Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De laatste Versie staat op mijn webruimte.

Het zip bestand uitpakken in een nieuwe map.

Dan kun je eventueel de database "GewassenDB.s3db" uit de vorige versie in de nieuwe map Data zetten.

Maar als er geen veranderingen zijn aangebracht is dat niet echt nodig.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer of de oude versie al zover was dat de instellingen in het Windows register worden gezet.

Voor de zekerheid een kleine uitleg:

Het programma zet de instellingen die voorheen in een INI bestand werden gezet nu in het Windows register.

Dat heb ik gedaan om een paradox op te lossen. Namelijk:

Het INI bestand kon niet in het programma mapje staan, omdat dit meestal "Program Files" zal zijn waar gewone gebruikers geen schrijfrechten hebben.

Dus het INI bestand wilde ik in de datamap zetten, naast de database.

Maar de locatie van de datamap stond in het INI bestand.

Dat lijkt een beetje op dit:

Ik ga een kip maken en daarvoor heb ik een ei nodig.

Maar om een ei te maken heb ik een kip nodig.

(Hier komt zeker dat spreekwoord vandaan. Wat was er eerder......)

Het programma kijkt bij starten of de gegevens in het Register staan. Zo niet, dan is het uitgangspunt dat het programma voor het eerst start.

In dat geval wordt er in de map "Mijn Documenten" een map gemaakt "TuinOntwerp", met daarin de Data map en de Gewassen map.

De benodigde bestanden worden daarheen gekopieerd.

In de programma instellingen is de mogelijkheid gemaakt om de gegevens map ergens anders te zetten.

Als dat wordt gedaan, worden alle bestanden van de oude locatie gekopieerd naar de nieuwe locatie. Net zoals gebeurd bij een eerste start.

De bestanden worden dus gekopieerd, en niet verplaatst.

Later kan ik dat eventueel nog veranderen, zodat de bestanden op de vorige locatie worden verwijderd.

Als straks Antoine er weer is, zullen we de te downloaden nieuwe versie weer op zijn webpagina zetten.

Voor de liefhebber:

De gegevens in het Register staan hier : HKEY_CURRENT_USER\Software\Tuinontwerp

Pas op met wijzigingen aanbrengen in het Register !!

In de laatste nieuwe versie zijn nog wat functies toegevoegd. Ik denk dat alles voor zich spreekt, maar vraag gerust.

De kleuren in het raster worden nu per overzicht opgeslagen. Dus voor elk overzicht dat wordt opgeslagen kunnen verschillende kleuren worden gebruikt.

Greets,

Peter.

Geplaatst:

@Salamandertje :

Als je de nieuwe versie op een andere locatie en de oude weggooit, dan moet je even opnieuw regsvr32.exe uitvoeren net als de vorige keer hè?

Maar dan met de verwijzing naar MIDAS.DLL op de nieuwe locatie.

Greets,

Peter.

Geplaatst:

Goedendag tuiniers,

Ik heb uit de reacties geconcludeerd dat het ontwerpen van een tuin layout niet genoeg is.

Er is behoefte aan een historie bij het ontwerp.

* Wanneer is een gewas gezaaid,

* Wanneer kwam het op,

* Wanneer is geoogst.

* Misschien nog meer?

Om dit overzichtelijk te houden en niet overal bestanden op te slaan denk ik dat het beter is om de overzichten in een database op te slaan.

Dat zal dan een nieuwe database worden.

"GewassenDB.s3db" zal ik apart houden als dynamisch zaai schema.

De gebruiker kan opdracht geven om een database aan te maken, waarin de overzichten komen te staan.

Dan kan bijvoorbeeld voor elk overzicht een tabel worden aangemaakt (door het programma) waar alle gegevens in staan, waar nu nog *.gws bestanden voor worden gebruikt.

Nogmaals moet ik benadrukken dat dit een project is van Antoine, dus het zou zomaar kunnen dat we dit hele verhaal weer terug draaien.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat hij wel akkoord zal gaan.

Ik verzoek tevens aan Antoine om de twee meegeleverde DLL bestanden te registreren tijdens de setup, zodat de gebruiker zelf geen regsvr32,exe hoeft uit te voeren.

