Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Maar zaai je dingen dan zo dicht bij de rand? Een raster van 2cm steekt aan beide kanten 1cm in het vak vandaar dat ik het over 1cm van de rand had.

Je kan de afmeting van de rasters wel bij elkaar optellen maar die centimeters ben je naar mijn idee niet kwijt want zo dicht langs de rand zaai ik zelfs zonder raster niet, de plantwortels groeien er onderdoor (net als het mos dat is dan weer minder...) en alles wat hoger groeit kan er gewoon overheen.

Wortels is een voorbeeld waarbij ik ook niet de regeltjes volg. die zaai ik in 4 rijtjes en zo wel meer dingen waarbij ik afwijk van de standaard of deze combineer met de richtlijnen uit de rijenteelt.

aangepast door loes

Geplaatst:

Ik heb zonder rasters maar 2 randen, jij hebt met rasters vele randen (8). En dat bedoel ik juist. 😊

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Maar dat ligt dus niet aan de rasters want die heb ik niet, dat is mijn punt juist.
De hoeveelheid randen ligt aan de vakverdeling en die vind ik juist heel fijn en efficiënt werken. Jij niet en dat is ook prima maar je kan niet breedte van de rasters bij elkaar optellen en zeggen dat je die ruimte kwijt bent want die ruimte is onder en boven het raster gewoon in gebruik dus dat is geen verloren ruimte.

aangepast door loes

Geplaatst:

Heb je een foto van je bakken @loes om te laten zien wat jij hebt?

Geplaatst:
11 uren geleden, Dahli zei:

De bakken van @Rookie

Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met mijn bakken.

Ik heb voor die diepe gekozen omdat ik niet belemmerd wilde worden in de keuze van mijn groentes.

Winterwortel en pastinaak b.v. worden grote jongens, die die diepte echt wel nodig hebben.

Ik houd me niet meer zo strak vast aan de vakverdeling, maar ik heb er wel van geleerd, hoeveel planten van een soort er op hoeveel afstand van elkaar kunnen.

Ik doe aan polycultuur, volgens mij is dat een mooi woord voor alles door elkaar zaaien.😄

Een georganiseerde bende dus eigenlijk.

Waar ik wel op let, is de grootte van de planten, in verband met de schaduw, die ze werpen.

Ik doe ook aan interplanting, dus ik zaai sla aan de voet van de courgettes en bosuitjes waar ik maar een gaatje zie.

Wat ik zag als (heel belangrijk voor mij) groot voordeel van de metalen bakken, is dat slakken er niet tegenop willen klimmen.

Geen idee waarom niet, maar het is gewoon zo.

Een een vraag, die ik regelmatig krijg: of die bakken niet bloedheet worden in de zon.

Gek genoeg blijven ze koel, vraag me niet hoe het werkt, maar zelfs in de hete, zonnige dagen werden de wanden van de bakken niet heet.

Het enige nadeel van bakken (elk soort) is dat de waterbehoefte veel groter is.

De wortels kunnen niet dieper dan de bodem van de bak en kunnen dus niet zelf op zoek naar water.

Wat dat betreft zijn mijn diepe bakken wel weer beter dan mijn grow bags, ik heb bewust de bodem open gelaten en de planten zouden dus ook nog de grond in kunnen groeien.

Ik denk dat mijn rabarber dat ook gewoon doet.

Tot zover mijn ervaring.

Ik heb ze over een paar jaar bij elkaar gespaard, ik heb er nu zeven, ik kan dus makkelijk aan gewas rotatie doen.

Geplaatst:
14 hours ago, loes said:

Denk buiten het kader!

Eigenlijk is alles al gezegd in de voorgaande reacties maar wat hierboven staat wil ik even quoten want dat is misschien wel de basis of zeg maar de rode draad wat in alle antwoorden terug komt.

Ik wilde eerder reageren maar het kwam er door omstandigheden even niet van. Ik doe al heel veel jaren mee op het Internet en heb daardoor zoveel ervaring met digitale communicatie dat ik weet dat dingen op papier (of scherm) soms negatiever kunnen overkomen dan dat ze daadwerkelijk bedoeld worden. Ik zie het als een voortdurende koorddans. ik heb niets als negatief opgevat hoor. Het leek mij gewoon handig om een aparte topic te creeren voor dit onderwerp om even goed door te lichten, wat de voor en nadelen zijn en wat de ervaringen zijn, zowel negatief als positief en het bij elkaar te bundelen ter referentie en inspiratie voor anderen, aangezien dit huidige topic volgens mij meer bedoeld was om oud NNMM mensen bij elkaar te brengen.

