Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi,

Al een tijdje actief op dit forum. Ik ben Mathijs woon in de Peel op de grens met Brabant en Limburg. Ik ben in 2015 begonnen met bijen houden en houd me bezig met het houden van de Zwarte bij. Sinds 2020 woon ik op een plek met een tuin van zo'n 600 m2 achter het huis en nog een redelijke voortuin. De laatste jaren ben ik als ik gek de tuin vol aan het planten met alles wat mogelijk moet zijn om hier te kweken tot op het randje van mogelijk. Denk aan het klassieke fruit als appels, peren, pruimen en kersen. Tot aan het meer exotische als pawpaw, kaki, persimoen, feijoa, perziken, abrikoos en druiven en nog meer. Ook verschillende soorten bessen als blauwe bes, zwarte bes, framboos, etc. Ik heb een beetje het probleem wat meer mensen hier hebben, de meer bijzondere rassen willen hebben en ook dingen zelf ervaren, waardoor de ruimte toch snel beperkt is. Sinds dit jaar ben ik ook gaan enten en oculeren, zodat ik op bestaande planten andere rassen kan enten. De moestuin wil dit jaar niet echt, maar dat is bij veel en het is nog veel leren. Sinds het najaar in het bezit van een kas en daar moeten dan natuurlijk ook meteen bijzondere soorten in als vijg, kousenband, en meloen. Ik wil ook graag dingen proberen en experimenteren. Ik ben blij dat dit forum nog behoorlijk actief is. Want dankzij Facebook zijn veel fora's toch dood. En Facebook is echt niet geschikt als forum.

Mathijs

Geplaatst:

Leuk dat je ook zo met fruitbomen bezig bent. Vijgen gaan tegenwoordig prima buiten. Doen het bij mij prima in zuidoost Brabants klapzand, zal in de Peel niet veel anders zijn.

En inderdaad,  Facebook is 3x niks als je een beetje inhoudelijk discussie wilt voeren, ben er al jaren weg.

Geplaatst:
  • Auteur

De fruitbomen is een leuke nieuwe hobby geworden, nu nog wachten tot ze echt gaan dragen, dat is toch wel geduld hebben. De vijg zou een I258 zijn, die zou volgens mij alleen in de kas afrijpen. Achter in de tuin zit nog turf in de grond. Bij de moestuin aan huis niet, dat is denk ik opgehoogd ivm het huis, scheelt bijna 2 meter van huis naar achter in de tuin. 

Geplaatst:

Welkom op dit forum

Heel veel lees en leer plezier

Geplaatst:

Welkom hier.

Heerlijk, al dat fruit.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Welkom! 

Geplaatst:

Welkom hier!
Mooie hobby’s heb je. Bijen lijken mij geweldig. Ooit. Als ik tijd heb. Lekker ook om in je eigen tuin bezig te kunnen zijn. Heel veel plezier en succes gewenst. De moestuin komt volgend jaar wel weer.

Groene groet [emoji1590]

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic