Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Dat lijkt mij vreemd genoeg een aardappel ja. Stukjes schil met een oog op en nog net voldoende 'aardappel' aan de schil kan kiemen... maar normaal zit ook dat niet in potgrond.
Maar wat later op de dag doet

het mij denken aan onkruid dat hier vroeger tussen de aardbeien groeide. Metbessen/belletjes in als vruchten kan jammer genoeg nergens een naam of foto vinden met die vage omschrijving

J

Geplaatst:

Googel maar eens op Solanum en afbeelding of gewoon op nachtschade(is fam. van de aardappel, tomaat, pepers en paprika's).

Edit : of kijk op pagina 114.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Ivm de aardappel, de plant op de achtergrond is m'n Kurkumaplant

Er komen hier dus overal aardappelplanten uit m'n potgrond ... weet nu wel niet meer welke zakken het waren, er zijn al verschillende merken de revue gepasseerd.

Ik heb ze dan maar uitgetrokken, aardappelplanten genoeg in de tuin

Geplaatst:

Deze boom groeit bij mijn buren over het hek naar onze tuin. Heeft iemand enig idee? Het zal vast een algemeen bekende boom zijn, maar bij mij is hij niet bekend

IMAG103316801397058602.jpg

Ik neem aan dat de besjes giftig zijn voor mensen?

IMAG103452211397058661.jpg

Sorry als de foto wat wazig zijn! Alvast bedankt!

Geplaatst:

Ziet er naar mijn idee eigenlijk uit als een Elaeagnus ebbingei ? De Olijfwilg. Is geen Olijf hoor. Maar de bloemetjes doen mij daar aan denken, en de scheuten ook. Misschien dat de zachte winter de vruchten heeft doen ontstaan, ik heb dat eigenlijk nog nooit opgemerkt dat die zo vrucht draagt. Misschien een variant ? Leuk.

De struik bloeit in het najaar eigenlijk. Staat ie nú te bloeien ?

Misschien heb ik het toch mis ?

Geplaatst:

Nee Bit je zit niet mis het is op zeker een Elaeagnus. En de bloei tijd is nu tot mei.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Dan moet het een ander soortje Elaeagnus zijn, want de Elaeagnus ebbingei bloeit toch echt in het najaar. ( heeerlijk eigenwijs die Bit . Ja, ik ben gek van die struik, want hij geurt je tuin uit ! Echt heerlijk , zo gewone struik als het is. In grote borders mag hij eigenlijk niet ontbreken vind ik zelf. ) Zal dus een ander soortje zijn.

Geplaatst:

Stan en ik hebben een dispuut. Hij heeft gevonden dat de Eleagnus ebbengii dus in het voorjaar bloeit ( volgens de Info verstrekt door Appeltern-tuinen ). Ik beweer te weten dat die in het najaar bloeit. Tja. Zo ken ik hem,. Maar goed. Er zullen veel meerdere soortjes zijn. Wiki zegt dat ie in het najaar bloeit. Groei en bloei zegt dat ook ( toch maar gegoogled ) Maar er zijn ook sites inderdaad die het voorjaar noemen ( en nee, ze bloeien niet 2x ofzo )

Zullen dus varianten zijn. Wiki geeft ook een hele rij soortjes trouwens. Nooit geweten. Zoveel.

Maar dan die vruchten. Mooi hoor.

Geplaatst:

Allebei bedankt!

Hij staat nu inderdaad in bloei, de bloemen beginnen op sommige plekken nu te verwelken en zijn de vruchtjes in verschillende stadia aanwezig. Hij is helaas behoorlijk verwaarloost door de buren (bedrijf, en de haag is zeker 5 meter dik). Zoals ik op internet zie, is het inderdaad de Eleagnus ebbengii. De bladeren en vruchten op internet lijken exact op de struik hier (en ik maar denken dat het boompjes waren ) Ik durf niet met zekerheid te zeggen of hij normaal later in het jaar bloeit, maar volgens mij was hij vorig jaar wel later met de vruchten. Nogmaals bedankt!

Geplaatst:

Misschien even kijken in het topic : fenologische observaties. Had ik net een foto geplaatst van ( ik denk misschien ) deze. Camassia ?

Geplaatst:

Zo te zien kan het best de boshyacint zijn. Ik zal morgen nog eens goed in mijn eigen tuin voor je kijken.

Geplaatst:

Wederom een Acer. Esdoorn dus. Ik weet zo niet welke. Zou je kunnen uitzoeken. Bv de Noorse Esdoorn ofzo.

Over de boshyacint hierboven. Dat kan heel best hoor. Waarom ik toch aan een Camassia denk, is dat de bloemscheut al best lang is. Bij de boshyacint is de bloem dan inmiddels al wel verder. Ik weet niet goed hoe het uit te leggen. Deze steel gaat nog een stuk omhoog zeg maar, voor dat ie gaat bloeien.

Ga ik zo checken, maar wat voor mij de sterkste aanwijzing zou zijn, en waarom ik niet boshyacint zei is het blad. Daar zit bij de Camassia een heel duidelijke scherpe knik in over de hele lengte. Die knik zie ik hier ook. En ik dacht eigenlijk dat een Hyacint dat niet had. Maar daar ben ik niet zeker hoor. Moet ik even gaan checken.

Mijn Camassia is een hoge. Maar er zijn ook kleinere die meer deze maat hebben. Ik had de plant op de achtergrond ook wel gezien. Ik denk aan zo'n kleinere. Namen daarvan weet ik zo niet uit mn hoofd.

De mijne is de Camassia quamash. Standplaats en grondsoort maken ook wel veel uit in de maat.

Pff. Bit. Wat een verhaal weer om wát ? Het is ook gewoon een Hyacint hoor. Met een paar dagen zie je dat trouwens al wel.

Geplaatst:

Dank, ik ben benieuwd, ik vind ze wel heel leuk, hij mag in elk geval blijven.

Ik heb inmiddels wat verder gespeurd naar afbeeldingen, en kom bij de wilde hyacint allebei wel tegen, blad met en zonder die inkeping. Las ook dat er in het wild veel kruisingen bestaan.

Ik plaats een foto als hij open is.

Geplaatst:

Dan gaan ze er zo uit zien(telefoon foto's sorry(deze gaan naar Weknow op de MTFD)) : 10042014429620571397161871.jpg

10042014429718331397161886.jpg

Geplaatst:

Nee hoor de plant bij je voet is ook Acer. En weg halen voor het een boom is is het beste.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...