Gast Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Ik kort de wortels ook altijd wat af, dat is wat makkelijker in het plantgat planten, daarbij doen de buitenste bladeren niets, dus die kunnen makkelijk verwijderd worden. Als het hart maar intact blijft.Nou ja dat is misschien iets te kort door de bocht, kwa buitenste bladeren verwijderen. Quote
tuintje thuis Geplaatst: 19 mei 2012 Geplaatst: 19 mei 2012 Moet eerlijk bekennen dat ik weinig verschil zie tussen de ingekorte prei (aleen loof ingekort) en de niet ingekorte prei. Ik heb dan ook alleen de hele slappe lange slierten ingekort, en niet zodanig dat de groeipunt (heeft prei dat ook net als gras?) beschadigd raakt. Ze zien er wel steviger uit nu, maar dat was eigelijk direct alzo. Quote
maboc Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Kick....Het lijkt niet vanzelfsprekend om de bladeren in te korten. Het geeft logischerwijs geen opbrengstverhoging en zoals bij alle beschadigingen kan het belagers lokken.Ook het afknippen van wortels is niet logisch; Lookachtigen hebben een grof en weinig diepgaand wortelstelsel en dat moet je dus zoveel mogelijk intact laten in de groeiperiode. Zoals ook uien, zijn er in de preiwortels goedaardige schimmels aanwezig (mycorrhiza, met het blote oog niet zichtbaar), die zorgen voor een vergroting van het worteloppervlak en helpen bij de opname van macro- en micronutrienten. Bij het afknippen van de preiwortels verklein je niet alleen het nutrient opnemend oppervlak van de preiplant, maar neem je ook de mycorrhiza weg. Dubbel klappen van de wortels tijdens planten is geen probeem. Zat wat over prei te lezen, en kwam dit topic tegen. Als Oscar gelijk heeft (ik heb geen idee, maar 't klinkt wel ok), dan zou je het in de smaak moeten kunnen terug proeven, want kennelijk worden er minder macro- en micronutrienten opgenomen. Het lijkt mij dat deze nutrienten ook wel waarneembaar zijn in de smaak. Wellicht maar een rijtje planten zonder in te korten, en een rijtje wel ingekort. Dan maken we het misschien wel mee Quote
Riverdale27 Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Volgens het handboek van Velt zou het helemaal niets uitmaken... Ik kort zelf ook niet in en had toch mooie oogst dit jaar. Komt van op één vierkante meter. Nooit ingekort, ook niet de bladeren (bij oogst wel natuurlijk) Quote
aalterse-willy Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Misschien weten jullie het niet maar in West-Vlaanderen wordt de mooiste en beste prei ter wereld gekweekt, neen dit is geen lachertje maar de waarheid.Een bedrijf in Ruiselede doet niets anders dan preiplanten kweken voor de telers.Met miljoenen tegelijk en steeds knippen ze bij het rooien de wortels en de bladeren af.Die planten worden machinaal geplant en direct aangehoogd.De oude wortels doen niet veel meer als de plant in leven houden en ze schieten dan ook direct weer wortel waardoor ze goed gaan groeien. Door het inkorten van de wortels moeten ook de bladeren ingekort worden om verdroging tegen te gaan.Maarrrr,, ik kan niet concureren met de beroepstelers hoor. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jeroen81 Geplaatst: 25 februari 2014 Geplaatst: 25 februari 2014 Hoi jorg Misschien heb je hier iets aan!! Vind het een geweldig filmpje Gr. Jeroen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.