Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bietchutney


thea

Aanbevolen berichten

Bij deze een recept van Hanos:

De chutney van rode biet en mierikswortel behoort tot de tien bestverkochte producten van de Engelse bedrijf Dart Valley Foods waar het merk Butler's Grove onder valt.Het relarief nieuwe produkt past perfect bij haring en andere visgerechten.

DE traditioneel bereide kleurrijke dikke chutney heeft de aardse zoetheid van rode biet en het scherpe van mierikswortel .De smaken werken perfect met gerookte vis, zoals makreel of haring .Ook lekker om te serveren als bijgerecht bij kazen-vooral geitenkaas.Chutney is een mengeling van fruit en/of groenten dat gekookt wordt met azijn en suiker en op smaak gebracht wordt met kruiden.Het gerecht vindt zijn oorspong in India en komt van het woord chatni (sterke kruiden). De Engelsen hebben in de koloniale periode de chutney naar Europa gebacht en angepast aan hun eigen smaak.Een algemene regel voor het bereiden van chutney is dat er per LITER AZIJN 1 KILOGRAM SUIKER dient te worden verwerkt.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De combinatie rode biet en mierikswortel.

Je kan zelf bepalen hoeveel biet en hoeveel mierikswortel.

Dat in een potje, en daar de 1liter azijn en 1 kgsuiker (suiker even inkoken in de azijn) er opgieten.De deksel erop draaien en op zijn kop laten rusten.

En klaar is kees.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van internet en vertaald met Google translate:

 

Wat heb je nodig:

 

750 g (1 lb 10oz) rauwe rode biet, schoongemaakt, geschild en in kleine blokjes gesneden

1 ui, gesnipperd

1 dessert appel, zonder klokhuis en in stukjes

2 eetlepels vers geraspte mierikswortel

200 g (7oz) gouden kristalsuiker

300 ml (½ pint) witte wijnazijn

2 theelepels zout

 

Doe alle ingrediënten in een grote pan of het behoud pan. Breng langzaam aan de kook onder voortdurend roeren, tot alle suiker is opgelost.

Kook zachtjes voor een verdere 1-1 ½ uur, roeren van tijd tot tijd om de chutney te stoppen vast te houden aan de pan.

Na de kortste kooktijd begint te controleren of de chutney klaar door er een kanaal door het mengsel, zodat de bodem van de pan zichtbaar. Als het kanaal vult onmiddellijk met vloeistof, de chutney is nog niet klaar. Bak nog 15 minuten en controleer opnieuw. De chutney is klaar als het kanaal niet vult niet en het mengsel erg dik is.

Haal de pan van het vuur en laat het kort staan. Giet voorzichtig in de hete gesteriliseerde potten en afdichting. Laat de chutney volledig is afgekoeld voordat etikettering en opslag in een koele, donkere kast. Bewaar gedurende ten minste twee maanden voor het eten..

 

Best duidelijk toch

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook wel zin om de verse snelle variant te maken voor vanavond voor bij de Matjes..die ga ik nog even opzoeken en dan zet ik hem erbij.

Bedankt Thea voor het idee!

 

Edit: de snelle chutney was niet met mierikswortel, maar ik vond een mooie salade van rauwe bietjes met yoghurt/room/mieriksworteldressing. Die ga ik er zo bij maken!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...