Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Frankenthaler druif


fiislief

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik op zoek ben naar info over deze druif. Wij staan op het punt om een geweldig mooie oude druif op stam (Bonsai) te kopen. (Eigenlijk gaat het ons meer om de mooie grillige stam en groene bladeren en druiven zijn mooi meegenomen). Wij hebben een tuin waar bijna de hele dag zon staat dus op zich zou een druif hier goed kunnen gedijen.

Nu betreft het een Frankenthaler. We lezen steeds dat deze alleen in een kas gedijt en erg gevoelig is voor ziektes. Kent iemand deze druif? Kan deze daadwerkelijk niet buiten?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok voor de sier dus Weten jullie of de "boom" (zonder (lekker) fruit) wel elk jaar blad geeft en erg gevoelig is voor ziektes? Voor de sier is prima, maar toch zonde als deze gewoon niet buiten kan of snel bezwijkt aan ziektes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok voor de sier dus Weten jullie of de "boom" (zonder (lekker) fruit) wel elk jaar blad geeft en erg gevoelig is voor ziektes? Voor de sier is prima, maar toch zonde als deze gewoon niet buiten kan of snel bezwijkt aan ziektes.

 

kan zeker buiten, is zeker geen ziekteresistent ras (je zal dus wel eens wat last van meeldauw en zo krijgen ). Maar bezwijken zal hij daaraan niet

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plant is inderdaad gevoeliger dan een vollegrondsdruif.

 

Preventief spuiten tegen meeldauw. Goed geventileerde plaats, niet laten uitdrogen. Iets ruimere pot. S'winters beschut wegzetten (garage of iets dergelijks)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow jeeeee, druif maandag opgehaald, wij helemaal heppie met het knappe boompje....zien we vanmorgen dat de bladeren goudgeel verkleuren (ik heb plaatjes gezocht van meeldauw maar dat lijkt eruit te zien als vlekjes, bij deze verkleuren de bladeren helemaal) iemand een idee wat te doen? wat is dit? nog te redden?

 

Dank wederom!

foto051121861337250831.jpgfoto051691911337250844.jpgfoto051787511337250860.jpgfoto051817571337250875.jpgfoto051923541337250886.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meeldauw of valse meeldauw daar is het nog te vroeg voor in mei.

 

Denk eerder dat dit zon schade is, plant is vermoedelijk een keer te snel na het ontluiken van de knoppen vanuit de kas naar buiten in de volle zon geplaatst?

 

Mijn advies: langzaam laten wennen aan de buitenlucht felle middagzon vermijden, zet er dan (tijdelijk) een parasol boven

 

Veel succes met deze beauty!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

hij is maandag vanuit een winkel hier in de tuin (op het zuiden gezet)...zou dat het zijn?

wat kunnen we het beste doen, binnen zetten? we hebben ook een plekje op het oosten met ochtendzon en voorin de middag zon als dat beter is? Echt veel zon was er nog niet vanaf maandag maar ik kan me voorstellen dat het snel teveel is als een plant het niet gewend is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, we hebben de plant verplaatst naar een plek met zon in de ochtend en eerste helft middag. Moeten we de verkleurde (en droge) bladeren eraf halen?

 

ik heb op internet op zonneschade gezocht en zo ziet het er inderdaad uit!! Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potje is wel wat erg klein ja. Natuurlijk ga je mesten, zal je al doen , maar dan nog hoor, dit maatje is wel aan de wat erg kleine kant. Indrukwekkend ding wel hoor, dat wel. Veel zomersnoei zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha tja...we zijn beginnende druive-eigenaars en niet alle info is overzichtelijk op internet te vinden (Bijv: hoeveel water geven (met goede drainage), in welke maand welke mest, beter tegen een west muur of zuid schutting?

We zijn blij met alle tips!

Inmiddels ander potje gekocht waar hij hopelijk een paar jaar blij mee is (geen idee of de druif groter wordt) maar hier hebben we hem nu even met zijn eigen pot op klosjes in de nieuwe gezet, we twijfelen om we hem nu mogen verpotten of dat laten we de plant dan teveel schrikken?

Ik zal even mijn vragen op rij zetten, misschien heeft iemand wel antwoord,

- hoeveel water geven? (droog of vochtig houden)

- west muur (ochtendzon) of zuid schutting?

- nu verpotten of als het blad eraf is?

- in gewone potgrond zetten of speciale grond?

- in welke maand welke mest?

- preventief behandelen tegen ziektes als meeldauw? op welk moment en welk middel?

Foto met nieuwe pot:

foto052230971337332056.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1e vraagje. Je hebt deze grote pot gekocht , maar hij staat nog in de oorspronkelijke kleinere ?

 

Ja nu in de grotere zetten. Met z'n tweeën verpotten , 1 houdt de plant aan stam iets omhoog, de ander klopt de oude pot langzaam , voorzichtig naar beneden. Je plaatst de struik in een beetje passend gat in de aarde ( de nwe volle bak ) en vult de ruime op , stevig aandrukken , en ruim water gieten in plantgat.

 

BELANGRIJK : De nwe plantenbak moet echt gaten onderin de bak hebben ! ruime gaten boren.

 

De aarde waar de druif in komt is wel een topic apart waard bijna, velen zullen daar van allerlei adviezen kunnen geven, en allemaal net weer even anders. Ik zou zeggen : onderin een laag ( 10 cm ) puin. Kalkrijke puin. verder aanvullen met mengsel van potaarde en klei ( half / half ) Kan je echt niet aan klei komen, kun je eventueel vijvergrond nemen, daar zit een behoorlijk aandeel klei in. Dat nu al bekalken hoeft niet denk ik , dat kan je in november doen.

 

Met een week of 4-8 na verpoten kan je beginnen met wekelijks bv Biotrisol ( ik heb geen aandelen ) toe te voegen aan je gietwater. Een complete mestgift dus. Dit doe je tot half juli / 1 augustus. Daarna niet meer , en begin je weer in april / mei mee. Kalken in november / december.

 

Of deze druif veel groter gaat worden ? JA !! Dus snoei. Veel zomersnoei. Ook wintersnoei. Heel ander topic.

 

Af en toe bij veel luis, es eens spuiten met zelfgebasteld mengseltje van 1 liter water, 1 theekopje spiritus, en 3 druppels Dreft ( ik heb geen aandelen ) ( ow ja , die heb ik wel , maar niet van Dreft ). Meeldauw aantastingen ? Goed op de wind zetten ( geen tocht ) en lekker zonnig. Bij echt zomerse hitte , 2x per dag gieten. Daarnaast bladerdek beperkt houden. Hoe meer blad, groei dus , hoe meer behoeftes.

 

vraag gerust verder als dingen toch niet duidelijk zijn. grtz.

 

edit: complimenten trouwens voor de nwe pot: mooi in verhouding tot de struik. perfecto !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...