Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
49 minuten geleden, Dahli zei:

lukken me ook nooit,

Ik had dit jaar maar heel weinig gezaaid. Vorige winter had ik toch mooie dille? Ik heb ze gedroogd in de oven, ging heel goed moet ik zeggen, hoewel ik toch altijd voor vers ga, zeker als ik het met gerookte zalm doet. Mijn radijzen lukken in het najaar ook niet goed. In het voorjaar krijg ik ook maar zelden super grote radijzen. Typisch dat het jou helemaal niet lukt. Ach, zo is het bij mij weer met palmkool. Al heel veel keren gezaaid, komt nooit op, of wordt opgevreten door allerlei ellendelingen, dan heb ik het niet eens over slakken, maar rupsen en nog veel meer.

• Like 2
Geplaatst:
54 minuten geleden, Dahli zei:

blini’s

Het moest eigenlijk een galette worden met boekweitmeel, maar dat lukte mij ook niet.  Een dunne pannekoek die je dan naar binnen vouwt.  Eerst een gebroken pannenkoek gehad en die gegeten, was wel lekker maar stevig. De 2e ronde 2 pannekoekjes, maar die kan ik echt niet vouwen hahaha en toen heb ik dit verzonnen met kikkererwtenmeel, had ik p.o. gekocht, dacht dat ik dit moest hebben. Maar dan ga ik er ook weer een keer een pizza van maken, ook zo lekker, met wortelvulling.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Indische linzen-pompoensoep

Nodig:

Maaltijdsoep voor 2 personen (totaal ruim 2 koppen):

🌱1 ui

🌱3 tenen knoflook

🌱2 rode pepers zonder zaden

🌱1 kleine pompoen 600-800 gr)

🌱2 el olijfolie of kokosolie

🌱1 th komijnpoeder

🌱1 th korianderpoeder

🌱1 th kurkuma

🌱100 gr linzen

🌱200 ml kokosmelk

🌱4 gegrilde of geroosterde paprika’s

🌱200 gr verse spinazie

🌱2 el Griekse yoghurt

Werkwijze:

🍜 Maak de uien en knoflook schoon en snijd ze in kleine stukjes. Snij de pepers in reepjes. Snij de pompoen geschild in blokjes.

🍜 Verwarm de olie in een pan en fruit de ui, knoflook en peper zachtjes in enkele minuten. Voeg dan de pompoen, komijn, koriander en kurkuma toe en bak het geheel even mee. Voeg de linzen bij de pompoen, schenk de kokosmelk erbij en voeg zoveel water toe tot de pompoen onderstaat.

🍜 Laat alles in 30 minuten gaar worden.

🍜 Snij de geroosterde paprika’s in reepjes. Pureer de soep met een staafmixer of in een keukenmachine.  Roer de paprikareepjes door de soep en warm even mee. Voeg wat peper en zout toe.

🍜 Voeg de spinazie aan de soep en verwarm het even mee, de spinazie moet net een beetje slinken.

🍜 Serveer de soep in de borden of kommen en voeg er een eetlepel yoghurt toe.

Ik had zelf minder pompoen, minder spinazie. Ik had 2 rode paprika's geroosterd, is echter veel werk. Dus uit een pot is ook prima. Wel 4 stuks, zodat je de smaak goed proeft. 2 paprika's waren wat weinig.

Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.

Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).

https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra

20241116_201108.jpg

20241116_163043.jpg

20241116_163358.jpg

20241116_164938.jpg

20241116_165106.jpg

20241116_165303.jpg

20241116_172906 blauwe.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1

Stamppot koolraap - knolselderij met sperziebonen

Een simpel recept dit keer en niets afgewogen. Gewoon naar je smaak doen met je eigen snijbonen uit tuin.  Ik heb gelukkig veel bonen (jippie!) en ik kan dit een paar keer maken, maar ik doe het altijd weer anders natuurlijk. 😂

Nodig voor 2 personen:

🌱± 1 halve koolraap

🌱1 stuk knolselderij

🌱1 sjalot

🌱Portie snijbonen

🌱2 of 3 tenen knoflook

🌱1 tomaat in stukjes

🌱1 tl tomatenketchup

🌱1 tl sambal of 1 gesneden pepertje

🌱roomboter

🌱bonenkruid

🌱2 vegetarische kaasschnitzels

Werkwijze:

🍜Snijd de koolraap en knolselderij in kleine stukjes en laat ze samen gaar koken.

