Geplaatst: 26 juli 20241 j Hoi, In mijn moestuin ervaar ik al 3 jaar dat wortel gewassen niks oplevert, 1 pootaardappel levert met geluk meer dan 2 knollen op en vaak niet groter dan een ei. Wortels en pastinaak blijven zo groot als een wijsvinger en pootuien zijn eind seizoen zo groot als dat ze gepoot waren. Op advies heb ik 2 weken terug patentkali gestrooid en ik hoop dat dit in de toekomst het probleem oplost. Maar ik heb in najaar 2022 of voorjaar 2023 schoon houtas gestrooid, maar mogelijk was dat niet voldoende. Ieder jaar gaat er compost de moestuin op, of onder de compost bokashi of ik kan bij een kennis gecomposteerde ezelmest halen. Aan stikstof geen gebrek denk ik, zeker sinds ik goed compost geef doen koolgewassen het goed. Hetzelfde met mijn fruitbomen, deze heb ik najaar 2020 geplant, meerdere soorten, appels, peren, pruimen en kersen. Tot op heden bloeien ze nauwelijks of niet en de kersen die al 3 jaar bloeien laten op het moment dat de kers gaat zwellen alles over een periode van 2 of 3 weken vallen. Dan heb ik bij de kersen ook nog eens last dat ze worden aangepikt als ze net beginnen te zwellen. Nu heb ik laatst een boom gekapt en hebben de fruitbomen meer zon, mogelijk dat dat al helpt. De fruitbomen groeien goed genoeg, dus deze ga ik voorlopig geen mest of compost meer geven, mogelijk dat ze het ook te goed hebben en niet de noodzaak zien vrucht te zetten. Ik weet, de bomen zijn nog jong, maar ik zie vaak bij andere dat ze toch al soms vrucht dragen op deze leeftijd. Ik snoei ze op licht en lucht en dat ze niet te groot worden en er mooi uitzien. Ik heb dit voorjaar de moestuin en fruitbomen ook lavemeel gegeven. In de moestuin groeit veel heermoes wat kan wijzen op een tekort aan mineralen. Ook van heermoes heb ik een extract gemaakt en in de moestuin verspreid en dit ga ik ook nog doen van smeerwortel. Naast de patentkali die ik gegeven heb en lavameel, zou er iets missen wat zorgt voor slechte wortel gewassen en het bloeien en vruchtzetten bij mijn fruitbomen ontbreekt. Of zijn de fruitbomen nog gewoon te jong om vrucht te dragen. Ik verwacht dat ik het effect van patentkali pas volgend jaar ga zien. Meer licht bij de fruitbomen hopelijk ook. Graag hoor ik jullie advies. Mathijs
Geplaatst: 26 juli 20241 j Ik weet niet waar je woont en op wat voor grond je tuiniert, maar dit jaar was bar en boos voor alles wat in de grond groeit. Te koud en vooal veuls te nat. Mijn aardappelen zijn dit jaar ook niet veel soeps, uien gaat nog, al zijn ze een stuk kleiner dan gebruikelijk, en worteltjes heb ik twee keer ingezaaid (1e keer verrot) en het is nog maar afwachten wat het wordt. De vooruitzichten zijn niet al te best. Ik wissel bemesting af met het ene jaar compost en het andere jaar stalmest. Geen extra kali, kalk, magnesium of wat dan ook. Dan je fruitbomen. Vruchtdracht hangt sterk af van de leeftijd en het type van de boom. Appels op traaggroeiende onderstammen dragen soms al in het derde jaar, bij hoogstammen op zaailingen zul je de eerste vijf jaar in het algemeen vergeefs op fruit wachten. Kwestie van geduld. Als je laagstammen hebt zou ik even naar je snoeimethode kijken. Laat je voldoende vruchthout (als dat er al is) zitten? En hoe staat het met bestuiving? Heb je genoeg verschillende (gelijktijdig bloeiende) rassen of andere appels/peren/pruimen/kersen in de buurt? Een niet bestoven kers wil nog weleens even doorgroeien en dan als een speldenknopje van de boom vallen.