Wordt wederom vervolgd.

Greets,

Peter.

Geplaatst:

Het zou misschien ook leuk zijn om een soort tijdsbalk te hebben waar je terug kan kijken wat er vorige jaar stond en kunt plannen wat je er volgend jaar wilt plaatsen.

Geplaatst:
Het zou misschien ook leuk zijn om een soort tijdsbalk te hebben waar je terug kan kijken wat er vorige jaar stond en kunt plannen wat je er volgend jaar wilt plaatsen.

In de database komen straks meerdere tabellen voor elk overzicht.

Je kan die tabellen de naam geven van het jaar.

Misschien dat je meerdere tabellen per jaar maakt. Ik als niet-tuinier niet hoe vaak je plant en oogst per jaar.

Maar het door de gebruiker laten aanmaken van nieuwe tabellen geeft daar de volledige ruimte voor.

Dus terug kijken kan door oudere overzichten te openen.

Ik wil een overzicht tabel uitbreiden met gegevens over zaai datum, datum van opkomst, en oogst datum.

Als daar meer gegevens in moeten hoor ik het graag.

Misschien grootte van de bladeren ofzo?

Greets,

Peter.

Geplaatst:

Mwa, 505 emails en een hele ris beantwoordingen op dit topic verder....

Ga nu eerst het programma zelf testen...

Jullie horen nog van me..

gr

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Geplaatst:

Het is mooi, maar het wordt nog mooier....

Volgende week proberen Peter en ik er een Setup versie van te maken....

Eigenlijk hebben we 85% aan Peter te danken mensen!

gr Anton

Geplaatst:
Er is in ieder geval voldoende vraag naar jullie programma! Ik blijf het volgen. De meest recente versie werkt overigens goed op mijn PC.

Da's mooi. Was dat de versie die op mijn xs4all webspace staat?

Geplaatst:
Het is mooi, maar het wordt nog mooier....

Volgende week proberen Peter en ik er een Setup versie van te maken....

Eigenlijk hebben we 85% aan Peter te danken mensen!

gr Anton

maar zonder jou idee had peter niet aan de slag kunnen gaan

Geplaatst:
maar zonder jou idee had peter niet aan de slag kunnen gaan

Dat klopt helemaal.

Na het maken van het zoveelste analoge klokje en de nodige hulp progjes is dit weer eens heel iets anders.

Maar wel een leuk project.

Misschien leer ik zelfs iets over tuinieren.

Greets.

Geplaatst:

Ik vind het geweldig nadat jij Antoine, het idee het opgepikt en er flink mee aan de gang gegaan bent, dat je een medestander/ontwikkelaar (super intro hier Saint Pier ) hebt gevonden die deze quest samen met jou tot een goed eind wenst te brengen... mét behulp van al het verrassende latente testerslatent onder de forumleden. Helemaal mooi. Hulde aan allen.

Een later testfase ga ik ook wel doen.. de "gebruikersfase"...

Geplaatst:

Dag beste mensen.

De meesten zullen ons programma getest hebben, er is bij ons daar een vraag gerezen.

In het venster om een gewas toe te voegen aan je bestand (Menu > Bewerken > Gewassenlijst bewerken), hebben we een knop, 'Verwijdering ongedaan maken'.

Die knop vind ik persoonlijk een beetje overbodig.

Je kan dit ook bereiken met alleen een Annuleren en een Ok knop. Klik je na verwijdering op Annuleren gaat de verwijdering niet door. Ok betekend dan dat de verwijdering wél door gaat. Met die Ok knop kan je daarna zelfs een melding maken om voor de zekerheid te vragen of je echt de data wilt wijzigen...

In mijn optiek kan dan zelfs de knop Opslaan ook weg. want dat kan ook na een klik op Ok...

Ik weet niet of de knop 'Verwijdering ongedaan maken' wel erin moet.

Kunnen jullie daar je mening over geven?

