Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Bij mij worden ze niet hoger, terwijl ze toch wel de ruimte (en een klimrek) hebben om te klimmen.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ik heb gewone blauwschokkers. Volgens mij het meest geteelde ras. Ik ga ook geen andere proberen want ik vind ze lekker, het zijn ijzersterke planten en ze zijn goed productief.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Teelt iemand nog eetbare lupines dit jaar ? De laatste keer deed ik dat 3 jaar geleden dus het werd weer eens tijd. Het is er eigenlijk wel wat laat voor, je zaait ze normaal tot eind mei, maar nu de tuinbonen en wat vroege aardappels de grond uit zijn had ik pas een plekje vrij.

lupine25_2.JPG

lupine25_1.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
Op 15-6-2025 om 15:53, Rookie zei:

Deze soort is voor mij wel een blijvertje

Welke soort doperwt is dit?

Edit: inmiddels gevonden en genoteerd!

aangepast door Gitta

Geplaatst:

Ik ben wel echt mega verdrietig. Mijn kouseband plantjes moest ik al uit de kas verwijderen vanwege het bonen-mozaiekvirus. Maar mijn gewone stamsperziebonen op het perceel blijken het ook te hebben. Ik vrees met grote vreze voor mijn stoksperziebonen en de stoksnijbonen, blijkbaar zit het overal. Waarschijnlijk onbewust verspreid met de schep, voordat we het hadden ontdekt. Ik denk dat de doperwten en kapucijners de dans zijn ontsprongen doordat deze vroeger in het jaar worden geteeld, als het nog niet zo warm is.

Jakkes, wat balen. En ik ben zo gek op bonen, vooral sperziebonen en haricot verts. En het ergste is: het blijft jaren in de grond zitten. Grrrrrrrr.

Ps ik ga toch een poging doen wat te redden, en de grond met neemolie besproeien. Niet geschoten altijd mis. Neem is wel werkzaam tegen veel insecten en schimmels.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Als je kans ziet nog snel iets van bakken of kuipen neer te zetten en deze vult met schone grond uit de winkel, en dan hup snel bonen in die grond, dan komt het nog goed.

Ik heb zelf bewust dit jaar minder sperziebonen, anders mocht je hier komen plukken als je op de camping bent. Heb wel nog van vorig jaar in de vriezer, die zijn slapjes, maar erg lekker in de curry ofzo.

Geplaatst:

Ik had een verhoogde moestuinbak volgezet met Vesperal sperziebonen en die groeien al goed, ze zijn bijna bovenaan de bamboestokken geklommen.

Op een ander stukje had ik Helda snijbonen neergezet in de volle grond maar die zijn allemaal opgevreten door slakken, veenmollen of wat dan ook.

Als het nog niet te laat is ga ik nieuwe zaaien, maar misschien is het dan handig als ik de bamboestokken dan verplaats naar mijn andere stukje grond aan de andere kant van het moestuincomplex. Daar staat nog een kleine moestuinbak met uien die ik denk ik wel alvast kan rooien, En dan daar een nieuwe poging doen, de grond is daar ook beter van structuur.

Ik hoop dat het me dit weekend nog lukt allemaal want ik moet er wel snel mee zijn begrijp ik....

Geplaatst:
2 uren geleden, Tanja65 zei:

en de grond met neemolie besproeien. Niet geschoten altijd mis. Neem is wel werkzaam tegen veel insecten en schimmels.

@Tanja65 , ik had nog nooit van neemolie gehoord maar vorige week had ik een beetje neemoliespray gehad van een medetuiner nadat ik luis had geconstateerd in mijn kousenband. En ik heb nu zelf ook neemolie besteld, en in huis.

Ik had zelf alleen de aangedane plantjes gesprayd in de toppen waar de luis zat, maar jij behandelt dus ook de grond ? En mag ik vragen hoe jij de spray precies maakt, waarmee, en in welke verhouding ?

Als ik een spuitflesje heb van een liter water, zit ik dan ongeveer goed als ik daar 10 ml neemolie en 2 theelepels (6ml?) dreft in doe ?

Of zou jij het anders doen ???

