Erny Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 (aangepast) Straks hebben we natuurlijk allemaal sla en sjalotjes en aardappels in overvloed dus dacht dit recept maar even met jullie te moeten delen. Mijn moeder komt uit Twello en daar komt dit recept vandaan. Wij aten het vaak in het voorjaar als mijn vader de eerste verse kropjes sla en de eerste sjalotten + groen uit de moestuin had. En dan vooral eten met nieuwe aardappels. Een soort zomerstampot dus. Heel lekker fris! Heb dit recept mondeling van haar ontfutseld... was een tijd geleden dat ze het gemaakt had... als iemand toevoegingen/verbeteringen heeft hoor ik het graag. Heb ook geen hoeveelheden omdat moeders het gewoon uit de losse pols doet... Denk dat qua karnemelk je wel zeker een liter nodig zal hebben voor 4 personen... Als volgt: Spekjes uitbakken.Aardappelen (kruimige) koken.Sjalotjes + groen (fijn) snijden.Sla wassen en plukken/scheuren... De Saus:Paar eetlepels bloem mengen met een scheutje karnemelk.Rest van karnemelk in pan doen en heel heel langzaam al roerend en roerend verhitten. (Pas op voor schiften!)Als de karnemelk kookt langzaam het bloemmengsel al roerend toevoegen en laten koken en roeren tot er een dikkige saus is ontstaan. Volgende precaire moment:Heeeeeel voorzichtig de spekjes, het spekvet (niet heet!) en de sjalotjes erdoor roeren.... Pas op voor schiften!(trucje van moeders: eerst wat bloem toevoegen aan spekvet zodat het minder snel gaat schiften, weet niet of het werkt... laat het weten!) Eten:Op je bord leg je een lekkere bult sla, daarbovenop de aardappels en dan de Karnemelkse saus met spekjes er overheen!Is ook lekker om wat sjalotgroen te bewaren om er later overheen te gooien. Succes! 27 april 2012 aangepast door Gast Quote
Helly Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Das wel een heel apart recept Erny Quote Good things come in small packages
Rantje Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Lijkt me niet te eten Misschien moeten we het maar 's proberen, vaak zijn dit soort dingen meestal veel lekkerder dan dat het lijkt Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
bonnie f Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Hmmm, ik ga het maken (met reservepizza in de diepvries) je hoort 't. Grijns. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Erny Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Geplaatst: 26 april 2012 Tja, dat krijg je met die streekgerechten... We aten het ook vooral als het buiten lekker warm was... Lekker verfrissend door het zuur van de karnemelk. Zelfs ík vond het lekker en ik houdt niet eens van karnemelk Het knapperige van de verse sla, het zoutige en vettige van de spekjes, de heerlijke sjalotjes en het zure frisse romige van de saus... én de verse aardappels... Jammie. Ben benieuwd!! Laat vooral weten! Heeft iemand dan bijvoorbeeld ooit van "Kruutmoes" gehoord? Ook uit de omgeving van Twello. Is een zomerstampot met Roomse Kervel, Bruune Berend (=Kruizemunt?) en spek en worst en nog iets.... Werd vroeger dan naar de mannen gebracht die op het land aan het werk waren. Stevige zomerwerkkost.Zal m'n moeder ook eens naar dat recept vragen.Moet alleen die Roomse Kervel hier eindelijk eens gaan kiemen!!! Quote
jasmin Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Ik ga het straks eens een kans geven... ook nieuw voor mij. Maar zo heb ik vorig jaar de melksoepen leren kennen, klonk ook als: alleen als het moet, maar nooit vrijwillig... Echter, is enorm succes gebleken... . Slasoep is ook een melk soep. Je kan je er niks bij voorstellen, totdat je aan een bak soep zit... en lekker... Maar ik maak het óók met courgette, broccoli... en altijd gaat alles op tot de laatste drop ... Dus dat karnemelkavontuur ga ik straks ook aan (eerst dat groen nog even door laten groeien) Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Erny Geplaatst: 27 april 2012 Auteur Geplaatst: 27 april 2012 Heb je die melksoepen ergens in de receptenrubriek staan? Quote
RvO Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 .. Heeft iemand dan bijvoorbeeld ooit van "Kruutmoes" gehoord? Ook uit de omgeving van Twello... Ja, lang geleden geproefd, gemaakt door een medestudent afkomstig van de Veluwe. Valt wat mij betreft in de categorie eens, maar nooit meer. Jaja ik weet het, over smaak ..... Het was overigens geen stamppot; meer een soort heel dikke soep; weinig (geen?) aardappelen gezien of geproefd; er zullen wel regionale verschillen zijn. Quote
Erny Geplaatst: 27 april 2012 Auteur Geplaatst: 27 april 2012 Ja, nou je het zegt... klopt! Geen aardappels in de Kruutmoes dus = ook geen stamppot. Een zeer onappetijtelijk uitziende dikke wittige soep met veel vlees...Ik was er ook niet echt dol op... Duidelijk kwestie van "Love it or hate it" Quote
jasmin Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Heb je die melksoepen ergens in de receptenrubriek staan? Het was even terugzoeken, maar dan heb je wat... sla-is-saai-t1925-20.html?hilit=slasoep#p32608 Dit was mijn oproep, en daaronder geeft Jet antwoord op mijn gebed... met een prima recept... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Erny Geplaatst: 27 april 2012 Auteur Geplaatst: 27 april 2012 Roomsoep... dat kán niet anders als erg lekker zijn... Die schrijven we op! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.