Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

perzikkruid heet het (roodbeen zei mijn vader altijd )

Geplaatst:
00627711376826061.JPG00627711376826061.JPGHallo, wie weet wat dit voor een plant is? Het is een bolgewas, bloeit van julit/m augustus en ruikt naar vanille.

Ik denk aan een Crinum - soortje.

Geplaatst:

Ik heb geen foto maar wil graag wat hulp met zoeken, de beschrijving als volgt:

Het is een plant met oranje bloemetjes. De bloemetjes hebben zo'n 4 á 5 blaadjes rond tot hartvormige blaadjes. De bloemen groeien ONDER de bladeren, van de stengel met een éigen bloemstengeltje. De bloemen kom ook op dieven, dus niet alleen vanauit de hoofdstengel. De plant komt ongeveer tot heuphoogte en lijkt op afstand net een jonge zonnebloem. De bladeren van de plant hebben dan ook ongeveer dezelfde grootte en vorm als die van een jonge zonnebloem. Hij groeit vrij open en luchtig. De zaden zijn zo groot als een cherry-tomaat, meerhoekig (volgens mij wel 10 groeven) en hebben per groef een stekel.

Rara, welke plant is dit?

Het is NIET de Tithonia rotundifolia, deze bloemen zijn te groot en komen te ver de plant uit.

Geplaatst:

Dank je wel, inderdaad met perzikkruid heb ik al jullie namen ook tegengekomen...

HEt is blijkbaar een onkruidje dat nog redelijk gezond is.. zal er eens proberen thee van te maken.. zal er wel eens overgaan met de maaier, aangezien hij heel men tuintje kan innemen

Bedankt jullie!

Een ware prutser/beginneling :P

Geplaatst:

@ Sovreze. Je beschrijving kan ik volgen , maar je praat ook over "bloemetjes" en verderop zeg je dat ze op zonnenbloemen lijken. Kan je iets van een maat geven van de bloemen zelf ?

En lijkt het je iets wat in Nederland thuishoort, of iets sub-tropisch ofzo ? Kamerplant ? Tuinpant ? waar heb je het gezien , in wat voor omgeving ?

Geplaatst:

@Bit:

De bloempjes zijn maximaal ter grootte van een euromunt. De associatie met de zonnebloem is vooral als je naar de stengels, bladzetting en bladvorm kijkt. Als je niet verder zou kijken verwacht je over 2 maanden een zonnebloem, maar deze plant wordt niet veel groter en als je het blad opzij haalt bemerk je plots oranje bloemen.

Zeker wel een wilde plant maar niet tropisch of verwilderde kamerplant. Wolfsmelk is ook inheems, en zeker de grote wolfsmelk (die net zo open en grillig groeit) zie ik ook als gekkerd. Deze onbekende plant, vond ik ook een gekkerd, maar zeker niet misplaatst. Hij staat op kleigrond in halfschaduw waar tuinaarde en zand aan toegevoegd is en zat mógelijk in een zakje gemixed (bloemen)zaad.

Ik heb een tekening gemaakt zodat je de vorm en vooral de plaats vd bloemetjes beter begrijpt.

130331376917732.jpeg

Geplaatst:

Meisjes ogen??

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Goeie van jou Thea. Ik zou er niet op zijn gekomen, maar die moet het haast wel zijn ja.

Geplaatst:

Weet iemand wat dit is?

Het groeit aan de randen van mijn wei (droge zandgrond).

Ik dacht eerst aan een gele brem, maar de takken zijn erg zacht en buigzaam en volgens mij zijn de bloemen ook anders.

geel231981377248832.jpg

geel519421377248843.jpg

Geplaatst:

En deze?

paars136771377248953.jpg

paars265521377248963.jpg

Geplaatst:

De gele is geleleeuwenbek

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

En die lila is Saponaria officinalis ( zeepkruid ). Niet super algemeen, maar ook zeker niet zeldzaam. Hier staat het langs de dijken.

Geplaatst:

Weet iemand welke pompoen-soort dit is ?

DSCN518057441377281283.JPG

Geplaatst:

In de volkmond wratten pompoen.

Wel eetbaar oranje/rose vruchtvlees.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Thnx !!

Geplaatst:

Hmmm de leeuwebek die ik zelf gezaaid heb, heeft hele andere bloemen en volgens mij ook ander blad (maar daar zou ik morgen, als het licht is, nog eens goed naar moeten kijken...

En de paarse zeepkruid? De bloemetjes lijken ook anders te zijn. Morgen met m'n determinatieboekje nog maar eens langs de bloemetjes dan!

Geplaatst:

@Bio-fee kijk maar bij vlasbekje op o.a. google. Maar het is nog steeds een geleleeuwenbek. Ik weet ook de Latijnse naam niet 1,2,3(zou je ook zelf even kunnen googlen) en zoals Bit wel eens aangeeft Latijnse naam is beter om verwarring in de naam te voorkomen maar, de meeste willen de Nederlandsenaam weten. En de (vlas)leeuwenbek kent enkele soorten dus kan het heel goed dat jou leeuwenbekken er anders uitzien.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Als veldbloem of weidebloem wil ie wel een veel lager zijn. Meestal een wat slordige maar erg aanwezig kwa bloem. En geurt bovendien

En is een heel bruikbaar kruid. ( HenkG !!: zeep )

ImageCache59961377290471.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Dank je Stan! Het is inderdaad een vlasleeuwenbekje, ook wel vlasbekje genoemd, oftewel: Linaria Vulgaris. En het heeft ook nog geneeskrachtige werkingen, o.a. urineafdrijvend. Leuk!

Geplaatst:

Weet iemand welke aubergine dit is? Ik heb hem zelf gezaaid maar zie in mijn zaaigoed niets wat hier op lijkt . Hij is huge, ook de plant en ik wil hem volgend jaar weer! (of is het een foutje en een mislukte aubergine?)

kips-en-tuin-06956901377323688.JPG

kips-en-tuin-07099601377323721.JPG

Geplaatst:

Mijn paarse bloemetje is geen zeepkruid. Zeepkruidbloemetjes hebben 5 blaadjes en de mijne heeft 4 grotere blaadjes, en dan om en om nog 4 kleinere blaadjes...

Geplaatst:

Oké. Harig Wilgenroosje dan ? Is veel rozer he ? Maar kan de droogte zijn ter plekke.

Moet wel zeggen , de foto is niet super hoor. Kan je eventueel opnieuw wat betere foto's maken ?

Geplaatst:

Harig wilgenroosje lijkt er totaal niet op.

Ja ik weet het, mijn telefoon maakt niet zo'n beste close-ups. En mijn fotocamera (die dat beter kan) trekt tegenwoordig volle batterijen supersnel leeg. Ook al niet handig dus.

Eens kijken, misschien dat manlief het straks met zijn telefoon beter voor elkaar krijgt...

Geplaatst:

Of even met een volle batterij heul heul snel 3 foto's maken ( wel rennen dan ! )

Misschien is je batterij aan zijn einde en is het niet de camera. Zelf heb ik gelijk bij aanschaf van de camera 2 batterijen genomen. Elke keer ( en zeker de 1e x ) helemaal opmaken de batterij, voor je hem oplaadt. Tis maar een gedachte hoor. Camera;s en batterijen weet ik verder niks van. Maar wel sonde als je je beter camera bijna niet inzetten kan toch ?

Mag ik vragen ? Zitten jullie in Duitsland in bergachtig gebied ? In laagland / heuvelland ? In Rijndal of ?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.