Geplaatst:

Ik behandel altijd de hele plant, alle bladeren, boven en onderkant sprayen. Ze zijn vaak heel snel weg omdat er dan andere planten veel lekkerder en niet gesprayed zijn. Ik doe dan 1 eetlepel (10-13 ml) neemolie en 1 eetlepel groene zeep op een liter water, in een sprayflesje uiteraard naar verhouding. Let op dat je wel warm water neemt, en direct gebruikt, anders verstopt je sprayfles (ervaring). In plaats van groene zeep gebruik ik vaak Seepje allesreiniger, dat is op biologisch/afbreekbare basis, en soms - als dat op is - Seepje afwasmiddel. De zeep is immers alleen maar om een emulsie te maken en de beestjes op af te laten glijden. Dat kan met al die. Maar afwasmiddel schuimt erg, daarom heb ik liever allesreiniger or groene zeep.

Wat betreft de grond: nee, dat heb ik nog niet eerder gedaan. Maar ik dacht als het ellende bestrijdt op planten, op mensen (neem zit vaak in shampo en zeep voor problemen) en zelfs ín mensen (als parasietenkuur), dan zal het ook geen kwaad kunnen voor de grond, en wie weet doodt het daar ook whatever is in there voor ellende. In dit geval het bonenvirus. Als ik het op de grond gebruik, zal ik er overigens nog meer op letten dat iets biologisch afbreekbaar is, ik wil die grond nog vaker gebruiken.

Geplaatst:
1 uur geleden, Arja zei:

Als je kans ziet nog snel iets van bakken of kuipen neer te zetten en deze vult met schone grond uit de winkel, en dan hup snel bonen in die grond, dan komt het nog goed.

Ik ga het nog proberen in de achtertuin, daar staan de oude moestuinbakken nog (vol onkruid). Even opschonen, voeding geven, en gaan met die banaan. Helaas is het vrij schaduwrijk daar, maar wellicht willen de bonen daar toch nog groeien. Niet geschoten altijd mis, toch? En ik ga nog een ander plekje op onze moestuin proberen. You never know. Een seizoen zonder sperziebonen is geen seizoen.

Geplaatst:
  • Auteur

@Frans Ik ga kijken of mijn zaden van de eetbare lupinen nog levensvatbaar zijn. Vorige keer ging het mis 🐌🐌 Misschien probeer ik dit jaar nog een keer met je mee.

Geplaatst:
  • Auteur

Dwergpronkboon Hestia. Erg favoriet bij de slakken, ik heb maar weinig overlevers. Maar wel erg knap 😍

IMG_20250624_111115157_PORTRAIT.jpg

Geplaatst:
12 uren geleden, woldistel zei:

@Frans Ik ga kijken of mijn zaden van de eetbare lupinen nog levensvatbaar zijn.

Dat kan best wel eens meevallen want lupine blijft lang kiemkrachtig. Ik heb bijvoorbeeld 3 jaar oude zelf geteelde zaden gebruikt. Een kiemtest met 10 van die zaden op een schoteltje tussen vochtig keukenpapier en afgedekt met plastic folie had als resultaat dat alle zaden al na enkele dagen kiemden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Tanja65 dat is balen zeg. Mijn bonen staan ook meer in de schaduw dan de zon, dat is voor bonen geen probleem hoor.

Geplaatst:

@Tanja65 ik heb mijn stokbonen ook in de bak met de meeste schaduw staan. Eigenlijk altijd een mooie oogst.

Geplaatst:

De blau hilde gaat als een tierelier, die ben ik alweer terug aan het leiden naar beneden. Om ze daarna weer omhoog te begeleiden. De Borlotti bonen gaan een stuk langzamer. De Mocca with cherry bonen gaan ook lekker de lucht in inmiddels, al gingen ze iets langzamer dan de blau hilde. De spekbonen van mm zijn niks geworden. Kwamen met veel moeite op en groeiden daarna niet meer. Ik heb ze weggedaan. Er staan nu nog stambonen Record en boterbonen van mm klaar om uitgeplant te worden. Dit doe ik natuurlijk pas na de hittegolf, dus eind deze week.