Geplaatst: 26 juli 20241 j Auteur Bedankt voor je reactie, dat het dit jaar moeilijk is merk ik ook. Wortels en pastinaak komen nauwelijks op. Asperges deels niet opgekomen. Maar de aardappels is al 3 jaar een probleem. Ook de sjalot, is weer niks. Ik denk dat er iets ontbreekt in de bodem het is juist iedere keer meer wortel gewassen. Bestuiving bij de fruitbomen is geen probleem met bijenvolken in de tuin. Wat je zegt over onderstam kan wel iets zijn. Ze zijn dan wel gekocht als struik, maar had ik de peren niet gesnoeid waren ze al meer dan 4 meter geweest, volgens de verkoper staan ze ook op een onderstam die bij hoogstam gebruikt wordt. Ik snoei tot nu toe alleen op vorm, dus laat kortloten staan en top ze soms in zodat ze niet te breed of hoog worden. Maar de bloesem blijft uit, wat volgens de boekjes en kenners bloemknoppen zouden zijn, zijn bij mij gewoon bladknoppen. De grondsoort, ik zit in de Peel. In de moestuin kom ik het niet tegen, maar achter in de tuin zit turf, de moestuin lijkt meer zand. Waar de fruitbomen geplant zijn zit een hele harde laag waar je de schep niet ingezet krijgt, dit zou door de hele Peel aanwezig zijn. 26 juli 20241 j aangepast door MH95
Geplaatst: 26 juli 20241 j Moestuin: altijd in de volle zon dus meer dan 6 uur zon per dag. Wortels en pastinaak: altijd vers zaad gebruiken. Zo nodig ieder jaar vers kopen. Beginnen met standaardrassen die zich al decennia lang bewezen hebben. Na het zaaien zorgen dat de bovenste grondlaag vochtig blijft. Aardappels: dit jaar erg veel neerslag gevallen, voorgaande jaren was het juist te droog. In droge jaren is beregenen gewenst. Doe dit 's morgens zodat het loof van de planten snel opdroogt (voorkomen Phytophthora). Zijn er mensen bij jouw in de buurt die ook een moestuin hebben? Hoe is het resultaat bij hen? Fruitbomen op hoogstamonderstam: duurt een aantal jaren voordat die goed gaan dragen. Snoeien in de zomer geeft meestal een minder heftige groeispurt.
Geplaatst: 26 juli 20241 j Auteur Moestuin staat in de volle zon. Zaden van wortels en pastinaak waren vers, aardappels hadden geen phytoftera wel enkele early blight. Andere hebben niet de problemen met wortelgewassen die ik ervaar, alle standaard rassen die goed zouden moeten zijn. Er ontbreekt echt iets in de grond, anders kan dat niet al 3 jaar niks zijn. Eerste jaar ook bietjes die niet groter werden dan een duimdik. Toen dacht ik dat de grond misschien niet geschikt was voor bietjes. Maar nu denk ik daar anders over wortelgewassen wil gewoon niet. De fruitbomen snoei ik ook sinds dit jaar, stonden in veel schaduw, dus mogelijk speelde dat mee. Hebben nu veel meer zon sinds die boom gekapt is. Dat is pas recent gebeurd, dus hopelijk zie ik dat volgend jaar al aan de bloemen.
Geplaatst: 27 juli 20241 j Is die moestuin altijd moestuin geweest? Bij mij heeft in een klein deel van de tuin meer dan 25 jaar een maiskuil gelegen. Op die plek was de grond verdicht en 'ziek'. Open laten trekken met een diepwoeler maar het duurt jaren voordat er in die grond weer normaal leven zit. Aangezien je de grond verrijkt met compost en ezelmest zouden er toch voldoende voedingstoffen voor de groentes aanwezig moeten zijn. Veel moestuinen zijn overbemest.
Geplaatst: 27 juli 20241 j Auteur De moestuin is hiervoor tuin geweest. Tot een jaar of 2010 was het een hele groene siertuin met veel gecultiveerde planten. Daarna is er iemand anders komen wonen en die heeft alles eruit gedaan, schijnbaar was die nogal druk bezig in de tuin met het gehele jaar planten verplanten en andere bouwwerken maken, en hem ooit gesproken te hebben had ik het idee dat hij nog wel eens gif wilde gebruiken. Maar qua bodemleven zal het geen probleem zijn, ik hoef maar een gat te graven en kom wormen tegen, als dat voldoende zegt. Het eerste jaar deden kolen het ook niet zo goed, maar wel sinds ik goed bemest. Misschien moet de tuin nog gewoon ontwikkelen en heb ik te weinig geduld.
