Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@appelvrouw klopt, weet u toevallig of er nog wat wit sap uit de steel kwam destijds toen u de andere brown turkeys oogsten van Yuras? Dan zijn ze namelijk te vroeg geoogst.

Maar binnen de brown turkey familie zijn ook heel veel verschillende brown turkeys, waarvan de een beter is als een ander, zelf heb/had ik 5 brown turkey soorten dit jaar, 3 daarvan geven wel dat paarse de andere 2 niet. Van de 5 gaan er zeker 3 weg misschien zelfs 4 en degene die voor mij het beste smaakt houw ik. 

Zie foto dit is ook een brown turkey, kwam geen sap meer uit, maar had nog wel wat meer mogen indrogen voor wat meer smaak en net wat betere kleur. Hier zie je zowel het paarse als nog wat wit.

20240730_094820.jpg

20240730_094749.jpg

Geplaatst:

@appelvrouw Dit zijn allemaal de Brown Turkey vijgen die ik gister heb geplukt, je ziet dat ze toch iets anders van kleur zijn. Alles heeft invloed zowel te vroeg oogsten of te lang laten staan , de grondsoort, de hoeveelheid water die ze krijgen , de hoeveelheid zon, etc.
Maar ik geniet meer van de smaak :)

image.thumb.jpeg.7cacde8c4921165bfc19578337c05f84.jpegimage.thumb.jpeg.537cd859ff79bb602698650488dff17a.jpegimage.thumb.jpeg.95ca31f81adea0888a20726f22880328.jpeg

Geplaatst:

@Kevins MoestuinVolgens Ross the Fig Boss bestaan er inderdaad veel soorten brown turkey . Deze lijst heeft hij op zijn site staan.
Ik heb de Morena en Bornholm in de tuin staan en dacht destijds dat het aparte soorten waren maar zie nu pas dat ik, met de kennis van nu, dit beter niet had moeten kopen. Ik denk dat ik straks meer soorten bij mij tegen zal komen waarvan het achteraf blijkt dat ze dezelfde soorten zijn en dat de verkopers toch allerlei namen (synoniemen) aan hangen zodat men blijft kopen.

Ook worden er helaas soorten verkocht waar achteraf blijkt dat het niet zo is. Ik plukte van de week na 4 jaar de eerste vijg van de Brunswick, helaas bleek dit ook een brown turkey te zijn, alles ( bladeren, kleur en vorm en smaak) lijkt hetzelfde. Dus deze zal eind van het jaar ook uit de tuin gehaald worden en zal ik een andere soort in de grond doen die nu in de pot staat.

image.thumb.png.364fcdf5e54401ade07e81f97a13359c.png

Geplaatst:

@Tony75 klopt het is soms lastig om ras echten variteiten te kopen al zijn er wel enkele verzamelaars die betrouwbaar zijn, maar vaak zijn winkels en bouwmarkten totaal onbetrouwbaar als het op rasechtheid aankomt. 

Zelf vindt ik mijn Bornholms diamond en Morena beiden smaken naar een meloen achtige smaak maar niet heel zoet beiden vindt ik minder smakelijk dan mijn beste Brown Turkey.

Geplaatst:

Mijn rouge de Bordeaux vijf moest vanwege een verbouwing weg. Hij had eindelijk vijgen en veel ook… maar nooit kunnen proeven, want boom was gesloopt. Ik heb hem verplaats, kortgewiekt en gebeden dat hij het zou doen. Nou, iets heeft gewerkt. Hij is weer uitgelopen.

Dit jaar geen vijgen, viel te verwachten natuurlijk, maar zou hij volgend jaar weer vijgen kunnen aanmaken? Moet ik hem nog wat extra pamperen en wat voeding geven? Of maar gewoon zijn gangetje laten gaan? Ik ben zo benieuwd hoe die vijgen smaken… Ongeduldig!

Geplaatst:

@Mellie voor dit jaar gewoon even zijn eigen gang laten gaan en lekker laten focussen op het nieuwe wortelgestel dat de boom moet maken, rouge de bordeaux geeft alleen een enkele hoofdoogst in het najaar deze vijgen komen alleen op nieuw hout dus volgend voorjaar zou je wat extra voeding kunnen geven met een iets hoger stikstofgehalte zodat er meer groei ontstaat waarop dan weer vruchten komen. 

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 31-7-2024 om 22:31, Kevins Moestuin zei:

kan het wel maar is een hoop extra werk vooral groen materiaal heeft dan een bemisting systeem nodig

was jouw antwoord op mijn vraag wanneer te stellen, kan het nu?
Ik heb toch besloten vandaag stekken te maken omdat ik nu bij dochterlief ben en stekken kan nemen. Bovendien las ik vanmorgen dat mijn NO Franse vrienden altijd om deze tijd hun vijgen stekken. Ik heb twee groene stekken genomen en die samen in een pot die niet ideaal is gezet. Niet ideaal want van steen en zonder gat onderin. Maar er was niets anders voorhanden. Licht vochtig gemaakt, plastic zak eromheen. 

Het is vast een goed idee om, als ik thuis ben de stekken apart op te potten in hoge plastic potten? 

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ergens dit jaar vijg Peretta bij de Lidl gekocht. Die arme plant heeft de hele zomer in zijn kleine kweekpot gestaan. Was hem vergeten tussen de andere potten. Kreeg wel braaf water, maar dat is het dan ook. Met patio opruimen kwam ik deze zieligerd tegen. Als dank voor de slechte verzorging kreeg ik 2 vijgen. Heeft nu een ruime pot gekregen.

Zo knap, een boompje, een takje eigenlijk, dat er genoeg energie en leven inzit om 2 vijgen te produceren.

cedccdc92d7d6a755e0b7bcb5bf34766.jpg

Ik bedenk me nu ineens dat grisette uit de grond is, maar nog niet in de grond…. O hemel zucht. Moet ook nog.
Morgen. Echt.

• Like 3
Geplaatst:

Ja best mooi..ik heb dat ook met een boompje, enkele bladeren en dan al vrucht. Één vijg dan wel maar toch. Zijn broer ernaast was twee keer zo hoog geworden en geen vrucht te bekennen. 

• Like 2

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Een vraagje..is het te laat om nu nog een vijg te snoeien? Ik heb er een die met 4 takken uit een splitsing vrijwel op de grond groeit..alle vier manshoog en alle vier zonder zijtak. Het ziet er eigenlijk niet uit. Het is een Afghanistanica oid ik vind er amper info over.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...