🍜Was en snij de snijbonen en kook ze gaar en voeg wat roomboter en bonenkruid toe.

🍜Snijd intussen de sjalot en knoflook in stukjes en bak ze even aan. Voeg de tomaat toe en laat even stoven. 

🍜Voeg de tomatenketchup en de sambal toe en roer goed door en laat lekker stoven.

🍜Bak de kaasschnitzel in de boter aan.

🍜Stamp de koolraap en knolselderij.

🍜Voeg de snijbonen aan de koolraap en knolselderij toe.

🍜Serveer de stamppot op de borden. Doe de pittige jus erover met de kaasschnitzel.

Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.

20241118_192822 blauw.jpg

• Like 1

Wortel - kikkererwten vegaburgers

Nodig:

🌱 200 a 225 g wortels
🌱 125 g kikkererwten uit blik of pot of 75 gr vers gekookt (eerst een nacht weken)

🌱 30 g havermout of Amandelmeel

🌱 lente uitje

🌱 rode ui

🌱 50 g sesamzaad

🌱 1 teentje knoflook

🌱 1 eetlepel Tahin

🌱 1 tl gemalen komijn

🌱 1 tl chilipeper

🌱 Peper en zout

🌱 sap van 1/2 limoen

🌱 roomboter of olie om te bakken

Werkwijze:

🍜 Maak de ui en lente uitje schoon en snijd ze in kleine stukjes met het sikkelmes in een machine Doe ze in een grote kom.

🍜Maal de kikkererwten (eerst uit laten lekken) en de knoflook fijn met het sikkelmes. Voeg ze in de kom erbij.

🍜Maak de wortel schoon en rasp het met een fijne rasp en doe ze weer in de kom erbij.

🍜Pers een halve citroen uit en voeg het sap in de kom erbij.

🍜Doe alle overige ingrediënten in de kom en roer goed. Je kunt het eventueel even terugdoen in de machine en het met een deeghaak door laten roeren. Niet met een sikkelmes, want de wortel en havermout moet niet al te fijn worden.

🍜Maak a.d.h.v. een pers 4 hamburgers.

🍜Verwarm de olie of boter. Bak de hamburgers aan beide kanten goudbruin.

Lekker met een knoflooksausje, curry of Tzatziki.

Wij hebben hiervan echt genoten en is voor herhaling vatbaar.

20241123_181709.jpg

20241123_174913.jpg

20241123_182911.jpg

20241123_183416 blauw.jpg

• Like 1

@Petrasmoestuin klinkt lekker! Het enige dat ik me afvraag: valt de hele boel tijdens het bakken niet uit elkaar? Ik zou verwachten dat er in ieder geval een ei voor de binding in zou zitten om de geraspte wortel, gemalen kikkererwten en havermout bij elkaar te houden. Of is die ene eetlepel Tahini voldoende om 400 gr ‘droge’ stof bij elkaar te houden?

aangepast door Dahli
Geplaatst:
6 minuten geleden, Dahli zei:

ene eetlepel Tahini

Ja precies! Je ziet hoe de schijven klaar liggen, die pak ik dan met 2 spatels op. Ik kreeg dit idee van iemand die veganist is en ook geen ei gebruikt. Ze gaf alleen de hoeveelheden aan, maar niet hoe alles exact gemalen of geraspt werd. Juist zonder ei komt de smaak van de groente tot zijn recht. Ik had verse kikkererwten geweekt, die de volgende dag gekookt en af laten koelen. Ik denk dat het scheelt als je kikkererwten uit een pot haalt, maar dan houd je ook weer over. Nu kon ik het precies afwegen. Ik zie alleen dat ik vergeten ben het gewicht van verse kikkererwten te vermelden. Ik had wat problemen met Word (gelijk t.v. kijken, dat gaat niet).

• Thanks 2

Alleen dames @Dahli en @Gitta, let op als je hoort dat een stukje chocolade smaak geeft aan je jus. Ik heb jus gemaakt met uitje, knoflook en div kruiden, bloemen water en dan smaakt je jus echt naar chocolade, bah! Dat kan ws alleen bij jus van vlees, maar dat maak ik zelden of nooit. Ik eet praktisch geen vlees. Dus ik heb er een flinke lepel pindakaas bij gedaan en toen zei mijn man: met die pindasaus moet je voorzichtig zijn, hahaha! Ik zei: ik proef de chocolade er nog bovenuit!
Hier heb ik mijn schijven van gisteren in de saus gelegd. Jammer, want ik proef nu de schijven niet.

Collage blauw.jpg

Geplaatst:
Op 24-11-2024 om 22:51, Petrasmoestuin zei:

Ik heb jus gemaakt met uitje, knoflook en div kruiden, bloemen water en dan smaakt je jus echt naar chocolade, bah!

Bedankt voor de waarschuwing. 

Vegetarische champignons stoofpan

Nodig:

🌱 2 grote wortels in blokjes

🌱 5 el bloem

🌱 ½ liter groentebouillon

🌱 3 tenen knoflook gehakt

🌱 1 ui in halve ringen

🌱 5 el olijfolie

🌱 1 kopje rode wijn

🌱 1 tl paprikapoeder

🌱 ¼ tl peper

🌱 ¼ tl zout

🌱 2 tl tomatenpuree

🌱 2 el verse tijm of ½ el gedroogd

🌱 1 tl komijnpoeder

🌱 1/3 kopje peterselie gehakt of geknipt

🌱 1 kopje erwten

🌱 1 kopje groene bonen

🌱 2½ kopje champignons

Werkwijze:

🍜 Doe wat olijfolie in een grote koekenpan en bak de uien op middelhoog vuur in ± 3 minuten.

🍜Doe de knoflook erbij en bak 1 minuut mee.

🍜Pak een grote pan of wok en verwarm de olie, voeg de bloem toe en roer goed totdat er geen klontjes meer in zitten.

🍜Voeg geleidelijk de groentebouillon toe, meng goed en laat even doorkoken.

🍜Voeg de kruiden en de groente bij de uien en knoflook en meng alles goed door elkaar en bak de groente een paar minuten mee.

🍜Voeg de wijn toe en laat een paar minuten sudderen. Voeg dan de bloem en bouillon toe.

🍜Dek de pan af en laat het minstens 1 uur op laag vuur sudderen.

Lekker bij aardappelpuree of rijst.

20241202_191711.jpg

20241202_184534.jpg

20241202_184541.jpg

• Like 1

Krokante aardappel met vulling

Nodig:

Voor de aardappelkorst (3 personen):

🌱 ongeveer 700 g aardappelen, geraspt
🌱
1 ui, fijngehakt
🌱
1 redelijk grote wortel, geraspt
🌱
2 teentjes knoflook, fijngehakt
🌱
1 ei
🌱
2 eetlepels bloem
🌱
Zout en peper naar smaak

Voor de kip- en champignonvulling:

🌱 ongeveer 150 g kipfilet, in blokjes gesneden
🌱
ca. 200 g champignons, in plakjes gesneden
🌱
2 uien, fijngehakt
🌱
120 ml room, 20% vet
🌱
Gedroogde knoflook naar smaak of vers
🌱
Currypoeder naar smaak
🌱
Zout en peper naar smaak
🌱
1 eetlepel om te bakken

Voor de afwerking:

🌱
150 g mozzarella, geraspt
🌱
Wat plantaardige olie om te bakken
🌱Een bosje lente-uitjes, fijngesneden ter garnering

Werkwijze:

🍜Rasp de aardappelen en verwijder overtollig vocht grondig door een schone theedoek of kaasdoek te gebruiken om het vocht uit de geraspte aardappelen te persen.