Geplaatst:

@tuinder7 je kunt jouw ervaringen met tuinbonen ( en andere peulvruchten) ook hier neer zetten 😊

Anders dan bij de comm van mm waar we post op naam hebben gaat het hier op “ topic”

Best handig want als ik nu iets over tuinbonen wil weten kan ik (jaren terug) lezen aan ervaring van anderen….😊

Wist ik in begin ook niet hoor…en nog steeds is het vaak zoeken waar ik iets zal posten …😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ik heb foto gemaakt mijn mijn opnieuw uitgelopen tuinbonen… ik was nieuwsgierig en liet ze gaan.. nu zitten er stuk of 5 tuinbonen aan.. niet echt de moeite vind ik dus volgende keer doe ik ze na de oogst gewoon weg omdat ik toch al zo weinig plek heb…🤔😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4711.jpeg

IMG_4710.jpeg

Geplaatst:
24 minutes ago, Vrouwholle said:

Wist ik in begin ook niet hoor…en nog steeds is het vaak zoeken waar ik iets zal posten

ik moet daar inderdaad ook nog aan wennen. maar het lijkt hier wel beter georganiseerd. maar ik kan me voorstellen dat het ook een heel karwei is om alles zo goed mogelijk georganiseerd te houden met ons enthousiasme 😆

wat de tuinbonen betreft. vorig jaar heb ik ze in het vak laten staan totdat ze last kregen van roest maar dan ook echt helemaal onder zaten zeg maar. vanaf dat moment komt de productie echt zowat tot stilstand. het bijzondere is wel dat de roest oppervlakkig lijkt dus de boon in de peul blijft onaangetast.

Geplaatst:

Gister zag ik dat mijn mm stambonen er een plantje ik denk zonneschade had?🤔 afgedekt met vlies ( er hing al zonnedoek maar precies deze stond op het randje in de zon…😬 ‘s avonds goed bewaterd toen de zon weg was… en vanmorgen stond ze er zo bij…😬…… meer mensen last van?🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_4716.jpegIMG_4715.jpeg

Geplaatst:
1 hour ago, Vrouwholle said:

meer mensen last van

dit jaar geen last van maar ik ben dit jaar buiten begonnen met voorzaaien van de bonen. het lijkt erop dat het sterkere planten oplevert. vorig jaar binnen begonnen met opkweken en toen zijn de planten ook verbrand nadat ik ze uitplantte.

Geplaatst:
6 uren geleden, Vrouwholle zei:

meer mensen last van?

Ja ik ook bij 1 plantje. Ook die op het randje staat. Ik heb er vandaag nog een extra vliesmuts voor gehangen en goed bewaterd ook. Even afwachten hoe dat plantje verder gaat en anders maar met een plantje minder. De rest doet het gelukkig wel prima.

Morgen ga ik de rest van de stambonen op hun plek zetten. Deze had ik als laatste gelegd. Op die manier kan ik de oogst een beetje spreiden. Dat is tenminste mijn bedoeling.

Geplaatst:

Tnx mensen, ik heb in elk geval nog enkele stokboon zaailingen van de slakken weten te redden en in de achtertuin in een moestuinbak gezet. Komende dagen nog maar een zaairol sperziebonen maken. En dan in een bak.

Geplaatst:

Mijn klimmende Helda snijbonen in de volle grond waren allemaal opgevreten door slakken of ander ongedierte . Ik heb toen een nieuwe poging gedaan verderop in een verhoogde moestuinbak. Ik had nog precies genoeg bonen om er een stuk of 4 per bamboestok te planten, toen was het zakje leeg. En ik heb dus een nieuw zakje Helda stoksnijbonen besteld, zodat ik er eventueel later nog wat boontjes bij de bamboestokken kan zetten mocht het nodig zijn.

Alleen , nu staat er op het zakje wat ik geleverd kreeg : "stamsnijboon Helda". Volgens mij zijn stamsnijbonen de lage, niet-klimmende variant , en klimmen stoksnijbonen omhoog langs een stok. En op het zakje zit een briefje gehecht waar weer op staat "stoksnijbonen" . En nu twijfel ik dus of het wel de goede zijn. Zoniet is dat verder geen ramp, maar dan moet ik ze dus niet bij de bamboestokken zetten.

Weet iemand hier of de soort Helda altijd een klimmende boon is ? Of bestaat er ook een lage variant van ?

Edit : foto erbij met een plaatje. Op het zakje zelf staat "phaseolus vulgaris", En het briefje wat op het zakje geplakt zit staat "hollandse stoksnijboon" en op de achterkant van dat briefje staat weer "phaseolus coccineus". Erg verwarrend.

20250702_183557.jpg

aangepast door driepinter
phaseolus

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic