loes Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 Dit jaar was inderdaad extreem nat. Zelfs de ervaren moestuinders hadden daar last van en ik hoorde echt iedereen klagen over de slakken. Dit was echt geen gemiddeld tuinjaar dus dat kan volgend jaar alleen maar beter gaan. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Hier was het het afgelopen jaar ook prut met de slakkeninvasie en al die nattigheid. Door omstandigheden konden we ook nauwelijks iets doen, dus alle bakken zijn nu ook verwaarloosd. Zodra ik weer wat energie heb, ga ik op een mooie dag alle oude meuk er uit trekken en als mulch op de aarde leggen, tot het tijd is om te zaaien. En dan, afhankelijk van de conditie, er wat mestkorrels per vak bij gooien, misschien als ik over heb nog wat compost van de grote moestuin. Ik hoop ergens dit voorjaar ook een wormenhotel te maken. Wat ik wel heb gedaan, en ik ben benieuwd of ze zich hebben vermeerderd, is een stuk of wat compostwormen uit het compostvat en uit de grond getrokken in de grote moestuin, en die over mijn bakken in de achtertuin verspreid. Mij lijkt dat dat geen kwaad kan. Ze verluchtigen sowieso de grond, en ik hoop eigenlijk dat ze ook wat slakkeneitjes op hun menu zullen zetten. En anders ga ik dit jaar toch echt weer voor de slakkenkorrels. Ik weet dat de meningen daar verdeeld over zijn maar ik ben echt he-le-maal klaar met kweken voor de slakken. Wie een beter plan heeft mag het zeggen, ik denk dat ik alles nu wel heb geprobeerd. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Dahli Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari 3 uren geleden, Tanja65 zei: is een stuk of wat compostwormen uit het compostvat en uit de grond getrokken in de grote moestuin, en die over mijn bakken in de achtertuin verspreid. Mij lijkt dat dat geen kwaad kan Grappig, ik heb precies het omgekeerde gedaan. Toen wij hier 3,5 jaar geleden kwamen wonen, heb ik alle wormen uit de wormenton van het vorige huis ‘losgelaten’ in het kleine stukje grond dat we hier hebben. We hebben vanaf dat moment mega veel wormen ieder jaar in de grond, ik neem aan nazaten van de wormenton-wormen. Ook superlang, dik en groot. En geen slakken afgelopen seizoen. Misschien lag het daar wel aan?! 🤔 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Dat zou zomaar een reden kunnen zijn dat je weinig slakken had, @Dahli. Ik hoop daar hier ook op, 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Ik heb hier ook al twee dozen slakkenkorrels klaar staan. Wel de soort waar egeltjes, vogels en andere dieren niet dood van gaan. Quote
Tanja65 Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari (aangepast) Same 9 januari aangepast door Tanja65 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Ja, ik heb ook biologische slakken korrels klaar staan. Veilig voor andere dier ook hier. 1 Quote
CJodokus Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Een nieuw seizoen, nieuwe overdenkingen. Ik lees hier weer van alles over mest. In mijn beginjaren deed ik het zonder, later durfde ik dat niet altijd vanwege alle waarschuwingen. Toch stelt Mel Bartholomew van Square Foot Gardening heel duidelijk: alleen compost, GEEN EXTRA VOEDING. (Ook zo met hoofdletters 😄) Ik vond nu even niet zijn eigen tekst, maar wel dezelfde strekking in een artikel van de SFG foundation. Het gaat hier dus om de originele Mel’s Mix: 1/3 turf, 1/3 vermiculiet, 1/3 GOEDE compost. Deze mix is niet meer zo wensbaar vanwege de grondstoffen, maar dat wist ik ca 10 jaar geleden nog niet. En het zal bij mij niet in de vuilnisbak verdwijnen. Dus, voornamelijk om mijzelf weer te overtuigen, maar ook om wie dat wil te informeren, hier het artikel: https://squarefootgardening.org/2020/07/why-to-not-fertilize-your-square-foot-garden/ Om te vertalen: selecteer tekst, kies vertalen. Omdat ik het best een belangrijk artikel vind, of je het ermee eens bent of niet, plaats ik de vertaling. 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart (aangepast) Als je conventioneel moestuinieren beoefende voordat je je Square Foot Gardening-avontuur lanceerde, heb je misschien een stemmetje in je achterhoofd dat fluistert: "Ga je gang, voeg de meststof toe. Je weet dat je wilt.” Weersta de stem. We herhalen - verzet je tegen de stem; er is geen behoefte aan toegevoegde meststoffen in een Square Foot Garden! Dit is waarom (en we gebruiken veel voedselreferenties omdat we allemaal van eten houden, toch?). Mel's Mix™ heeft alles wat je SFG nodig heeft. Mel's Mix™ is een perfect uitgebalanceerde mix van gelijke delen gemengde compost, grof vermiculiet en turfmos. De gemengde compostcomponent heeft alles (letterlijk alles) wat uw planten qua voedingswaarde nodig hebben om te groeien en te gedijen, dus er zijn geen toegevoegde meststoffen nodig. Denk aan een favoriet gerecht dat je bereidt voor het avondeten - als je het proeft en het is heerlijk, het beste gerecht dat je ooit hebt geproefd, zou je dan meer zout toevoegen "gewoon omdat?" Nee, dat zou je niet doen. Het zou niet alleen onnodig zijn, het zou de balans van de kruiden en smaakmakers die je al hebt toegevoegd, verpesten. Niet knoeien met perfect. 11 maart aangepast door CJodokus Quote
CJodokus Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Opmerking over compost in zakken: veel commercieel verpakte compostproducten bevatten veel houtmateriaal - goede compost moet eruit zien als grond, zonder individueel definieerbaar organisch materiaal. Die stukken hout zullen uiteindelijk in de grond afbreken, maar ze zullen de beschikbare stikstof gebruiken om dit te doen, waardoor het van uw planten wordt weggenomen. Als u stukken hout of een ander definieerbaar materiaal in uw compost in zakken ziet, screen het dan om ze te verwijderen voordat u ze aan uw SFG toevoegt. Als je al compost met stukken hout in je Mel's Mix™ hebt toegevoegd, is het op dat moment niet mogelijk of praktisch om het te screenen. Ga in dat geval door en voeg wat stikstofmeststof toe, zoals bloedmeel, in de hoeveelheid die op het etiket wordt aanbevolen - en gebruik de screeningsmethode voor de toekomst. Lees deze blogpost over Mel's Mix™ voor een opfriscursus of een overzicht. Toegevoegde meststoffen verstoren de pH in Mel's Mix™. Toegevoegde meststoffen verstoren de pH-balans in de Mel's Mix™. De pH van de bodem die te laag of te hoog is, kan de plantengroei belemmeren, de opname van voedingsstoffen remmen, gele vlekken of bruining op bladeren veroorzaken en zelfs leiden tot bladdood. Zodra je kunstmest hebt toegevoegd aan je Square Foot Garden en die onbedoelde bijwerkingen beginnen te verschijnen, heb je jezelf nu op een hamsterwiel geplaatst van het moeten behandelen van die plantenproblemen, wat je dan meer tijd en meer geld kost. Blijf jezelf eraan herinneren dat je planten vanaf het begin alles hebben wat ze nodig hebben als je gewoon Mel's Mix™ toevoegt zoals aangegeven. Luister naar Laura en Steve Bartholomew van The Square Foot Gardening Foundation die praten over toegevoegde meststoffen in deze YouTube-video. Quote
CJodokus Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Toegevoegde meststoffen zijn als snoeprepen. Denk aan je dagelijkse voeding. Er zijn bepaalde dingen die je elke dag nodig hebt - voldoende calorieën, vezels, eiwitten, gezonde koolhydraten en gezonde vetten. Als je alleen gefocust bent op het binnenkrijgen van voldoende calorieën, dan zou het eten van een heleboel snoeprepen voldoende zijn, toch? Maar aangezien je doel de algehele gezondheid is door middel van uitgebalanceerde voedingsstoffen, zul je waarschijnlijk die snoeprepen weerstaan en naar iets grijpen dat qua voedingswaarde gezond is en je lichaam goed zal voeden. Mel's Mix™ is het equivalent van het eten van een perfect uitgebalanceerd dieet, en toegevoegde meststoffen zijn de snoeprepen. Weg van de snoeprepen, vrienden. Kunstmest verspilt geld en tijd. Nu we kunnen zien dat toegevoegde meststoffen onnodig zijn, niets nuttigs toevoegen aan uw Mel's Mix™, de balans van Mel's Mix™ verstoren en schadelijke bijwerkingen voor uw planten veroorzaken, wordt het duidelijk dat ze niet alleen geld verspillen, maar ook tijd. Square Foot Gardening gaat over het besparen van kostbare hulpbronnen en het productiever en leuker maken van tuinieren, en toegevoegde meststoffen zijn gewoon contraproductief voor wat we proberen te bereiken. Hoor Rick Bickling praten over Mel's Mix™ in deze YouTube-video die hij heeft gemaakt voor de SFG Foundation. Zijn er uitzonderingen op de "geen meststof" -regel? De enige echte uitzondering op de "geen kunstmest"-regel in uw SFG is als u uw bedden voornamelijk gebruikt om sierbloemen te kweken. Deze soorten bloemen zijn zeer zware feeders en kunnen baat hebben bij een zeer verdunde organische meststof - doe het rustig aan en je bent klaar om te gaan! Leer meer over de Square Foot Gardening Method door de introductiecursus te volgen. Quote
loes Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Met toegevoegde meststoffen wordt dan vooral kunstmest bedoeld? want dan ben ik het er wel mee eens maar alle toegevoegde meststoffen als snoeprepen bestempelen vind ik wat te kort door de bocht. Bijvoorbeeld kalium bij tomaten is een gerichte aanvulling. Ik zie dat niet als een snoepreep maar meer zoals vitamine waarvan sommige mensen extra nodig hebben. Compost als basisvoeding ben ik het helemaal mee eens, niet alleen voor de voeding maar ook voor de structuur van de grond. 3 Quote
Rookie Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Ik geloof nooit zo in dat "one size fits all". Wat een grond nodig heeft zal helemaal afhangen van de omstandigheden, qua ligging, zon, schaduw, welk land je woont, etc. En als iemand gaat vertellen dat er maar één "mix" goed is en de rest niet deugt, en die mix is toevallig de zijne, haak ik al bij voorbaat af. 4 Quote
CJodokus Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart @loes De automatische vertaling maakt er soms kunstmest van, maar volgens mij worden hier alle vormen van bijvoeding bedoeld. Ik moet zeggen, ik ben zelf best zoekende hierin, want gebruikt bijvoorbeeld Charles Dowding van No-dig extra toevoegingen? Ik vind daar wel verteerde koemest als toevoeging. Bij het gebruik van Bokashi word geen extra voeding gegeven. Bij biologisch dynamisch wordt wél het één en ander aan biologische theetjes en poeders toegevoegd en bij permacultuur? Mulch, en nog meer? Zoveel richtingen, zoveel manieren, alleen in de biologische landbouw al. Ik ga eigenwijs door met alleen Bokashi en compost en ik zal het laten weten. 1 Quote
CJodokus Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart @Rookie Dit is natuurlijk de SFG foundation, en zij vertellen hoe je het beste met Mel’s Mix om kunt gaan en hoe het bedoeld is. Ik lees nergens dat dit de enige en beste methode is. Wél dat dit de enige en beste methode voor hun systeem is. En als je het anders wilt, ga je gang! Er is maar één manier de beste voor jou, en dat is de jouwe 😀……. Of misschien kunnen dat ook nog meer manieren zijn🤷♀️ 2 Quote
Rookie Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart Mel’s Mix, and it’s arguably the most important part of the Square Foot Gardening method. Skip it or attempt to do a workaround, and your results simply won’t be as effective! Met deze perfecte aardemix is het kweken van ..... echt super makkelijk. Kweek je op een slechte kwaliteit (pot-)grond, dan is het al veel lastiger en zal het resultaat tegenvallen. Dus beknibbel daar niet op en ga gewoon voor het beste. 1 Quote
loes Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart (aangepast) Er spelen natuurlijk meer factoren maar de basis is de grond waar planten in groeien. De juiste structuur, voeding, vochthuishouding. SFG bestaat al heel lang en wordt over de hele wereld toegepast. Bedenk ook dat Mel's Mix een recept betreft en geen verkoopzak zoals bij de MM waar geld mee wordt verdient. Zelf composteren wordt gepromoot. Daarnaast wordt er niet gezegd dat de rest niet deugt, er worden alternatieven aangedragen. Dat de mix goed werkt is wel mijn eigen ervaring maar alleen voor de bakken die niet met de grond zijn verbonden. In mijn moestuinborders tuinier ik gewoon op de volle grond met tuingrond+compost en dat gaat prima. Maar in de balkonbakken voor de aardbeien werkte dat niet, met enkel potgrond was de vochtbalans al beter maar niet optimaal. De mix met vermiculiet werkt al jaren goed. 11 maart aangepast door loes 2 Quote
CJodokus Geplaatst: 11 maart Geplaatst: 11 maart (aangepast) @RookieIk lees hier dat als je de SFG methode doet, maar je doet het zonder Mel’s mix of je verandert er iets aan, dat je dan niet zulke goede resultaten zult boeken. Let wel: áls je die methode volgt: 20 cm hoogte, de vakken en alles wat erbij hoort. Maar ze zeggen niet dat je niet op duizend andere manieren óók groenten kunt verbouwen, toch? Ook in bakken? Maar ze zeggen alleen dat je wel consequent moet zijn in wat je doet. Dit gaat trouwens niet over de nieuwe makkelijke moestuinmix hè? Die hebben ook deze wet van Mel omzeild met een andere mix. Maar ssst 🤫 🤫 🤫 niet over hebben,….. dat valt hier niet altijd goed 😉 11 maart aangepast door CJodokus 3 Quote
Gitta Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Hier valt wel mee, maar niet zeggen op het forum van mm. Dan wordt je bericht op de een of andere manier onzichtbaar gemaakt voor anderen. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Op 11-3-2025 om 11:58, CJodokus zei: omzeild met een andere mix. Juist: MM = makkelijke mix.😂 Quote
CJodokus Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart (aangepast) Hè hè, ook over no-dig eindelijk hier een duidelijk en recht door zee antwoord gevonden. Van de site RHS-org.uk Ook hier geen, of nauwelijks voeding toevoegen. Compost en een goede balans in de grond “do the trick”. Dit alles meer om mijzelf te overtuigen en het aan te durven, tegen alle aanbevelingen in. En om aan de “auteur” van dit bericht @Vrouwholle een antwoord te geven op de hoofdvraag. Hoe ik hier persoonlijk over denk en waarom ik hiertoe ben gekomen. Waarbij alle andere meningen net zo waardevol zijn natuurlijk. Do I still need to use fertilisers? Additional fertilisers aren’t required with no-dig growing, or mulched borders, as plants get the nutrients they need from decomposing organic matter. Using additional fertilisers can disrupt the delicate balance that exists within the soil. However, for hungry crops such as tomatoes, and where nutrient deficiencies occur, apply according to need. 23 maart aangepast door CJodokus 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.