🍜Meng in een grote kom de geraspte aardappelen met de fijngesneden ui, geraspte wortel en gehakte knoflook.

🍜Klop het ei los en voeg de bloem toe. Kruid rijkelijk met peper en zout. Meng alles goed totdat het mengsel licht plakkerig is en zijn vorm behoudt.

🍜Smelt de boter in een grote koekenpan op middelhoog vuur. Voeg de fijngehakte uien toe en bak tot ze glazig en geurig zijn. Voeg vervolgens de in blokjes gesneden kipfilets toe aan de pan en roer ze goed.

🍜Als de kip gaar is, voeg je de gesneden champignons toe. Roer totdat het vocht verdampt is van de champignons en de champignons goudbruin zijn.

🍜Breng het mengsel op smaak met gedroogde knoflook, kerriepoeder, zout en peper. Voeg room toe en roer. Laat een paar minuten sudderen tot de vulling iets dikker wordt. Haal van het vuur en zet opzij.

🍜 Doe een beetje plantaardige olie in een pan op middelhoog vuur (niet al te veel, want het wordt dan snel te vet). Neem een portie van het bereide aardappelmengsel, vorm er een koekje van en plaats het in de pan. Druk ze iets plat met een spatel. Bak elk aardappelkoekje ongeveer 3-4 minuten per kant, tot ze goudbruin en knapperig zijn. Plaats de gebakken koekjes op een bord en herhaal het proces totdat al het aardappelmengsel is gebruikt.

🍜 Verwarm de oven voor op 180°C. Neem een krokant aardappelkoekje en plaats een royale lepel kip- en champignonvulling in het midden. Strooi een laagje geraspte mozzarella over de vulling. Vouw de aardappelkorst voorzichtig dubbel en druk de randen lichtjes aan, zodat er een gevuld koekje ontstaat. Plaats de gevulde koekjes in een ingevette ovenschaal. Herhaal dit proces met de resterende korstjes en vulling totdat alle koekjes in elkaar zitten.

🍜Strooi nog wat geraspte mozzarella op elk gevuld koekje om extra romigheid toe te voegen. Plaats de ovenschaal in de voorverwarmde oven en bak 15-20 minuten, tot de kaas gesmolten en licht goudbruin is.

🍜Haal de gevulde koekjes uit de oven en bestrooi met vers gehakte lente-uitjes om een vleugje kleur en een milde, frisse smaak toe te voegen. Serveer deze heerlijke kip- en champignonkoekjes met aardappelkorst warm.

20241203_190355 blauw.jpg

Collage 1.jpg

Collage 2.jpg

• Like 1
Geplaatst:
11 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

🌱 600 gr aardappelen

🌱 ongeveer 700 g aardappelen, geraspt

Klopt dit? Ik zie de eerste portie aardappels niet terug in je recept.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
53 minuten geleden, appelvrouw zei:

600 gr aardappelen

Dat regeltje stond er nog van een ander recept. Dat plaatje van het boompje  heb ik nodig om te kopiëren, en vergeten weg te halen. Dank je wel.

Geplaatst:

Vegetarische gehaktballen met linzen

Nodig:

🌱 Linzen 140 gram (bruin of rood)
🌱 Havermout 50 gram
🌱 Walnoten 100 gram
🌱 Ui, 1 gesneden

🌱 Olijfolie 1 el
🌱 Knoflookteentjes 3, gesneden
🌱 Gemalen lijnzaad, 1 el
🌱 Gistvlokken of 1 el of gerapte kaas
🌱 Zout en zwarte peper naar smaak
Zwarte peper naar smaak

Eventueel tomatensaus gemaakt van:

🌱`Verse tomaten, 400 gram, gesneden
🌱 Ui 1/2, fijn gesneden
🌱 Wortel 1, gesneden
🌱 Selderij 1, gesneden
🌱 Olie 1 el
🌱 Knoflookteentje 2, gesneden
🌱 Knoflookteentje 2, gesneden

Werkwijze:

🍜 Was de bruine linzen eerst en week ze vervolgens 15 minuten in water. Rode linzen kun je direct 15 minuten koken. Bruine linzen doe je in een grote pan met deksel erop en kook ze 20 minuten tot een half uur.
🍜 Giet na het koken het overtollige water af en bewaar het water voor eventueel later.
🍜 Doe wat olie in een grote pan en voeg de gesnipperde ui toe en bak deze langzaam.
🍜 Zet het vuur lager en laat de ui sudderen tot deze transparant wordt. (5 minuten)
🍜 Bak de gesnipperde knoflook een minuut mee.
🍜 Voeg nu de havermout, gistvlokken of kaas, zout, gemalen peperkorrels en lijnzaad toe.
🍜 Voeg de gekookte linzen toe aan dit mengsel en roer alles goed door. Als je bruine linzen nam, plet ze dan met een stamper. Rode linzen zijn zachter. Als alles te droog is, voeg dan wat linzenwater toe.
🍜 Stel de oventemperatuur in op 190 graden.
🍜 Maak vervolgens met je handen balletjes van het beslag.
🍜 Doe een stuk bakpapier op de bakplaat en vet ze in met wat olie.
🍜 Schep alle linzenballetjes op de bakplaat.
🍜 Bak tot ze goudbruin zijn, zo’n 20-30 minuten. Draai ze tijdens het bakken elke kant om.

Ik heb het niet geprobeerd, maar de volgende keer ga ik ze in de airfryer doen, dan kun je ze gemakkelijk rond schudden.

Geef deze balletjes met wat tomatensaus, zelf gemaakt of uit een fles.

Ik heb een tijdlang in de keuken gestaan, want ernaast had ik ook nog een combinatie van rijst en boekweit gekookt en allerlei groente. En ook een verse tomatensaus gemaakt. Maar je kunt ook een kant en klare saus erbij nemen en wat erwten en appelmoes b.v. Eventueel uit een pot of blik.

20241204_185047.jpg

20241204_184343.jpg

20241204_184348.jpg

20241204_184351.jpg

20241204_184356.jpg

20241204_185059 blauw.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...
Op 4-12-2024 om 22:16, Petrasmoestuin zei:

kip- en champignonkoekjes

I.p.v. kip en champignon heb ik nu een aanpassing gedaan van

🌱175 gr gerookte zalm
🌱25 gr spinazie
🌱25 gr Fruehes Riesenblatt en 175 gr diepvries
🌱60 kookcreme haver
🌱Wat dille gedroogd
🌱Wat nootmuskaat
🌱Peterselie vers

Maar die met kip vond ik iets lekkerder, omdat ik al een recept heb van zalmpotje met spinazie wat erop lijkt.

20241214_181927.jpg

20241214_170512.jpg

20241214_173557.jpg

20241214_174742.jpg

20241214_182524.jpg

20241214_182532.jpg

• Like 1

Hondenkoekjes 

🌱200 gr pompoen (b.v. Hokkaido maar ander kan ook)

🌱1 Rijpe banaan

🌱150 gr glutenvrije bloem of speltbloem*

🌱2 eieren

🌱1 el zalmolie

🌱Muffinvormen

🍜Oven voorverwarmen op 200 graden, heteluchtoven op 180 graden.

🍜De pompoen schoonmaken en in stukjes snijden.

🍜De pompoen in de oven in 20 - 30 minuten gaar bakken.

🍜De afgekoelde pompoen met de banaan in een grote kom pureren met een staafmixer.

🍜De meel en de eieren toevoegen en pureer alles opnieuw. Als laatste voeg je de olie toe.

🍜Doe het deeg in de ingevette muffinvormen. Bij 170 graden bij boven- en onderwarmte en bij heteluchtoven 160 graden in 20 - 25 minuten bakken. Test met een prikker of de koekjes gaar zijn.

🍜Laat de koekjes wat afkoelen voordat je ze uit de vorm haalt.

Hondenkoekjes 2.jpg

Hondenkoekjes 1.jpg

Hondenkoekjes 5.jpg

• Like 1

Pompoensoep met linzen en tomaat

Nodig:

Maaltijdsoep voor 2 personen (totaal ruim 2 koppen):

🌱½ pompoen (ca 600 gram)

🌱1 ui

🌱3 tenen knoflook

🌱1 rode puntpaprika

🌱 200 gram cherrytomaatjes

🌱 2 theelepels (zoet) gerookt paprikapoeder

🌱 1 theelepel gemalen komijn

🌱 1 theelepel kurkuma

🌱 1 theelepel Harissa (of sambal)

🌱 1 blik gepelde tomaten

🌱 2 groentebouillontabletten zonder gist

🌱 200 gram gekookte linzen (uit pot/blik of zelf gekookt)

🌱 verse peterselie

Werkwijze:

🍜 Verwarm de oven voor op 200° Celsius. Snij de pompoen in stukken. Pel de ui en snij deze in parten. Maak de paprika schoon en snij deze in parten.

🍜 Leg de groenten samen met de cherrytomaatjes en de gepelde teen knoflook op de bakplaat van de oven en rooster het geheel 25 minuten.

🍜 Doe alles in een soeppan. Voeg paprikapoeder, kurkuma, komijn, Harissa en de tomaten uit blik toe. Doe er 500 ml water en 2 groentebouillontabletten erbij en breng het geheel aan de kook.

🍜 Pureer alles met een staafmixer. Laat de linzen uitlekken en roer deze door de soep. Maak op smaak met peper en eventueel wat zout. Schep de soep in grote kommen en garneer met verse peterselie.

Ik voeg niet meer fotos toe, die staan steeds op zijn kop en geen tijd om ze allemaal te bewerken.

20241218_151232.jpg

• Like 1

Avocado mousse met zalm

Nodig:

Voor 4 personen:

🌱 2 rijpe avocado's
🌱 1 eetlepel citroensap
🌱 2 eetlepels roomkaas
🌱 1 theelepel Dijonmosterd
🌱 Zout en peper naar smaak
🌱 100 g gerookte zalm, in blokjes of stukjes gesneden

🌱 Peterselie ter garnering

Werkwijze:

🍜 Schep het vruchtvlees van de avocado in een blender of keukenmachine.

🍜 Voeg citroensap, roomkaas, Dijonmosterd, zout en peper toe.

🍜 Meng tot een glad en romig geheel. Pas de kruiden naar wens aan.

🍜 Schep de avocadomousse in serveerschalen of glazen.

🍜 Garneer met blokjes gerookte zalm.

🍜 Strooi er verse dille of peterselie overheen voor een feestelijk effect.

🍜 Voeg een snufje zwarte peper toe voor een extra vleugje smaak.

Serveren:

Laat 15-20 minuten afkoelen in de koelkast voor een verfrissende smaak.

20241218_191105.jpg

20241218_190204.jpg

20241218_190506.jpg

• Like 1
Geplaatst:
29 minuten geleden, Dahli zei:

geen knoflook

Wat heb jij dat goed gezien! Klopt helemaal. Maar hier hoort het er echt niet in hoor! Mijn man vond het heerlijk! Maar ik zag vandaag geen redelijk geprijsde avocados. Maar ga ik beslist vaker maken.

• Like 2
9 uren geleden, Dahli zei:

knoflook

Maar ik vergat te zeggen dat ik er wel patat met knoflooksaus erbij had. Dus die knoflook at ik toch.😅

4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

knoflooksaus

😂. Vond het al verdacht bij jou, geen knoflook 😉. Maar zonder gekheid, ben dol op avocado’s en die mousse lijkt me heerlijk! Ook als dip bijvoorbeeld.

Ik kwam laatst trouwens een tip tegen waardoor je een rijpe avocado langer kunt bewaren. Die wordt anders heel snel overrijp zoals je weet, wat altijd zo zonde is vind ik. Als je de avocado in een glas doet (in zijn geheel dus met schil) en dat glas vervolgens helemaal vult met water totdat de avocado helemaal onderstaat en dan in de ijskast bewaart, blijft hij nog een week goed. Laatst geprobeerd en werkt prima!

aangepast door Dahli
Toevoeging
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...