Enfin,

Voor alle methoden geldt, of het nou SFG, of rijtjesteelt, of vertical gardening wat dan ook is, staar je nooit blind op het systeem maar zet het systeem naar je hand zodat je eruit kan halen wat voor jou werkt. Het systeem is een richtlijn niet een regel. Het is een hulpmiddel om je op weg te helpen. Jouw eigen creativiteit en de ruimte die je tot je beschikking hebt, bepalen je mogelijkheden.

Dus inderdaad, denk buiten het kader. Even voortbordurend op SFG/MM: niemand dwingt ons om 1 vakje spinazie te zaaien. Als je 3 of 4 of 20 vakken wil zaaien ben je daar geheel vrij in. als je breedwerpig wil zaaien in je vak en dat gaat prima met spinazie, voel je vrij. Wel is het handig om bij te houden of op te zoeken hoeveel je daadwerkelijk van iets moet hebben om een fatsoenlijke maaltijd klaar te maken zoals je zelf wil en hoe vaak je van iets wil kunnen oogsten. Dat vind ik soms nog lastig dus ik schrijf veel op en ik houd veel bij in excel sheets e.d.

Ik ben van mening dat niet de methode de beperkende factor is, maar de diepte en de oppervlakte van het medium waar je in kweekt (en nog een paar anderen dingen, maar laat ik het even simpel houden). Ik geloof niet dat je opeens veel meer oogst uit een SFG gaat halen dan bij een rijtjesteelt. Er kunnen efficientieverschillen zijn, maar die zullen niet enorm zijn (doelend op wel/geen raster discussie). En om het echt zeker te weten kan dat alleen bij wijze van een praktijk proef worden vastgesteld. Ik geloof nooit 100% wat ik op internet lees bij blogs of claims tenzij ik tot in detail kan zien hoe dat getest is. daarnaast staat het ons vrij om zelf te experimenteren.

En als je strict MM toepast, dan is het inderdaad zo, aangezien al hun bakken een bodem hebben en 20 cm diep zijn, dat je misschien ook niet alle groenten kan telen die je zelf zou willen telen. Zo zie je, er zijn altijd nadelen en voordelen en dingen om over na te denken maar als je de kaders loslaat dan is er altijd wel een oplossing.

Geplaatst:
11 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Heb je een foto van je bakken @loes om te laten zien wat jij hebt?

Bij de meeste mensen kan je de tuin zien in hun moestuinseizoen, zo ook bij mij.

Ik een echte net-niet-MM'er want ik heb geen echte bakken maar een U-vormige border met vakverdeling.
Deze foto geeft denk ik het beste beeld van mijn huidige moestuin. Hier waren de vakken net uitgemeten:
image.jpeg

Inmiddels ligt daar nog een druppelslang doorheen en gebruik ik de grondankers als markering maar dit systeem met stokjes is 10jaar lang mijn vakmarkering geweest.

Dit is hoe ik in 2014 ben begonnen met mijn vorige moestuintje:

P1080153640x480.jpg

Super netjes met touwtjes voor het raster maar daarvan zijn in de loop der jaren dus alleen de stokjes op de hoekpunten overgebleven.

Geplaatst:

@Dahli en @Petrasmoestuin ik heb de knolvenkel en knolselderij daarom ook in de vollegrond tussen mijn planten in de border staan. De spitskolen heb ik ook in mijn border gezet omdat ze in de bakken teveel ruimte innemen. En de bak die mijn man voor mij gemaakt heeft is ook dieper dan 20cm in de verhoogde stukken. Daar zaai ik vaak groentes zoals wortelen. En ik heb dit jaar ook niet gehusseld, maar alleen de bovenste laag in de bakken losgemaakt met een harkje en voeding bij gegeven. De planten doen het er prima op. Alleen de aardbeienbak heb ik helemaal tot op de bodem bekeken, omdat daar engerlingen in zaten. Deze heb ik allemaal verwijderd. Verder zaai ik dit jaar dikker wat betreft wortelen. Ik heb er nu 24 in een vak ipv 16. Eens kijken hoe dat gaat. En zo experimenteren we lekker door.

Geplaatst:

Ik schep de bakken wel goed door, ook tussendoor met groente wisselen, vooral de speciebakken. De grond is onderin erg nat met beestjes. Wel gaten in gemaakt, maar misschien moeten er meer gaten in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic