Angelique77 Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Mijn salieplantjes vertonen regelmatig een soort vlekjes. Sommige worden wat gelig, andere zien eruit zoals op bijgaande foto. Die gebruik ik meestal niet, alleen de mooie blaadjes. Maar dan kan ik best veel blaadjes weggooien, dat is zonde. Hebben jullie een idee waar deze vlekjes door ontstaan? Of heb ik gewoon te lang gewacht met afknippen en worden ze vanzelf minder mooi daardoor (en zijn ze prima eetbaar)? Ze staan in de volle (klei)grond, maar ook een salie die ik in een pot een stuk verderop heb staan vertoont zulke vlekjes. Alvast veel dank voor tips! (Ik las ergens in een ander topic dat salie kalk nodig heeft, dat zal ik in ieder geval binnenkort toevoegen aan de grond.) Quote
rorror Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Dat soort vlekjes ontstaan vaak doordat insecten b.v. thripsen aan het blad zuigen voor sappen, waardoor de bladcellen beschadigen. Zijn gewoon nog bruikbaar, maar is vaak niet het fijnste/lekkerste idee dat dat gebeurd is. In iedergeval goed water wassen. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Voor de smaak maakt het ook niet veel uit en je hebt in het ergste geval wat extra eiwitten van de beestjes, het zijn wat @rorror zegt het gevolg van zuigschade. Voor de plant zelf is dit extra stress en kan indien heel veel te erg nefast zijn, maar normaal is dit alleen visueel iets. 4 Quote
acpronk Geplaatst: 19 oktober 2024 Geplaatst: 19 oktober 2024 Ik heb het ook, maar dan alleen in de salie en niet in de omringende planten. En merk niet dat de plant er onder lijdt. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MSDG Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 Ik heb het in alle mediterrane kruiden ondanks dat ze in kalkrijke zandgrond tegen een zuidgerichte schutting staan. Dit zijn volgens de boekjes de ideale omstandigheden. Ik denk dat maar zo, deze onbespoten maar aangetaste blaadjes zijn nog altijd beter dan wat je in de supermarkt kan kopen... Oja, kalk strooien op kleigrond is echt niet nodig en gaat dit ook niet tegen. 😉 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Angelique77 Geplaatst: 20 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2024 Veel dank voor de reacties! Insecten die een hapje nemen, dat hoort erbij. Goed om te weten dat dat het is. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.