Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kijk dat is leuk om te horen! (Niet dat ik ze in mijn tuin heb, en hier worden ze ook niet gekweekt) Waarom zouden ze niet gegeten worden?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Fijn om te lezen dat de oogst uiteindelijk toch goed gekomen is. Beestjes en ziektes zijn vervelend.

Ik had niet verwacht dat vogelmuur de plantengroei zou belemmeren. Het lijkt niet zo'n sterk onkruid. Ze zouden ook juist de grond rondom je planten vochtig kunnen houden met de droge zandgrond.

Ben nieuwsgierig naar je schoffelmachientje, die ken ik niet, heb je een foto?

Ik had nog nooit van de term scheurgrond gehoord. Begrijp ik het goed dat dat geploegde grond is? En moet je daar rekening meehouden, zo ja, hoe?

Geplaatst:

Vogelmuur vormt enorme plakken met groen, ze 'kruipen' zo omhoog in de plant. Als de voederbieten nog jong zijn, dan kan vogelmuur heel wat licht weghouden. En je trekt het er niet goed uit, omdat je dan de voederbiet mee trekt. De takjes van vogelmuur haken dan allemaal in elkaar.

Van de schoffelmachine moet ik wel ergens een foto hebben, ik kan hem alleen niet vinden. Het is zoiets als onze zaaimachine:

koolzaad-(3)78841334859903.jpg

Maar dan erg oud, met een groter wiel, en met een frame van hout. Dat hebben we behandeld tegen houtworm (zaten heel wat gaatjes in), en nu moet hij er weer even tegen kunnen. Je kunt instellen hoe breed hij moet schoffelen, maar die bouten zitten vast geroest

Scheurgrond is grasland wat is geploegd. De stukken grasland liggen dus te verteren onder de akker, en dat kan voor sommige gewassen een probleem zijn. Het kan ook teveel stikstof geven, waardoor groei soms ook weer niet goed (of juist te goed) gaat.

Geplaatst:

Weer wat geleerd. Dan is mais misschien makkelijker, heeft veel stikstof nodig en is ook voer voor dieren.

Vogelmuur blijft bij mij heel armetierig, te weinig om op te eten.

• 1 maand later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Er staan/zitten nog heel wat bieten in het veld. Een gedeelte hebben we afgedekt met zeilen (zelfs je grootste zeil stelt niets voor op een stuk van 1000 m2 Handig ) een gedeelte is geoogst en staat in houten (kuub-)kratten, afgedekt met jute zakken en een dik zeil. En dan zitten er nog heel wat in de grond zonder enige bedekking. Toen het zo hard vroor (-10 en kouder) lag er een laag sneeuw op. Maar verder dus niet.

De bieten onder het zeil (en dus in het veld) zien er nog mooi uit. Er zit nog aardig wat groen loof aan. Ook al zaten er nogal wat gaten in de zeilen (ratten ) en werd het dus erg koud.

De bieten zonder zeil hebben geen groen loof meer, en voelen bovenop al aardig zacht aan nu het iets 'warmer' is. Die voeren we sneller op, de varkens en schapen moeten flink doorvreten

De bieten in de kratten ga ik zo even bekijken. Die zijn al die tijd afgedekt geweest. De kratten staan op pallets, dus er komt wel lucht onder/tussen.

Het is erg handig en fijn dat we op deze manier op dit moment een vaste stroom aan ruwvoer hebben. We voeren de varkens verder veel tarwe en groente van de markt. En aardappels (afgekeurde van een aardappelboer hier in de buurt). Maar dat is niet altijd even veel, of van een zelfde voedzaamheid (in het geval van het spul van de markt).

Maar nu het spul van de markt langzaamaan steeds meer wordt, en de varkens dat stukken lekkerder vinden, zijn de bieten een beetje 'over'. We hebben gewoon teveel voer op het moment. Erg fijn Maar daardoor voelt het gedoe met de bieten even als teveel werk. De teelt verliep nou niet echt probleemloos, en de onkruiddruk was hoog. Zeker omdat het spul zo langzaam groeit als het nog klein is.

Als we ze volgend jaar weer telen, dan doen we in ieder geval een kleiner stuk, en zorgen we dat ze dichter op elkaar staan. Want nu zat er veel ruimte tussen de rijen, en tussen de planten in de rij. Waardoor er meer ruimte was voor onkruid.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hallo Jorieke,

Pas geleden heb ik al heel dit topic vol bewondering doorgelezen.

Zelf heb ik niet zoveel ruimte maar wilde wel wat voederbieten planten.

De zaden die ik heb gevonden gaan per kilo wat veel te veel is voor mij en ook omdat het een probeersel is.

Nu een vraag aan jouw kan ik wat zaden van jouw overnemen?

Een handje vol of een stuk of 10 zaden ofzo zal al meer dan genoeg zijn.

Ik wil eerst kijken of ze het hier doen en of mijn dieren ze wel lusten.

Brutale vraag maar denk vraag het je gewoon hihi

Of weet jij een adres waar ik kleine aantallen kan bestellen.

Ben benieuwd

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

• 4 weeks later...
Geplaatst:

ertussen heb ik ze mogen ontvangen txs hiervoor

Wat bijzonder dat er uit zo'n klein zaadje straks zo'n knol komt.

De natuur is mooi.

Ik blijf je inde gaten houden wanneer je ze gaat zaaien dan ga ik meedoen

En nogmaals bedankt

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

De bieten zijn al een hele tijd op, we hebben er nog wel wat ratten in gehad. Maar goed... die moeten ook eten, toch?

Nu lopen er 3 varkens op het stuk waar de bieten en de maïs hebben gestaan. Ze wroeten de boel mooi om (zie ook het topic over koolzaad), zodat wij er straks weer wat kunnen telen. Je ziet in de verte nog 1 rijtje met maïsplanten die tijdens het oogsten al te droog waren om te hakselen.

foto017960631365359901.jpgfoto018454861365359906.jpg

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Hier nog een foto:

foto044531531368885136.jpg

Op het stuk van de bieten, hebben varkens gelopen. We hebben een keer meerdere pallets met tomaten gekregen, die al te lelijk waren om te verkopen. Die gooiden we steeds op dezelfde plek over het hek, de varkens vraten ze dan op. Maar goed.... de zaadjes die er naast vielen, zijn nu gaan kiemen:

foto045941991368885625.jpg

Iemand nog een tomatenplantje? Je mag ze zelf komen uitgraven

Geplaatst:

die schoffelmachine van jou heet een planeet. dat heb ik van een oude buurman.

daar kun je ook een aanaarder aan doen enzo.

wij hebben ook ca. 1000 m2 bieten en hebben we met net zo'n zaaimachine gezaaid en houden we ook met een planeet met schoffel bij.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...