouden, want ik hoef niet  zo vroeg al te planten of te zaaien met de kans dat alles eind april-begin mei afvriest.

Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Je capucijners zullen inmiddels wel een stukje gegroeid zijn.

Ik zet ieder jaar erwten en capucijners en hier hebben we ook veel last van veenmollen. sinds begin maart heb ik er 22 gevangen op een stukje van 50 m2, afgelopen zondat 9 stuks. Een paar jaar geleden zaten die veenmolen er nog niet en toen ging het zeer goed om gewoon capucijners in de volle grond te zaaien, zo begin april. Sinds ik last van veenmollen heb lukt het bijna niet meer om fatsoenlijk in de volle grond te zaaien en nu zaai ik ze altijd voor. Als ik ze  voorzaai (Ik zou ze zeker niet kopen ,want zelf zaaien is niet meer werk dan ze gaan kopen:)) en de planten zijn groot genoeg, minimaal 20 cm, dan lukt het nog prima om deze te telen, al wordt er soms wel een plantje kapot geknaagd. Je kunt inderdaad van alles ingraven om ze tegen te houden, maar het zijn lastige beestjes. Als ik een veenmol vang laat ik ze altijd weer vrij in de kippenren:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...