Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Taxus Baccata of venijnboom


Marinus Ros

Aanbevolen berichten

Met de bedoeling om al het moois uit de kruidentuin letterlijk wat meer uit de wind te zetten had ik gedacht aan een taxushaag, of beter eentje aan weerszijden van de tuin. Zeg maar een flinke tiental meter haag.

 

Nu is enkele meters volgroeide haag aanschaffen niet direct een goedkope onderneming dus had ik gedacht om hier en daar in de buurt snoeiafval te schooien en dat te gaan stekken.

 

Nu is de vraag, lukt dit makkelijk en hoe doe je dit best?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het best doe je dit met een hieltje. D.w.z een zijtakje met een stukje bast. Men stekt Taxus begin september onder folietunnel.

 

Het gevaar van stekken is dat de groei van de plant niet het gewenste resultaat geeft. Een stek van een zijtak zal lange tijd horizontaal groeien voordat ze de hoogte in schiet. Topstekken op hun beurt geven dan weer weinig zijhout.

 

In de praktijk worden struikvormige taxus en bodembedekkende c.v's vaak gestekt danwel ge-ent. Haagtaxus word altijd gezaaid. Zaailingen groeien sneller dan stekken en zijn dichter/voller.

 

Omdat zaailingen variabel zijn is het zaak goede planten uit te zoeken voor de haag. Taxus kruist met de veel aangeplante c.v 'Fatsigiata', de zuiltaxus. Sommige zaailingen nemen de zuilvormende eigenschap over van een van de ouders. Deze planten zijn niet geschikt voor een haag.

 

Als je Taxus uitzoekt let dan op planten met een een mooie horizontale takstand. Een bekend tuincentrum in Belgie verkoopt haaggoed (zaailingen) voor €2,50 per plant. Deze zijn 30 cm hoog. Je kunt volstaan met twee planten per meter.

 

Het duurt 5 jaar voordat de planten 1.80 hoog zijn. Snoei de eerste jaren mininaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha... nou Memph. Petje af. Ik wou iets dergelijk ( wel wat minder volledig ) gaan vertellen toen ik de topicstarter zijn vraag zag.

 

Ik heb wel vaker taxus gestekt. Om bovenstaande redenen die memph al gaf, was dat geen succes. Winterstek ja. Nu was mij toen al bekend dat je geen horizontale en geen vertikale moest stekken, vanwege die eigenaardige eigenschap van de taxus, dat ie zijn takken allemaal eigen opdrachten lijkt mee te geven, en je die opdracht dus "mee-stekt ", en er geen goede gewone taxus uit weet te verkrijgen. Das echt lastig bij Taxus. Ik heb stekken staan die niet de hoogte in willen , en een soort van grote zijtak zijn van ooit de moederplant; slap hoizontaal , echt 23x niks !

 

Mijn overweging toen ooit waren dezelfde als die bij jou. Het is de mooiste haag die je kan hebben, maar duuuur !

 

De tip is denk ik zelf : jong plantgoed kopen, kan nu ( misschien net nog ) op kale wortel, of misschien anders beter volgend vroegere voorjaar. zeg begin maart-half maart. Niet voor de winter bij taxus, dat kan toch echt vorstschade opleveren en dus uitval in je verse haag.

Kleine planten 20-40 cm zijn wel te betalen. Ze groeien ook best snel. Beetje aan grondverbetering doen en es bijmesten de eerste jaren. Nooit op te natte gronden zetten. Houden wel van wat kalk.

 

ps: ik doe 4 a 5 planten per meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enorm bedankt voor de tips, jongs.

 

Er is dus een goede reden voor die hoge prijs maar het is de enige haag die ik graag wil omdat ze gewoonweg aan al de eisen voldoet. Bovendien vind ik ze ook mooi.

 

Op een site van een kweker (gespeciaiseerd in Taxus en buxus) las ik dat hij aanraadde om eerder in de late nazomer dan in de lente de haag te gaan planten.

Nu goed, dat zal het wellicht wel worden gezien ik hoedanook nog de nodige plaats moet vrijmaken en klaarmaken.

 

Rest nog de vraag blote wortel of kluit? Maakt dat wat uit?

Ik merk dat het kleinere spul (logisch ook) vaak als blote wortel wordt aangeboden en het grotere als kluit. Het hoeft voor mij niet in een koop een grote (+80cm) haag te zijn dus als blote wortel ook goed is dan hoor ik het graag.

 

De enige functie die ze heeft is de wind te breken zodat de rozemarijn het wat makkelijker heeft in de gure maanden.

 

Ondertussen weet ik ook dat net zoals laurier ook taxus tweehuizig is en sommige kwekers leveren dan het geslacht dat geen bessen maakt of zie ik dat fout?

Niet dat ik van die giftige taxuszaadjes wakker lig maar als morgen de helft van het kattenbestand uit de wijk met de pootjes omhoog ligt heb ik toch liever geen beschuldigende vingertjes in mijn richting...

 

Nogmaals bedankt.

 

@Menph: Die zuiltaxus is ander ook best mooi. Beetje onze lokale cypres , zeg maar. De kwekerij die je bedoelt is misschien A te D?

 

#Bit: Had een foto van je voortuin gezien (re sterremos) met taxus omheen die me er aan herinnerde dat ik dit topic eens diende op te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marinus, dat was niet mijn voortuintje hoor. Ik help de jongens allleen wel eens met beplantingsplannen voor nieuwe tuinen, vandaar.

 

Half september is ook een hele mooie en misschien wel de beste tijd om taxus aam te planten, maar je zal zo'n winter met veel wind krijgen als afgelopen seizoen. Dan heb ik liever dat de dure taxus verdroogt bij de kweker dan bij mij ! Is de taxus eenmaal echt goed geworteld, is ie beresterk, dat wel. En dan; haal jij graag half september je hele tuin overhoop ? Om die besjes moet je je niet te veel zorgen maken. a; je snoeit ze immers ? b: En niet voor alle dieren zijn ze giftig. Voor paarden wel. Katten ook ? En das dan mooi meegenomen toch ? Een decimering van die asociale poepers in je wijk zonder traceerbare oorzaak ?

 

Wel altijd voor een haag de echt gewone taxus bacata nemen , niet een hicksii of fastagiata oid. Alleen de gewone. Eventuele verschillen binnen een partij voor een haag zie je na een paar jaar niets meer van , maar moeten wel gewone zijn dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doelde op tuincentrum Pelckmans. Erg goedkoop. Bij de kweker allicht nog goedkoper. Maar daar is niet altijd de gelegenhei om zelf je materiaal uit te zoeken.

 

Taxus is tweehuizig. Iedere plant maakt bessen. Vergiftigingsverschijnselen komen in de praktijk zelden voor.

 

Gestekte Taxus is allicht nog geschikt voor een lage haag (50 cm) bij mijn ouders heb ik er vroeger een gezet. De ene helft van de haag loopt geel uit als de ander groen, haha. Toch ziet het er (eenmaal gesnoeid) keurig uit.

 

Als de haag uit zaailingen was opgetrokken was deze steviger geweest. Dan kun je er zelfs op zitten (gelijk een kruk) Zo'n haag is dan minstens 15 jaar oud. Zaailingen hebben meer kracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katten ook ? En das dan mooi meegenomen toch ? Een decimering van die asociale poepers in je wijk zonder traceerbare oorzaak ?

 

I wish....

 

Wel altijd voor een haag de echt gewone taxus bacata nemen , niet een hicksii of fastagiata oid. Alleen de gewone.

 

Was ik ook niet van plan, hoor. Ik bedoelde maar dat het ook een mooie plant was. Als solitair dan.

 

Ik doelde op tuincentrum Pelckmans. Erg goedkoop.

 

Die had ik nog niet gevonden. Daar in de streek heb je ook Marechal. 0,15 Euro voor een taxus plantje van.....15cm hoog (weliswaar promotie). Nu ja, blijft goedkoop voor wie geduld heeft.

 

Vergiftigingsverschijnselen komen in de praktijk zelden voor.
Wordt aan gewerkt.....

 

En zeggen dat ik als kleine rakker wel ettelijke tientallen van die bessen heb naar binnen gespeeld. Gelukkig niet de zaadjes anders zat ik hier wellicht niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...