Geplaatst: 5 oktober 20241 j Ik wil graag tuinbonen zaaien. Nu lees ik ergens dat het oktober/november kan, om luizen te voorkomen in het voorjaar. Dan lees ik weer beter in januari, dan weer februari, maart. Ik lees soms binnen 2 maanden oogsten en dan lees ik weer maanden later. Welke zaaien jullie? En wanneer het beste en hoe?
Geplaatst: 5 oktober 20241 j Ik zaai in februari. Heb in het verleden ook in oktober tuinbonen gelegd, maar dat was geen succes. De tuinbonen waren al redelijk groot in april en dan heb ik hier altijd nog een fikse koude periode (temperaturen van -15 's nachts zijn geen zeldenheid) en dan krijgen de planten teveel vorstschade. Herstellen doen ze wel, maar de voorsprong is dan weg. Zwarte bonenluis krijgen ze ook, dat maakt niet uit wanneer je ze zaait. Zodra de bloemen komen, komt ook de bonenluis. De tuinbonen oogst ik in juni. Welk soort je zaait is afhankelijk van je smaak. Zelf mag ik, heel ouderwets, de Leidse hangers, maar ik zaai net wat ik hier kan krijgen. Driemaal wit bijvoorbeeld of Aquadulce, al vind ik die wat smakeloos in vergelijking met de Leidse hangers. De rode tuinboon Karmazijn vind ik ook erg smakelijk. En bijzonder om te zien. De tuinbonen zijn bij deze soort wel wat kleiner, maar dat maakt mij niet uit. Kortom, gewoon uitproberen wat jij het lekkerste vind.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.