Dutchess Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Iemand enig idee over bezwaren voor een mierennest in de compostbak? Volgens mij kan dat geen kwaad toch? Quote
veuvecouderc Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 In het algemeen - dus niet persoonlijk bedoeld - zou ik willen adviseren: minder drukte om beestjes in de tuin! Ik snap best dat niet iedereen zo'n wildemanstuin heeft als ik en dat kevers, mieren, spinnen, rare gekleurde beesten, vlinders, wormen, rupsen, larven etc nieuwe ervaringen kunnen zijn voor sommigen, maar in hemelsnaam Aan de ene kant wordt er volop gebabbeld over microklimaten, combinatieteelt, zo natuurvriendelijk mogelijk etc maar vervolgens staat het forum vol met beestjes en ander gewriemel waar men zich zorgen over wil, moet of kan maken. Als je planten in je tuin haalt dan haal je daarmee ook beestjes in je tuin. En hoe meer variatie aan planten en bloemen, hoe meer beestjes (in het algemeen). En het ene beestje trekt ook weer andere beestjes aan enzovoorts. En ze zullen niet allemaal even welkom zijn maar ze horen er nu eenmaal bij. En als één soort beestje al je planten stukmaakt zodat je niets meer over hebt, dan is er iets chronisch mis met je beplantingsplan en zijn de beestjes zelf wel het laatste waar je je zorgen om moet maken. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Rantje Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Ik geloof niet dat het kwaad kan, ik heb ook een reuzennest erin!Ze zijn erg grappig om naar te kijken trouwens, we gingen de boel eens omscheppen en dan zie je ze met alle eitjes slepen enzo. Vond het best zielig dat we hun 'huis' overhoop gehaald hadden Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bit Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Nee hoor , kan geen kwaad. Heel klein beetje ben ik het wel met voorgaande franse dame eens. Eigenlijk de simpele vraag : waarom zou het kwaad kunnen ? Niet dat jij iets tegen die mieren hebt dus, jouw vraag is meer gericht op het compostbak-proces misschien ? Nee, kan geen kwaad. Quote
Dutchess Geplaatst: 18 mei 2012 Auteur Geplaatst: 18 mei 2012 Veuvecouderc, dank je wel voor je suggestie, daar kan ik zeker wat mee! Rantje, ja lachen is dat, ik moest laatst een grote (lege) pot schoonmaken en vond eveneens een dergelijk tafereel. De rode mieren hier onder de heg vind ik overigens iets minder fijn :S Bit, ja daar ging het mij om, af en toe nog een beetje een newbie Dank allen! Quote
hansm Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Even off-topic er zijn verschillende rode mieren soorten sommige daarvan zijn wettelijk beschermd dus zou ook niks doen met die onder je heg tot je weet welke soort, is toch jammer als je er iets tegen zou doe terwijl ze mischien niet zo heel veel meer voorkomen. Quote Players only love you when they're playing.
RvO Geplaatst: 20 mei 2012 Geplaatst: 20 mei 2012 Ik heb zelf het idee dat als ik veel mieren zie in de compostbak de compost te droog is. Dan gooi ik er water in en dat lijkt te werken. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat die beestjes zelf slecht zijn voor de de compost. Ik denk dat ze slechts een symptoom zijn van uitdrogende compost. Quote
Dutchess Geplaatst: 20 mei 2012 Auteur Geplaatst: 20 mei 2012 Dank je wel, RvO! Ik pas inmiddels dezelfde werkwijze toe Quote
Rantje Geplaatst: 20 mei 2012 Geplaatst: 20 mei 2012 Mijn bak is niet echt droog Wel een heel mierenvolk Even off-topic er zijn verschillende rode mieren soorten sommige daarvan zijn wettelijk beschermd dus zou ook niks doen met die onder je heg tot je weet welke soort, is toch jammer als je er iets tegen zou doen terwijl ze mischien niet zo heel veel meer voorkomen.Ik heb weer wat op te zoeken vanmiddag Miertjes zijn zulke leuke beestjes, wil ik meer van weten Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Menph Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 Mieren in de composthoop duid op een luchtig en warm mengsel. Vaak legt lasius niger (zwarte tuinmier) haar koninginnelarven onder bloempotten en composthopen. Daar groeien de koninginnelarven op tot 'nieuwe koninginnen', de gevleigelde mieren die je s'zomers ziet. De aanwezigheid van mieren in de composthoop is vaak een zgn satelietnest. Het echte nest (met koningin) bevind zich onder de grond. Water over de composthoop brengt de temperatuur omlaag en vertraagd het composteringsproces. Quote
Menph Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 In het algemeen - dus niet persoonlijk bedoeld - zou ik willen adviseren: minder drukte om beestjes in de tuin! Dit. Mensen zijn onzeker. Over van alles en nogwat. Het hoort bij de moderne tijd. Quote
Rantje Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 Mieren in de composthoop duid op een luchtig en warm mengsel.Dat is positief toch? Vaak legt lasius niger (zwarte tuinmier) haar koninginnelarven onder bloempotten en composthopen. Daar groeien de koninginnelarven op tot 'nieuwe koninginnen', de gevleigelde mieren die je s'zomers ziet. De aanwezigheid van mieren in de composthoop is vaak een zgn satelietnest. Het echte nest (met koningin) bevind zich onder de grond. Dus al die vliegende mieren zijn nieuwe koninginnen?Ga er van de week eens voor zitten, bijna jarig dus zo'n mierenbak voor thuis lijkt me ook wel leuk. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
hansm Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 @Randje Gevleugelde mieren zijn zowel mannetjes als vruchbare vrouwtjes, moet ookwel begin paring vindt plaats in de lucht.Als je mieren wilt houden, kun je met gipsblokken uithollen en een glasplaat heel gave verblijven bouwen,heel leuk moet je maar eens op googlen om te kijken. Quote Players only love you when they're playing.
Rantje Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 Super tip hans! Heb net even snel gekeken en dat is gaaf!!!!!!!Ga ik me echt even verder in verdiepen Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
hansm Geplaatst: 22 mei 2012 Geplaatst: 22 mei 2012 Ja gaaf he met voeder drink en nestplaats, er is zowiezo een wereldwijde best serieuze insektenhobby wereld, veel ervaring goeie tips.Meeste menen houden denk ik tropische miersoortjes zelf ben ik niet van mieren maarBidsprinkhanen vindt ik zelf megacool, gaat een wereld voor je open als je je daarin verdiept Quote Players only love you when they're playing.
Menph Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 Mieren zijn een leuke, interresante hobby. Maar het bijhouden is erg intensief en moeilijk met een moestuin te combineren, haha. Een tropisch aquarium is gemakkelijker in onderhoud. Mieren stellen hoge eisen wat betreft vocht, warmte, winterrust, voedselaanbod, etc. Ik heb nog een paar kolonies, maar dit ga ik afbouwen. In 2009 had ik 15 verschillende kolonies. Ik had er een speciale kamer voor ingericht. Zelf gemaakt gipsnest. Het rode folie is voor de mieren 'duisternis' Camponotus vagus in houtnest. Deze midden Europeese soort is 2/3 cm groot. Hier verjaag ik ze van een oud (verlicht) nest naar een nieuw (duister) nest. De glasplaat was gebroken. Close up. Nooit een goede camera voor aangeschaft, haha. http://www.antstore.net/Mierenwinkel http://www.antforum.nl/index.phpMierenforum Quote
Rantje Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 Bidsprinkhanen vindt ik zelf megacool, gaat een wereld voor je open als je je daarin verdiept Zijn idd. ook erg leuk hans! Heb ffies gezocht met google Mieren zijn een leuke, interresante hobby. Maar het bijhouden is erg intensief en moeilijk met een moestuin te combineren, haha. Een tropisch aquarium is gemakkelijker in onderhoud. Mieren stellen hoge eisen wat betreft vocht, warmte, winterrust, voedselaanbod, etc. Gaaf die foto's!Heb ook even op de linken gekeken ga me er nog wel in verdiepen.Had niet verwacht dat er veel dingen zijn waar je rekening mee moet houden maar het 't is een leuk projectje om in het najaar eens naar te kijken, lijkt me echt super Mijn moestuintje kost niet zoveel tijd hoor, zit meer tijd in het lezen hier en op 't net Maar wat de miertjes betreft denk ik dat het beter is om eerst goed te weten wat je ermee moet doen. 't Zijn toch levende diertjes en zou het niet leuk vinden als ze door mijn onkunde het loodje leggen. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Menph Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 In augustus een koningin in een reageerbuisje stoppen met een vochtig watje is erg leuk. In het voorjaar heb je dan een mini kolonie met een paar honderd werksters. Je kan ze kleine vliegjes voeren en honing op een wattenstaafje. Quote
Dutchess Geplaatst: 23 mei 2012 Auteur Geplaatst: 23 mei 2012 Leuke reacties, ook erg leuk, die mierennesten van Menph. Overigens heeft het weinig met onzekerheid te maken en meer met een leerproces. Een forum als dit helpt daar enorm bij. Quote
Rantje Geplaatst: 23 mei 2012 Geplaatst: 23 mei 2012 Mee eens! In augustus een koningin in een reageerbuisje stoppen met een vochtig watje is erg leuk.. Echt??? Is dat niet te klein...Klinkt wel heel leuk hoor, buisje sluit je af met de watten, dus er kan wat lucht bij?Morgen bij scheikunde eens vragen of ze een buisje over hebben Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.