Zonnebloem Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Hallo allemaal, Ik heb dit forum net ontdekt en wil me graag voorstellen.Ik ben vorig jaar begonnen met een klein "tuinprojectje", een bak gekocht voor zoonlief waar de radijsjes, zonnebloemen, pompoenen, siermais etc konden groeien. Dat liep door het prachtige aprilweer toen erg uit de hand (sowieso hebben we geen ruimte voor 12 pompoenplanten...), en was nog een enorme klus om alles te verpotten enzo. Wel vonden we het leuk om de zien hoe alles groeide en bloeide, en ik dacht: siermais, waarom eigenlijk geen lekkere eetbare maïs....?Dit voorjaar hebben we het iets anders aangepakt. Ik heb een stukje tuin van 1,80 x 1,80 m gereedgemaakt als moestuin. We houden het op bescheiden schaal, ook ivm de tijd die erin gaat zitten, en hebben gekozen voor wat makkelijke gewassen. Begin maart binnen vanalles gezaaid in een zaaibak.Wat hebben we nu: 4 sperziebonenplanten9 suikermaisplanten9 doperwtplanten6 tomatenplantjes4 courgetteplanten2 pompoenplantenworteltjesslaplantjeskruiden (basilicum, rozemarijn, tijn, oregano, koriander, peterselie, bieslook) Het is nog even wachten op een goed moment om de plantjes naar buiten te doen en als het iets droger wordt, ga ik ook nog wat buiten zaaien voor een gespreide oogst. Verder hebben we een pruimenboom in de tuin en een wilde bramenstruik, waar we heerlijk van eten en ook al een paar keer jam van hebben gemaakt. Ik ben benieuwd hoe het gaat met mijn 1e seizoen moestuin, maar ik heb er veel zin in en ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Groetjes, Zonnebloem Quote
Helly Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Hallo en welkom op dit forum. Quote Good things come in small packages
Janine~Bustani Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Hoi Zonnebloem, welkom!De doperwtplantjes kunnen op zich al wel naar buiten; die kunnen prima wat kou hebben. De andere soorten zoals tomaten/courgette/pompoen kunnen pas na half mei naar buiten. Zelf heb ik sla al buiten gezaaid, en wortels kunnen ook al gezaaid in de volle grond buiten. Quote
Zonnebloem Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Hallo Janine, Is het niet te nat om sla en wortels buiten te zaaien? Er liggen wel wat plassen op mijn maagdelijke moestuintje... Of kunnen die zaadjes daar wel tegen? Groetjes, Zonnebloem Quote
Janine~Bustani Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Dat heeft ook wat te maken met de grond....op welke grond zit je? Klei is inderdaad vaak nu nog wat te nat volgens mij.Ik zit op zandgrond en zaai in principe begin/half maart buiten al wortels en dat gaat prima... Mijn sla staat in flexibele wasmanden van Action, en dat gaat heel goed (wel zorgen voor afwatering natuurlijk). http://farm6.staticflickr.com/5464/6950959626_ea1d9b5b42_z.jpg Quote
Zonnebloem Posted April 23, 2012 Author Posted April 23, 2012 Ik heb geen idee. We hebben er 30 cm tuingrond in gedaan. En wat daaronder ligt....? Veel kiezels in ieder geval. Dat valt me wel op. En waar die vandaan komen..??Ik ga het proberen! Quote
Helly Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Misschien zit je op rivierzand? Dat hebben we hier ook, veel kiezels in de grond. Ik blijf ze eruit zeven Quote Good things come in small packages
appelvrouw Posted April 24, 2012 Posted April 24, 2012 Welkom Zonnebloem Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Recommended Posts