Hoor het graag van jullie...

gr Anton

Geplaatst:

Misschien voor de duidelijkheid een situatie schets:

Als er meerdere gewassen worden verwijderd, en je klikt er één te veel aan, dan kun je met de knop "Verwijderen ongedaan maken" één voor één het laatst verwijderde gewas weer terug zetten.

Met OK en Cancel kan het natuurlijk ook, maar OK betekent dat het meteen definitief is. Er zou dan een waarschuwing kunnen komen dat er gewassen definitief verwijderd gaan worden. Maar als je daar verteld als gebruiker dat de verwijderingen NIET door moeten gaan, kan ik ze alleen ALLEMAAL terugzetten.

Cancel betekent ook dat meteen ALLE verwijderde gewassen weer worden terug gezet.

Nu ik dit vertel bedenk ik dat er in de praktijk niet zo heel vaak gewassen worden verwijderd, en zeker niet meerdere tegelijk. Deze gewassen lijst is namelijk niet een lijst van gebruikte gewassen, maar een lijst van ALLE mogelijke gewassen, en tevens zou dit het zaaischema moeten worden. Deze lijst zal alleen maar groter moeten worden. Tenzij er een gewas uitsterft.

Het kan allemaal geprogrammeerd worden hoor.

We willen alleen even eten van de testers wat hier het meest gebruikers vriendelijk is.

Dan maken we het zoals de klant het wenst.

Op dit moment hebben we in het zaaischema (gewassenlijst) de volgende velden:

• 1. GewasID (Een ID dat automatisch wordt toegekend aan het gewas)
    2. Gewas naam
    3. Afbeelding. (Een afbeelding wordt het mooist getekend als de achtergrond exact wit is.)
    4. Begin maand zaaien
    5. Eind maand zaaien
    6. Begin maand Planten
    7. Eind maand zaaien
    8. Begin maand Oogsten
    9. Eind maand Oogsten
    10.Zaai- Plant- Afstand
    11.Hint tonen. (Aan of Uit. Bepaald of de hint in het raster voor dit gewas moet worden getoond. Voor bijvoorbeeld "Vlonder" is geen hint nodig)

Moeten er in het zaaischema nog meer gegevens komen te staan?

Greets,

Peter

Geplaatst:

Dag allemaal,

Aangezien we een nogal rigoureuze aanpassing maken in de applicatie, gaat het allemaal wat langer duren. De aanpassing stelt het volgende voor:

Het is mogelijk meerdere overzichten te maken per jaar. Als je ze apart steeds moet openen is de duidelijkheid een beetje weg. Wat we gaan ontwikkelen is dat je meerdere overzichten kan openen in de applicatie. Als een soort sheet in Excelly van Microboft. Bovenaan het scherm krijg je dan iedere keer een nieuwe sheet wanneer je bijvoorbeeld ipv aardappels (die je bv in juni oogst) winterandijvie zetten. Dat zet je dan in een nieuw overzicht wat in totaliteit een jaar voorstelt. En al deze overzichten kunnen in 1 keer geopend worden, per jaar. En dan dus zoals gezegd per sheet.

Dit is een aanpassing die we later wilden, maar aangezien deze aanpassing best de boel overhoop haalt kunnen we dit beter nu alvast doen. Dan kunnen we op die basis verder werken...

Als er vragen of opmerkingen zijn, dan kan dat altijd gemeld worden hier of via de mail....

Gr Team TuinOntwerp

Geplaatst:

Hallo Tuiniers,

We hebben inmiddels een versie waarin meerdere overzichten kunnen worden gemaakt.

Elk overzicht met zijn eigen gegevens.

Heb je een gewas geoogst, dan maak je een nieuw overzicht (kopie van de laatste), en vervang je het geoogste gewas met het nieuw gezaaide.

Elk overzicht wordt op een tabblad weergegeven. De tabbladen kun je zelf een naam geven. Mij lijkt hier de datum of de maand het makkelijkst.

De namen van de tabbladen moeten wel uniek zijn.

Alle overzichten worden in één bestand opgeslagen.

De rest van de functionaliteit wordt op dit moment nog gebouwd.

Ik denk, maar dat mag Anton bevestigen, dat in de loop van volgende week weer een testbare versie op de plank zal liggen.

