wilma Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 goede dag, Ik doe een poging om een sterk tomaten plantje te kweken. daartoe heb ik 2 potjes in een mini aquarium leeg uiteraard gezet met een kleine lamp in het kapje. Er is daardoor een aangenaam vochtig temperatuurtje van 18 a 19 graden.Nu zag ik bij gebruik van een avator dat ook warmte toegevoegd wordt maar in dit bakje is dat niet te doen.de vloeroppervlak is maar 30 x20 cm. ook het lampje kan niet zwaarder in wattage.De zaailing is nu 1 a 2 cm hoog. staat in potgrond met wat zand erdoorde binnen wanden heb ik met alluminiumfolie afgedekt om meer licht te krijgen. Het voorruitje blank gelaten, daar komt condens op te zien. Herhaaldelijk maak ik dit droog om geen te hoge vochtingheid te krijgen, Nu, is de vraag, gaat dit goed zo.om geen slungelig plantje te krijgen door te weinig licht. en wat de temperatuur betreft.Hoor het graag Wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tnauta Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 Waarom laat je de zijkanten niet vrij van folie? Dan kan daar ook lekker licht naar binnen komen. De achterkant staat waarschijnlijk tegen een wand dus daar zou je het folie tegenaan kunnen laten. Wat warmte betreft zou je het verwarmingselement in een bakje water kunnen leggen en een losse thermometer in de bak kunnen leggen om zo de temperatuur in de gaten te houden. Met de thermostaat op het verwarmingselement kan je de temperatuur in je bak regelen. Niet vergeten dat het element altijd onder water moet staan anders gaat het kapot. Je zou ook nog voor een warmtematje kunnen gaan maar ik denk dat en element makkelijker is. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 Dat lampje is niet voldoende om je plant mooi te laten groeien.Met hele TL lampen zou het moeten lukken maar niet met die lampjes die in jouw aquarium zitten. En de luchtvochtigheid wordt er vrij hoog in en dat vinden tomaten nou juist niet zo fijn Hoe warmer des te meer licht ze nodig hebben dus het worden juist slungels denk ik. Dus ik denk dat het hem niet gaat worden Wilma Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 Wilma, Vooropgesteld dat het nut van onder lampen opkweken van planten steeds minder wordt omdat plantjes voor het raam ook al behoorlijk wat daglicht ontvangen zijn er een aantal dingen waar je op moet letten: - Temperatuur van 18-19 is goed- De lamp moet een lamp met speciale specificaties zijn. Een burealamp, een gloelamp, een halogeenlamp, een ledlamp zijn allemaal niet geschikt om planten op te kweken. Ook niet elke tl lamp is geschikt. De kans is dan groot dat je juist hele iele zaailingen zal krijgen. Weet je iets van het lampje (wat is het en wat staat er op indien het een tl is?)- De luchtvochtigheid lijkt me erg hoog, die luchtvochtigheid wil je hebben bij het ontkiemen maar nu is het beter voor de tomaten om een lagere luchtvochtigheid te hebben. Wat betreft temperatuur van rond de 18-20 graden zit je dus goed, wat betreft de lichtbron en luchtvochtigheid denk ik dat je beter af bent om ze gewoon voor een zonnig raam te zetten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 18 april 2012 TNAUTA, de zijkanten zijn tijdens de garnalen bevolking bekleed aan de binnenkant dus kan dat niet zo er uit halen.wat de warmte betreft als ik er een laagje water in doe om te verwarmen komen de potjes ook op zijn minst 5 cm hoger te staan. dan hebben ze maar 9 cm boven de aarde om te groeien.Dit lijkt me in 2 weken al bereikt en dan kunnen ze nog niet buiten staan.Ik hoop dat ze tegen 15 Mei zo 15 cm hoog zijn en een gedrongen vorm hebben.Ik weet natuurlijk wel dat deze poging maar pruts werk is maar niet geprobeerd niets geleerd. Wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
eva1986 Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 Ik voor mijn orchideeën in onze vorige woning wel eens een overwinter hok gemaakt. In een kast, hihi, maar ik ben toch ook bezig geweest met belichten en beluchten! Je moet het zonlicht zien als het complete spectrum. Voor het groeien van planten heb je een ander deel van het lichtspectrum nodig, dan voor het in bloei krijgen bijvoorbeeld. De zon geeft je planten alles wat ze nodig hebben. Voor mijn orchideeën was alleen de gedeelte van het spectrum voor de groei nodig, ik heb daar dus mijn lamp op aangepast. Ik heb me niet verdiept in tomaten of andere groenten, maar het is dus van beland dat je kijkt wat voor lamp je hebt, en ook, hoeveel lux (lumen) hij oplevert. Dit even op wiki erbij gezocht:Zonlicht: 100 000 - 130 000 lux (100 - 130 klx)Daglicht, indirect zonlicht: 10 000 - 20 000 lux (10 - 20 klx)Bewolkte dag: 1000 lux (1 klx)Kantoor: 500 lux ter vergelijking een spaarlamp: 55-60 lumen per watt Er gaat niet boven zonlicht! Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar je moet wel een goede lamp (en waarschijnlijk ook armatuur) aanschaffen. Qua beluchten, ik had voor een hele kast één computer ventilator, maar Orchideeën houden van hoge luchtvochtigheid, wellicht is zo'n ventilatortje wel voldoende voor jou aquarium! Succes in ieder geval! (en kijk eens bij de weedkwekers op de fora, veel interessante info over binnenteelt daar! ) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
wilma Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 18 april 2012 Jorg. het lampje is 10 watt speciaal voor optimale groei van aquariumplanten. dus geen spaarlamp, tl of anders. voor het aquarium gevuld met water, wat naar de bodem ook verlicht moet worden was dat lampje prima. Had altijd veel groei en zuivere plantjes. Vandaar mijn idee voor de tomaat.Voor mijn ramen staat het al vol met tomatenplanten die, te vroeg gezaaid nu al meer dan een halve meter zijn. daarom deze poging met een pas ontdekt HONING TOMAATJEMaar voorlopig bedankt voor jullie reakties. Indien het niet gaat heb ik 2 reserve plantjes Rantje, juist dat sliertige wil ik voorkomen.Wilma Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 Dan zou ik eerder kasje buiten maken mijn tomaten staan daar in (ook gezaaid/gekiemd in de kas), daar worden ze stevig zonder extra zorgen of omkijken. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 Proberen mag hoor maar je vraagt of dit goed gaat en daar is het antwoord nee op. Je schrijft dat je plantjes in het aquarium het goed deden. Dat kan kloppen maar veel van die planten hebben ook niet veel nodig, het water breekt licht ook nog eens. Garnalen houden namelijk niet van heel fel licht dus vandaar dat deze bakjes daar geschikt voor zijn. En een aquariumplant is toch wel iets heel anders dan een tomatenplantje die dus om 3 redenen het niet leuk gaat hebben. 1 de luchtvochtigheid is veel te hoog2 te weinig licht3 daardoor dus ook te warm Maar goed ik val in herhaling Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Missmass Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 Ik lees dit topic met enige verbazing.. Ik kweek mijn tomaatjes gewoon op de vensterbank in een plastic kweekkasje en dit gaat geweldig. Vraag me af wat de toegevoegde waarde is van deze hele onderneming? Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rubo Geplaatst: 18 april 2012 Share Geplaatst: 18 april 2012 Ik mag graag eens een nieuwe methode uitproberen maar ik denk dat het beoogde doel, gedrongen plantjes, met deze methode absoluut niet gehaald gaan worden om redenen die Rantje en anderen reeds uitvoerig hebben beschreven. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.