ElkeV80 Geplaatst: 14 januari Geplaatst: 14 januari We twijfelen heel hard over het plaatsen van een serre in onze tuin. Allereerst is er de kostprijs die toch vlot naar 2000 euro gaat als je een degelijke en grote kas wil zetten. Langs de andere kant hebben we meer hete, droge zomers dan natte (al kan je je dat nu even niet meer voorstellen) dus kan je ook veel doen zonder een serre te plaatsen. Toch blijft het heel hard kriebelen, zeker toen ik deze tunnelserre tegenkwam: https://www.aveve.be/nl/tuin/serres-kweekmateriaal/serres/p040004844-aveve-tunnelserre-wit?item_length=24025&item_width=23554. Heeft iemand hier ervaring met deze serre? De witte folie zou langer meegaan dan de groene en beter geschikt zijn voor het telen van groenten. Quote
driepinter Geplaatst: 15 januari Geplaatst: 15 januari Ik heb geen ervaringen mee, maar ik was ook van plan zoiets te kopen. Ik zie bij ons op de volkstuin wel meerdere van dit soort kasjes (merk weet ik niet), maar die zijn redelijk aan gort gewaaid door windstoten en dergelijke. Mijn insteek zou zijn : gezien de lage prijs zou ik hem gewoon kopen , verwacht alleen niet dat ie jaren en jaren meegaat, zeker niet als je op een open vlakte zit. Als het enigszins kan , haal dan het folie eraf in de winter om de levensduur te verlengen, en probeer hier en daar nog wat te improviseren om het kasje te verstevigen. En dan denk ik dat je er veel plezier aan gaat beleven. En voor op de langere termijn zou je misschien kunnen overwegen om zelf een serre kunnen te maken in plaats van een kant-en klare te kopen. Op marktplaats vind je regelmatig leuke aanbiedinkjes zoals gratis hout. En als je je eigen manuren niet rekent kun je de kostens minstens halveren,. of ramen tegen een heel zacht prijsje. En op dit forum zag ik laatst ook een heel erg leuke kas waar iemand vanaf wilde. Maar het hangt allemaal af van of je handig bent, of je tuin groot genoeg is, of je liever een strak ogende kant-en klaar kas hebt ipv een zelfgemaakt allegaartje, of je vervoer hebt etc. Tot die tijd zou ik gewoon zo'n relatief goedkoop tunnelkasje aanschaffen. Quote
ElkeV80 Geplaatst: 19 januari Auteur Geplaatst: 19 januari Ik heb 'em zonet besteld. Hij komt op een beschutte plek te staan dus hopelijk doen we er een jaartje of vijf mee! En anders wordt het toch maar sparen voor een echt exemplaar. Weinig tijd om zelf eentje in elkaar te knutselen. Quote
woldistel Geplaatst: 19 januari Geplaatst: 19 januari Een tip: als je de kas in elkaar hebt gezet en voordat je het plastic erover doet. Sla op elke hoek aan de binnenkant een paal in de grond en bevestig het frame middels dikke kabelbinders aan de palen. Folie erover, plastic randen ingraven. Ik zou zelf niet snel voor een witte folie kiezen, liever groene. De folie op mijn oude zelfbouw tunnel ging al tien jaar mee, maar werd na verloop van tijd wel minder doorzichtig. Mijn huidige tunnel staat nog maar een jaar, dus over de kwaliteitvan die folie kan ik nog niet veel zeggen 🙂 Hoe dan ook; een tunnel is echt een fijne aanvulling voor warmteminnende planten. Quote
ElkeV80 Geplaatst: 19 januari Auteur Geplaatst: 19 januari Ah, dat is inderdaad een goede tip! Dankjewel 😊. Waarom zou je nooit voor witte folie kiezen? Quote
woldistel Geplaatst: 25 januari Geplaatst: 25 januari Op 19-1-2025 om 18:53, ElkeV80 zei: Waarom zou je nooit voor witte folie kiezen? sorry, ik lees dit nu pas. Voor mij geen witte kas, omdat me dat zeer aan de ogen doet als de zon erop schijnt. En ik zou het niet bij huis willen. De mijne (groen) staat op de volkstuin. In onze achtertuin staat een glazen kas. Ziet er iets mooier uit vind ik zelf. Of witte folie beter is dan groene en langer meegaat, geen idee. 2 Quote
ElkeV80 Geplaatst: 27 januari Auteur Geplaatst: 27 januari Gelukkig een heel diepe tuin hier dus de witte folie staat niet in het zicht. Gisteren de plek waar hij komt te staan voorbereid. Volgend weekend haal ik palen om de constructie te verstevigen :-). 2 Quote
Gitta Geplaatst: 8 maart Geplaatst: 8 maart Mijn moeder wil deze tunnelkas ook graag. Ik heb de tips die hier staan aan haar doorgegeven. Quote
Arja Geplaatst: 8 maart Geplaatst: 8 maart Het wordt erg gauw erg warm in de kas. De variant die wij hebben kun je ook open ritsen aan de beide lange kanten. Is een overweging waard. Zo stond hij er vanmiddag bij. 4 1 Quote
sygys Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april Op 8-3-2025 om 19:56, Arja zei: Het wordt erg gauw erg warm in de kas. De variant die wij hebben kun je ook open ritsen aan de beide lange kanten. Is een overweging waard. Zo stond hij er vanmiddag bij. Mee eens! bij mij in de glazen kas werd het eergisteren toen ik vergeten was de deur open te zetten al 48 graden! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.