Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vlierbloesem......

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb gist starter en supergistvoedingzout. Is dit nou de gist of heb ik hiernaast ook nog daadwerkelijk gist nodig? Ik raak de weg een beetje kwijt

Ik heb het al gevonden.. ik moet nog gist kopen

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:
Ik heb m ook gemaakt ,vond de mijne nogal zoet geworden. Hoe is die van jou Piroska?

De mijne is vorig jaar ook niet helemaal uitgegist geraakt leek het. Maar slechts een licht zoetje zit er in dus dat vind ik wel lekker, ik drink hem ook altijd met citroen dus dan geeft het niet zo.

Valerie, je moet ook nog wijngist hebben!

Geplaatst:
Hier komen we om in de vlier Ik knip maar een paar schermen per boom want er is keuze genoeg

Maakt het uit hoeveel maanden je het in het gistingsvat laat? Kun je het niet na een maand oid bottelen? Wat doet zo een vat verder nog aan de smaak?

Je bedoelt als je hem eerst MET bloemen een paar dagen hebt laten gisten en DAARNA in een gistingsvat/fles doet? Dan is hij nog niet klaar hoor in een maand. als je hem dan gaat bottelen springen je flessen uit elkaar. Je moet tussentijds wel meten hoeveel suiker er nog in zit t.o v het begin, dan weet je hoever je gisting is en hoeveel alcohol je al hebt.

Wil je het helemaal zonder meetspullen doen dan moet je hem zeker enkele maanden laten staan tot je lang geen blubjes meer uit je waterslot hoort, dan proeven of hij niet nog heel zoet is en als hij dan ook nog eens helder is kan je hem bottelen. Ik heb een speciaal plastic wijnvat van 150 liter, daar kan hij heel lang in blijven en die geeft geen smaak af aan de wijn. Ik heb mijn wijn van vorig jaar deze maand pas gebotteld omdat ik het vat weer nodig heb, dus hij heeft er wel een jaar ingezeten. Glas geeft ook geen smaak af. Als je plastic gebruikt dan wel speciaal voor etenswaren, liefst nog vaten die voor wijn bedoeld zijn.

Geplaatst:

Ik heb zelf nu een glazen gistingsfles met waterslot gekocht. Daar kan de zooi dan in en die gaat in de schuur voor een paar maanden (na eerst het gisten met bloemen en daarna het zeven)

Voedselkollektief Almere

Geplaatst:

Zon de boel zit lekker in het gistingsvat te pruttelen ik ben benieuwd!

Voedselkollektief Almere

Geplaatst:

Verdorie mijn siropen gaan niet goed. Ze zijn net 2,5 weken oud. 1 fles had duidelijk een laag witte dingetjes bovenop..zou dat nu al schimmel kunnen zijn? Ik had per liter 1 kilo suiker en 20 gram citroenzuur..ook nog citroenen erbij. Ik heb de bereiding niet gekookt, iets verwarmd totdat de suiker was opgelost.

Wat zou ik kunnen doen? Alle goede flessen opnieuw in schone flessen doen en steriliseren?

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat is een experimentje..om iets pittigheid in de siroop te brengen. Ik vind hem zelf ook de lekkerste van de twee..iets minder wee.

Geplaatst:

proost ik liet de bloesems rusten in water met al citroenzuur en -sap daarbij, dit alles verdeelt over twee vissenkommen (wel 1 st. grondig schoongemaakt natuurlijk). de champagne is nu gebotteld en ook de siroop is klaar. ik volgde de recepten van anne tanne:

http://annetanne.be/kruidenklets/uit-de-kruidenmand/recepten/vlier-recepten/#b

en heb gemerkt dat hygiëne erg belangrijk is bij drankjes met vlierbloesem...en nog een tip: steriliseer je flessen vijf minuten in de oven op 200 graden

aanvul-sony-26-05-14-01587221402207076.JPG

Geplaatst:

wie weet er raad met de troebele "klonten" die zich hier en daar op de bodem van mijn champagneflessen hebben gevormd ? bijna elke fles heeft het (zie foto) en bij een paar flessen drijven ze naar boven toe, tot in de flessehals. bij enkele van die wolkjes onstaat een bruine zweem ook bovenin de fles, en die doe ik maar weg... iemand een idee wat het is? zolang t op de bodem blijft denk ik: het is gist, niks bijzonders, maar omdat ik de flessen wil verkopen moet ik eea. wel zeker weten. groeten van Stadsboertje vlierbloesemchampagne-promoos-09-06-14-en-schimmelfotoos-00787281402345050.JPGa><!-- l --> voor de rest ben ik zeer tevreden, ook met de zelfontworpen etiketten

Geplaatst:

De droesem zakt altijd naar de bodem. .Ik zie dat je al gebotteld hebt (in flessen gedaan) .

Ik doe het zo: Ongeveer een week de bloesem/sinaasappel/citroen,in een grote emmer laten staan. Na die week zeef ik alles,en giet het in een grote fles.Ik heb ze van 5-25 liter. Dan laat ik het staan,zodat de droesem naar de bodem kan zakken. Pas als de wijn helder ( geklaard is) bottel ik m.

Geplaatst:

ja t is al gebotteld. heb 1 derde deel weg kunnen spoelen vanwege die levende droesem als ik jou goed begrijp laat je de droesem dan zitten als je 'm botteld? we hebben het over champagne toch, de mijne bubbeld niet eens...maarik moest denken aan hygiëne, want ik merkte dat er snel schimmels komen dus het leek me een goed idee om de droesems te laten rusten in de flessen, want uit die droesem komt toch het gist?

