Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?


LucV

Aanbevolen berichten

Over die schijnaardbei gesproken, kun je die aan het blad identificeren? In onze moes is namelijk spontaan een aardbeienplantje opgekomen. Al onze moesburen hadden (en hebben) natuurlijk allerlei gewone aardbeien in hun moestuintjes staan, dus wellicht dat ie daar vandaan komt. Maar in de straat heeft iemand in zijn tuin bij het huis ook een sieraardbei groeien. Dus als die over is komen waaien dan zou dat een heel stuk minder leuk zijn

 

We hebben het plantje uitgegraven en de uitlopers in aparte potjes afgelegd, dit is er een van:

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=38780&g2_serialNumber=2

 

Wat denken jullie, echte aardbei of schijnaardbei?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mijke, 100% zeker. Maar de bak in als je perma wil ? Het is een mooie bodembedekker en neemt erg weinig voeding uit je bodem ? En ja het woekert wel maar is ook makkelijk weg te halen. Ik laat het meeste er van staan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan gebruik je het als een soortvan mulch zegmaar? In de zin van dat daar waar de nepaardbei staat in ieder geval geen ander onkruid groeit?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mijke, nee en ja

Dan gebruik je het als een soortvan mulch zegmaar?
is de nee, mulch is kruid e.d. dat je weg plukt en als afdek laag dient, en
In de zin van dat daar waar de nepaardbei staat in ieder geval geen ander onkruid groeit?
is de ja.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

In onze tijdelijke wintertuin staan een aantal planten waarvan ik twijfel of het iets is waar we iets aan kunnen hebben.

 

Die linker, een groente of iets anders spannends? (onscherpe foto, sorry, kan misschien morgen een betere maken)

 

1236381_10151878608146967_296880874_n.jpg

 

 

Is dit een mislukte spruitkool of some sort? Hij heeft alleen puntige bladeren in plaats van ronde, en ze staan in een krans omhoog ipv opzij:

 

1186285_10151878611166967_1242049042_n.jpg

 

 

Keukenkruid?

 

1175110_10151878616536967_689442414_n.jpg

 

 

Deze ziet er uit alsof ze hem zelf expres in een kuiltje geplant heeft, maar wat is het?

 

971825_10151878618716967_1334474934_n.jpg

 

 

En dit is een hele grote plant met gele bloemetjes die als een paardenbloem verpluist, hij is half in de pol bieslook komen groeien en ik ben vooral gewoon benieuwd wat het is

 

1186881_10151878623881967_1185052960_n.jpg

 

1240288_10151878626806967_951642897_n.jpg

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste foto doet me denken aan andijvie (even een klein hapje proeven?).

De kool weet ik niet.

Het keukenkruid zou Lavas kunnen zijn, even proeven, zou naar maggi moeten smaken.

De laatste foto's met het pluis is volgens mij van een onkruid; ik heb dat hier ook naast mijn wei staan. Geen idee wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah lavas, dat zou het idd wel kunnen zijn! Ik wilde hem er al uittrokken en toen meende ik iets te ruiken, dat ik niet kon duiden (omdat ik de lavasplant niet ken). Dus ik dacht snel laten staan, wie weet is het een nuttig keukenkruid

Die eerste, zou dat een (pluk)sla kunnen zijn? Ernaast staat namelijk een slaplant die is doorgeschoten en in de bloei geraakt, wie weet is dit daar een zaailing van. Zie die groene in het midden met een puntje. Vooraan staan ook drie kroppen andijvie, maar daar zie ik geen bewijs van voorbije bloei:

 

1231550_10151878614326967_1118733197_n.jpg

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mijke,

Deze ziet er uit alsof ze hem zelf expres in een kuiltje geplant heeft, maar wat is het?
Google maar eens op afbeeldingen 'zevenblad' Zeer vergeten groente voor het gros ongewenste vegetatie

Edit :

Keukenkruid?
kan ook een bijvoet(artemisia) zijn ook voor het gros ongewenste vegetatie

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh... dan komt die kuil misschien eerder omdat ze al eens geprobeerd heeft hem grondig uit te graven, dan doordat het een welbedacht plan was ten gunste van de plant Zelfs de permacultuur noemt deze plant een onkruid en raad aan om hem nooit eigenhandig in je tuin te planten. Dan is het er wel echt erg mee gesteld! Achja, gelukkig is ie eetbaar... schijnbaar best lekker zelf. Van de nood een deugd maken dan maar... En die andere lijkt idd meer op bijvoet dan op lavas. Gelukkig is die ook eetbaar lees ik Bedankt Stantepedia!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sovreze. Ken ik niet. Lijkt ook iets op een datura achtig ding. Deze van jouw foto Is geen inheemse plant. Geeft niet, maar dan wordt het wel wat lastiger voor mij.

Eenjarig ding. Geen meisjesogen in ieder geval nee.

Ik heb hem! Toevallig vanuit de zoekterm 'Hibiscus'.... Abutilon theophrastii!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels ben ik ook mijn geooste zaadjes aan het uitzoeken, onderstaande foto mis ik nog wat namen. Iemand een idee?

Wat ik weet is dat er lupine (gevonden), digitalis, delphinium e.d. tussen zit maar kan er geen kaas van maken. De zaden zijn typische bloemen die je op de moestuinen tegenkomt, dus jullie herkennen er vast een paar:

 

2013-09-12-1257851378989379.26

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...