Groetjes,

SaintPier.

Geplaatst:

Ja klopt, en dan probeer ik er een setup van te maken, die wél werkt

Hoor graag meer van jullie...

gr Anton

Geplaatst:

Dag allemaal,

We hebben een slecht bericht.

We laten Peter zelf aan het woord:

Beste mensen,

Na een dikke twee maanden na de operatie ben ik telkens nog optimistisch geweest.

Vandaag echter is alles weer donker.

Ik ben vanmorgen wakker geworden met een koude voet. De schrik heeft me laten zwijgen voor een paar uur, en ik ben nog een keertje naar het strand geweest. Maar ik kon amper naar de auto lopen, laat staan tegen het duin omhoog. Ik heb een zeer goede vriend waarmee ik daar was, en het hem verteld. Het vertellen hiervan liet me bijna breken.

7-juni j.l. geopereerd, en alles leek goed. Vorige week nog een duplex onderzoek gehad, en die zag er goed uit. Vanmorgen dus een koude voet, en na een beetje in huis bezig te zijn geweest wist ik al genoeg. Ik heb dit gevoel namelijk al heel lang en weet precies wat er aan de hand is.

Er loopt wederom geen bloed door mijn linker been. Het been dat geopereerd is de laatste keer.

Het valt me zeer zwaar, en ik weet ff niet meer hoe en wat.

Ben je net zover dat je weer kunt gaan functioneren in de maatschappij, en dan ben je weer bij af. KLOTE.

Anyway. Ik heb het ziekenhuis gebeld, en ik werd naar de eerste hulp doorverwezen. Er is overleg met een chirurg en ik zou worden teruggebeld. Tot nu toe (21:00) is dat nog niet gebeurd.

Wat kan de wereld er ineens anders uitzien hè

Ik hou jullie op de hoogte.

Greets,

Peter.

We leven met Peter mee met zijn problemen en ook op de manier hoe hij het oppakt.

Het hele verhaal is terug te lezen op NLDelphi.nl

Wat betreft het programmeerwerk, ik zal er zelf in mijn eentje weer mee gaan werken in afwachting van de gezondheid van Peter. Opbeurende berichten zullen hem goed doen!

Hartelijke groeten van het team van TuinOntwerp applicatie 2013!

Geplaatst:

Peter,

hoop dat je snel positief bericht van de chirurg krijgt,

en dat je snel weer je weg kan vinden in de maatschappij.

wij allen zullen duimen voor je en wensen je een voorspoedig herstel.

heel veel sterkte.

Grtzz

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:

Dag allemaal,

Even een update over Peter.

Hij ligt momenteel in het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam. Daar krijgt hij medicatie om de proppen uit zijn bloed te krijgen. Hopelijk helpt dat.

Maar hij heeft veel pijn, waardoor hij vannacht Morfine heeft gekregen.

Er is nog niet concreet een datum van ontslag gegeven.

Hartelijke groet,

Anton

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben weer thuis.

De behandeling (Urokinase) is gelukt.

Op de radiologie kamer heb ik mee kunnen kijken, en kon ik zien dat de gloednieuwe bypass die in juni is aangelegd, helemaal verstopt zat met gestold bloed. Ook onder de knie zat het dicht.

Balen dus.

Ik heb van zaterdag op zondag een enorme beproeving gehad, want de pijn die ik heb gehad kan ik niet beschrijven.

Uiteindelijk kreeg ik een morfine injectie en dat hielp.

Alles is weer open, en nu maar hopen dat het zo blijft.

Wel klote dat er geen oorzaak is gevonden. De chirurg hoopte een vernauwing te vinden door aangroei van littekenweefsel, maar dat is niet aangetroffen.

Dus waarom is nu die bypass en daaronder alles weer vol gestold?

De chirurg zei me dat bloedstolsels vaak ook in het hart beginnen. Leuke gedachte.

Met andere woorden: Ik ga natuurlijk weer allerlei onderzoeken krijgen.

Nu thuis ben ik aan het aansterken en herstellen van een blaas ontsteking.

Ik hou het de komende dagen rustig.

Greets,

Peter.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...