Geplaatst:

Lees de vorige pagina even..

Voedselkollektief Almere

Geplaatst:
ja t is al gebotteld. heb 1 derde deel weg kunnen spoelen vanwege die levende droesem als ik jou goed begrijp laat je de droesem dan zitten als je 'm botteld? we hebben het over champagne toch, de mijne bubbeld niet eens...maarik moest denken aan hygiëne, want ik merkte dat er snel schimmels komen dus het leek me een goed idee om de droesems te laten rusten in de flessen, want uit die droesem komt toch het gist?

De bubbels komen pas later, na het bottelen. Je moet ze even laten staan.

Ik heb ook altijd wel wat droesem, vooral in de laatste flessen die ik vul. Dat geeft niet.

Geplaatst:

Mijn net twee week geleden gemaakte vlierbloesensiroop (koude bereiding, 1 kilo suiker op 1 liter sap + 20 gr citroenzuur) vertoond een afzetting op de bovenkant..wittig spul..ik zou bijna denken schimmel, maar dat kan toch niet?

Ik twijfel om toch maar de flessen even te steriliseren in de weckketel..wat denken jullie?

Geplaatst:

Ik heb het hier ook wel vaak (warme bereiding) dat er een klein laagje aan de bovenkant van de fles vormt. Bij ons is het geen schimmel maar zijn het drijvende bestanddelen die door de kaasdoek of zeef heengaan. Het is meestal wit/geel. Ik schud het door de fles.

Ik zou even kijken of het wel of geen schimmel is, het kan natuurlijk wel, mijn appelsap schimmelt vaak snel vooral als ik schroefdoppen hergebruik.

Geplaatst:

Wittig spul...misschien herkennen anderen de "wolkjes" ook zoals ik ze had op de bodem van een aantal flessen. hieronder dus nog een paar fotoos. omdat sommigen ook naar boven dreven in de flessehals, en ik er 2 had waarbij hier dus een bruine afzetting verscheen, heb ik er wel wat weg moeten doen...dus meer steriliseren was mijn conclusie, ook de flessen via het internet aangeschaft, spoelen en vijf min in de oven op 200 graden; nu ga ik zelf ook een fles openen vlierbloesemchampagne-promoos-09-06-14-en-schimmelfotoos-01179951402947303.JPGvlierbloesemchampagne-promoos-09-06-14-en-schimmelfotoos-00561441402947358.JPGvlierbloesemchampagneflessen-nu-met-etiket-10-06-14-02679891402947430.JPGspritz-tm-vlierbloesemchampagne-flesetiketten-06-06-14-01345791402947549.JPG

Geplaatst:
Ik zou even kijken of het wel of geen schimmel is, het kan natuurlijk wel, mijn appelsap schimmelt vaak snel vooral als ik schroefdoppen hergebruik.

Ik heb inderdaad schroef- en klikdoppen hergebruikt..maar alles uitgekookt met soda.

Hoe kan ik zien of het schimmel is? En stel dat het schimmel is, kan ik nog iets doen om de siroop te redden?

Ik heb geprobeerd er foto`s van te maken, zie: IMG745066691402948919.JPGIMG745250421402948923.JPG

Ik heb geprobeerd het door de fles te schudden, maar het loste niet op of zo:IMG745177231402948921.JPG

Geplaatst:

Niemand een idee?

Geplaatst:

Als het verergerd is het een schimmel en dan is de boel niet meer te redden

Voedselkollektief Almere

Geplaatst:

Het lijkt wel op schimmel, mijn witte laagje is altijd een egaal wit laagje en dit lijken echt kleine eilandjes op de vloeistof.

Om te controleren of het schimmel is, even overgieten in een klein glaasje en heel goed kijken of het pluizig is? Of nog heel even laten staan en zien hoe het groeit.

Ik hergebruik niet zomaar schroefdeksels meer hier, ik maakte ze altijd erg goed schoon maar toch een groot deel schimmel. Voor flessen heb ik nu weckkapjes gekocht en op potjes doe ik eerst een jamcellofaantje en dan pas de deksel. ( kan ook wel met flessen met schroefdop natuurlijk)

Geplaatst:

ik zou de "schimmel" eraf scheppen/ eruit scheppen en dan wat overblijft invriezen. of dan nog's een warme bereiding (tot 95 graden) uitvoeren. wat vriezen betreft ergens las ik namelijk dat je sap van getrokken bloesems goed kan invriezen, zodat je er op een later moment nog siroop van kan maken. ik heb hier wel 2 pet-flessen gevuld (overigens uit een zuivere lichting sap) en die liggen in de vriezer voor als ik me nog ga vervelen van de zomer... (kleine kans) heeft er iemand ervaring met het maken van fruittoffees met vlierbloesemaroma, of ijs, of nog iets anders ermee

Geplaatst:

Zou ik deze 1 op 1 bereide siroop met suiker dan ook nog in kunnen vriezen?

Geplaatst:
Voor flessen heb ik nu weckkapjes gekocht en op potjes doe ik eerst een jamcellofaantje en dan pas de deksel. ( kan ook wel met flessen met schroefdop natuurlijk)

Wat zijn weckkapjes? Ik heb het inderdaad nu ook wel gehad met die schroefdoepdingen..het tweede jaar dat ik schimmel heb, en zo snel al.

Ik ga de boel morgen zeven en invriezen denk ik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.