appelvrouw Geplaatst: 27 september 2012 Geplaatst: 27 september 2012 Yummie( zijn ze eigenlijk ook eetbaar voor de mens..lekker bedoel ik?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
dennislp Geplaatst: 28 september 2012 Geplaatst: 28 september 2012 Wat zijn dat grote dingen Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 1 oktober 2012 @Appelvrouw; ik heb net even een voederbiet gekookt, en die is erg lekker! Veel zoeter dan een van de rode bieten uit de moestuin. Het was wel een vrij kleine voederbiet, die 'slechts' 2 maal zo groot was als een normale biet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2012 Geplaatst: 1 oktober 2012 Kijk dat is leuk om te horen! (Niet dat ik ze in mijn tuin heb, en hier worden ze ook niet gekweekt) Waarom zouden ze niet gegeten worden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
tuinkabouter Geplaatst: 2 oktober 2012 Geplaatst: 2 oktober 2012 vind het raar dat ze zoet smaken Dat dit bij een suikerbiet zo is weet ik Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Jorieke123 Geplaatst: 2 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2012 Ze zijn net zo zoet als de gele en gestreepte bietjes die ik van het voorjaar/begin zomer oogstte. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Chana Geplaatst: 2 oktober 2012 Geplaatst: 2 oktober 2012 Fijn om te lezen dat de oogst uiteindelijk toch goed gekomen is. Beestjes en ziektes zijn vervelend. Ik had niet verwacht dat vogelmuur de plantengroei zou belemmeren. Het lijkt niet zo'n sterk onkruid. Ze zouden ook juist de grond rondom je planten vochtig kunnen houden met de droge zandgrond. Ben nieuwsgierig naar je schoffelmachientje, die ken ik niet, heb je een foto? Ik had nog nooit van de term scheurgrond gehoord. Begrijp ik het goed dat dat geploegde grond is? En moet je daar rekening meehouden, zo ja, hoe? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 oktober 2012 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2012 Vogelmuur vormt enorme plakken met groen, ze 'kruipen' zo omhoog in de plant. Als de voederbieten nog jong zijn, dan kan vogelmuur heel wat licht weghouden. En je trekt het er niet goed uit, omdat je dan de voederbiet mee trekt. De takjes van vogelmuur haken dan allemaal in elkaar. Van de schoffelmachine moet ik wel ergens een foto hebben, ik kan hem alleen niet vinden. Het is zoiets als onze zaaimachine: Maar dan erg oud, met een groter wiel, en met een frame van hout. Dat hebben we behandeld tegen houtworm (zaten heel wat gaatjes in), en nu moet hij er weer even tegen kunnen. Je kunt instellen hoe breed hij moet schoffelen, maar die bouten zitten vast geroest Scheurgrond is grasland wat is geploegd. De stukken grasland liggen dus te verteren onder de akker, en dat kan voor sommige gewassen een probleem zijn. Het kan ook teveel stikstof geven, waardoor groei soms ook weer niet goed (of juist te goed) gaat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Chana Geplaatst: 2 oktober 2012 Geplaatst: 2 oktober 2012 Weer wat geleerd. Dan is mais misschien makkelijker, heeft veel stikstof nodig en is ook voer voor dieren. Vogelmuur blijft bij mij heel armetierig, te weinig om op te eten. Quote
tuinkabouter Geplaatst: 4 november 2012 Geplaatst: 4 november 2012 Wanneer ga je de bieten oogsten?Volgens mij mag het nu wel hoor Ben wel benieuwd naar je opbrengst mvg Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Jorieke123 Geplaatst: 5 november 2012 Auteur Geplaatst: 5 november 2012 Zo lang het niet (hard)vriest, halen we er steeds wat uit om direct te voeren. Elke zoveel dagen een kruiwagen vol. inderdaad wel jammer dat we dan niet weten wat de exacte 'opbrengst' is. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tuinkabouter Geplaatst: 5 november 2012 Geplaatst: 5 november 2012 Dat kan je natuurlijk ook doen xd Vind je het tot nu toe voor herhaling vatbaar? Quote Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.
Jorieke123 Geplaatst: 12 december 2012 Auteur Geplaatst: 12 december 2012 Er staan/zitten nog heel wat bieten in het veld. Een gedeelte hebben we afgedekt met zeilen (zelfs je grootste zeil stelt niets voor op een stuk van 1000 m2 Handig ) een gedeelte is geoogst en staat in houten (kuub-)kratten, afgedekt met jute zakken en een dik zeil. En dan zitten er nog heel wat in de grond zonder enige bedekking. Toen het zo hard vroor (-10 en kouder) lag er een laag sneeuw op. Maar verder dus niet.De bieten onder het zeil (en dus in het veld) zien er nog mooi uit. Er zit nog aardig wat groen loof aan. Ook al zaten er nogal wat gaten in de zeilen (ratten ) en werd het dus erg koud.De bieten zonder zeil hebben geen groen loof meer, en voelen bovenop al aardig zacht aan nu het iets 'warmer' is. Die voeren we sneller op, de varkens en schapen moeten flink doorvreten De bieten in de kratten ga ik zo even bekijken. Die zijn al die tijd afgedekt geweest. De kratten staan op pallets, dus er komt wel lucht onder/tussen. Het is erg handig en fijn dat we op deze manier op dit moment een vaste stroom aan ruwvoer hebben. We voeren de varkens verder veel tarwe en groente van de markt. En aardappels (afgekeurde van een aardappelboer hier in de buurt). Maar dat is niet altijd even veel, of van een zelfde voedzaamheid (in het geval van het spul van de markt). Maar nu het spul van de markt langzaamaan steeds meer wordt, en de varkens dat stukken lekkerder vinden, zijn de bieten een beetje 'over'. We hebben gewoon teveel voer op het moment. Erg fijn Maar daardoor voelt het gedoe met de bieten even als teveel werk. De teelt verliep nou niet echt probleemloos, en de onkruiddruk was hoog. Zeker omdat het spul zo langzaam groeit als het nog klein is. Als we ze volgend jaar weer telen, dan doen we in ieder geval een kleiner stuk, en zorgen we dat ze dichter op elkaar staan. Want nu zat er veel ruimte tussen de rijen, en tussen de planten in de rij. Waardoor er meer ruimte was voor onkruid. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Red Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Hallo Jorieke,Pas geleden heb ik al heel dit topic vol bewondering doorgelezen.Zelf heb ik niet zoveel ruimte maar wilde wel wat voederbieten planten.De zaden die ik heb gevonden gaan per kilo wat veel te veel is voor mij en ook omdat het een probeersel is. Nu een vraag aan jouw kan ik wat zaden van jouw overnemen?Een handje vol of een stuk of 10 zaden ofzo zal al meer dan genoeg zijn.Ik wil eerst kijken of ze het hier doen en of mijn dieren ze wel lusten.Brutale vraag maar denk vraag het je gewoon hihiOf weet jij een adres waar ik kleine aantallen kan bestellen.Ben benieuwd Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Jorieke123 Geplaatst: 7 januari 2013 Auteur Geplaatst: 7 januari 2013 Geen probleem, ik stuur je even een PB. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Red Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 ertussen heb ik ze mogen ontvangen txs hiervoor Wat bijzonder dat er uit zo'n klein zaadje straks zo'n knol komt.De natuur is mooi. Ik blijf je inde gaten houden wanneer je ze gaat zaaien dan ga ik meedoen En nogmaals bedankt Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Jorieke123 Geplaatst: 7 april 2013 Auteur Geplaatst: 7 april 2013 De bieten zijn al een hele tijd op, we hebben er nog wel wat ratten in gehad. Maar goed... die moeten ook eten, toch? Nu lopen er 3 varkens op het stuk waar de bieten en de maïs hebben gestaan. Ze wroeten de boel mooi om (zie ook het topic over koolzaad), zodat wij er straks weer wat kunnen telen. Je ziet in de verte nog 1 rijtje met maïsplanten die tijdens het oogsten al te droog waren om te hakselen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Conny Geplaatst: 7 april 2013 Geplaatst: 7 april 2013 Dat is dus één van de onbetaalde Varkenskrachten, die voor kost en inwoning bij jullie werken. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Jorieke123 Geplaatst: 11 april 2013 Auteur Geplaatst: 11 april 2013 Inderdaad Conny! Vorig jaar hebben we de voederbieten op 12 april gezaaid. Dat gaan we nu niet halen, maar het is nu ook wel heel ander weer dan vorig jaar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Conny Geplaatst: 11 april 2013 Geplaatst: 11 april 2013 Dat houd het boerenleven zo leuk lijkt mij.Tenzij het voor het geld doet, dan loopt je planning in de mist. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2013 Auteur Geplaatst: 11 mei 2013 Ondertussen zijn de bieten al gezaaid, en ook al opgekomen. Ben ik even vergeten te melden hier Lekker duidelijke foto... We hebben nu meer zaad gebruikt, omdat de bieten vorig jaar aardig ver uit elkaar stonden. Nu moeten we vast flink gaan dunnen.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Conny Geplaatst: 11 mei 2013 Geplaatst: 11 mei 2013 Nee hoor Jorieke, gewoon zo laten dan heb je straks 1 hele lange biet. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Jorieke123 Geplaatst: 18 mei 2013 Auteur Geplaatst: 18 mei 2013 Hier nog een foto: Op het stuk van de bieten, hebben varkens gelopen. We hebben een keer meerdere pallets met tomaten gekregen, die al te lelijk waren om te verkopen. Die gooiden we steeds op dezelfde plek over het hek, de varkens vraten ze dan op. Maar goed.... de zaadjes die er naast vielen, zijn nu gaan kiemen: Iemand nog een tomatenplantje? Je mag ze zelf komen uitgraven Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
zoonen Geplaatst: 22 mei 2013 Geplaatst: 22 mei 2013 die schoffelmachine van jou heet een planeet. dat heb ik van een oude buurman.daar kun je ook een aanaarder aan doen enzo.wij hebben ook ca. 1000 m2 bieten en hebben we met net zo'n zaaimachine gezaaid en houden we ook met een planeet met schoffel bij. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2013 Auteur Geplaatst: 23 mei 2013 Een planeet? Zou zo maar kunnen Ik zal er eens een foto van maken, zodra we kunnen schoffelen (zal nog wel even duren). Zaaien jullie vaker bieten? Of is dit de 1e keer? Zo staan ze er vandaag bij: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.