Geplaatst: 6 september 20241 j Auteur Inmiddels een paar maanden verder en het is nog niet echt iets met de moestuin. De maïs staat er mooi op, hopelijk ook een mooie oogst, courgette begint net. Die dingen zijn allemaal laat uitgeplant ivm de slakken en pech met het kiemen van het zaad. Op de foto's enkele boerenkool en spitskool. De spitskool is uitgeplant in april en is nog geen oogst, van de 8 planten zijn er nog maar 4 over door slakken en duiven. Maar ook heb ik last van dat soms de krop eindelijk ontwikkeld en binnen een paar dagen rot de hele plant weg. Dat is ook bij de boerenkool 4/5 planten hebben die rot in de top, die lijken zich gelukkig te herstellen. Ik heb bij de boerenkool flink koemestkorrels gegeven ook in het plantgat met uitplanten. De spitskool had een flinke laag compost, maar blijkbaar is dit nog niet voldoende geweest. Of is er toch een ander probleem? Tijdens de zomer een paar keer een paar handjes koemestkorrels gegeven. Ik ben ook benieuwd wat de aardappels straks doen nu ik patentkali heb gegeven, de eerste oogst van 9 knollen leverde 18 knollen op. Ook die hadden flink compost gekregen. Aan vocht zal het niet gelegen hebben. De moestuin is zo verwilderd omdat ik er geen zin meer in heb er moeite in te steken als het toch niks oplevert. De kolen die ik van de zomer heb uitgeplant zijn nagenoeg allemaal verdwenen. Maar ook blijkbaar niet de juiste rassen om in de zomer uit te planten. De spitskolen groeide meer als spruitkool en via internet begreep ik dat de plant dat doet als die last heeft van de warmte. Van de asperges zijn ook veel planten verdwenen ik vermoed door de regen en van de jonge aanplant zijn maar 2/5 planten opgekomen. Ik weet dat zo'n 30 cm diep de moestuin ergens juni nog drijfnat was. Dus mogelijk is het allemaal veel te nat geweest. Mijn moestuin ligt ook hoger, de tuin loopt 2 meter af, geen idee in hoeverre voedingstoffen dan snel weg spoelen, maar lijkt me wel iets om rekening mee te houden.
Geplaatst: 19 september 20241 j Hoi @MH95, wat een pech met je moestuin! Ik weet alleen wat van grond door gewoon tuinieren en van moestuinen door in bakken te kweken. Maar met die twee samen kan ik proberen met je mee te denken. Ik kwam dit topic trouwens tegen omdat ik hier net ben en op zoek was naar Bokashi gebruikers en ik zag dat jij er één van bent. Hoi! 🙋♀️ Wat me opviel in je verhaal was dat je zegt dat je grond zo lang nat bleef én dat je moestuin hoger ligt dan de rest. Dan vraag ik me af of de afwatering goed is. Heb je weleens een flink diep gat gegraven om de onderlagen te bekijken? Verder weet ik dat wortelgewassen in de wisselteelt na kolen geplant worden omdat ze weinig stikstof en bemesting nodig hebben. Misschien heb je dus toch teveel voeding in de grond? Misschien dat de vorige eigenaar flink bemestte? Dan nog een ideetje: zet wat potten en zo neer met goede grond om de moed erin te houden zolang je nog worstelt met de bodem. En houd de moed erin, het was inderdaad een moeilijk jaar.
Geplaatst: 20 september 20241 j Auteur @CJodokus bedankt voor de tips. Hoe de ondergrond precies is weet ik niet, maar er is een plek waar ik met de grondboor een soort beton tegen kwam. Fundering/kelder van een woning van 55 jaar geleden? Ook kom kwam ik met het plaatsen van het hek steeds op een oude fundering terecht. Het huis watert af via een pijp in de grond, maar geen idee waar die pijp eindigt. Toch eens met de woningbouw over hebben die af te koppelen op een regenton, dat is ook wat de gemeente het liefst heeft. Wie weet spoelt die direct de moestuin vol met water. Het is inderdaad zo dat de grond hier niet snel last heeft van watertekort, maar dat heeft ook met het gebied te maken. Verderop in de tuin kwam ik met de fruitbomen planten een hele harde laag tegen, een schep erin steken was niet te doen. Dit zou door heel de Peel aanwezig zijn. Misschien was de bokashi met die nattigheid onder de compost geen goed idee, ik heb op een paar plekken met planten weer eens tegen gekomen en dit leek te rotten. Maar dat weet je van te voren natuurlijk niet. Ik hoor ook wel eens dat ongecomposteerd materiaal onderwerken op de korte termijn stikstof weg neemt.
Geplaatst: 20 september 20241 j Op 6-9-2024 om 18:49, MH95 zei: De moestuin is zo verwilderd omdat ik er geen zin meer in heb er moeite in te steken als het toch niks oplevert. Dat snap ik best wel. Bij mij is het dit jaar ook niet zo geweldig, maar ik probeer wel gewoon de boel een beetje bij te houden. Het is gewoon een verschrikkelijk jaar. Ik heb nu bedden waar dit jaar alleen geschoffeld wordt. Alles wat ik er aan bladgroenten e.d. gezaaid had, was binnen .... weg. Nog eens zaaien, weer weg 🤨 Voorzaaien en leuke plantjes in de grond, weg 😠 Ik heb dit jaar geen bladgroenten, kool, radijzen, weinig erwten en blabla. Gelukkig nog een handvol bonenplanten, mais en in de kas zijn eigenlijk alle tomaten en pepers enzo nog wel gelukt. Het is wat het is, mompel ik dan maar weer. Kop op, @MH95 volgend jaar is nieuwe ronde, nieuwe kansen 🙂 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.