Vlavlip Geplaatst: 13 mei Geplaatst: 13 mei Recent verhuisd en deze appelboom staat in de tuin. Geen idee waarom, maar iemand heeft er ooit behoorlijk lomp een zaag in gezet en daarna lijkt ie behoorlijk te zijn verwaarloosd gezien de hoeveelheid mos en behoorlijk fout groeiende takken. Kan ik m evt nu enigszins snoeien om zo in ieder geval de kruisende en bizar groeiende takken alvast weg te halen, in de hoop zo de groei extra te stimuleren de komende maanden? Quote
MSDG Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Ik kan op de foto's amper zien of er überhaupt takken aan zitten... Als je bepaalde groei wilt stimuleren dan moet je in de winter snoeien, dan zit de energie als het ware in de wortels onder de grond en die komt er dan uit op plekken waar je snoeit. Maar graag eerst even wat meer duidelijke foto's of aanwijzingen. Daarnaast is mos helemaal geen teken van verwaarlozing, is gewoon een natuurlijk proces en helemaal niet schadelijk. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Vlavlip Geplaatst: 14 mei Auteur Geplaatst: 14 mei Er zitten behoorlijk wat takken aan, maar probleem is dat veel vd jongere takken, zoals op de 2e foto te zien is, in de ruimte tussen de hoofdtakken in groeien en dus omhoog gaan of er gek omheen buigen, omdat ze dus op een gegeven moment niet verder konden. Er groeien ook redelijk wat takken wel gewoon netjes aan de buitenkant, de meeste daarvan zien er een stuk beter uit. Quote
marcelru Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei Ik zou eerst even uitzoeken of dit een zaailing dan wel een geente boom is. Zoek naar een overgang (of wellicht twee overgangen) in de stam, met evt. een verdikking, zodat je kunt vaststellen of deze boom een echt ras is (a. 10-20 cm boven het maaiveld en evt. ca 180cm boven het maaiveld, al verwacht ik dat deze hooguit 1x geent is, dus zonder tussenstam). Zaailing appels zijn vaker niet dan wel engiszins eetbaar. Daarna: nu niet teveel aan doen, komende winter pas vormsnoei toepassen, zie opmerking @MSDG. Quote
MSDG Geplaatst: 14 mei Geplaatst: 14 mei @marcelrueetbaar zijn ze allemaal maar lekker is anders. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
rorror Geplaatst: 15 mei Geplaatst: 15 mei Is deze kruin ook de appelboom, of is dat een boom erachter? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vlavlip Geplaatst: 16 mei Auteur Geplaatst: 16 mei @rorror dat is idd nog de appelboom. @marcelru zover ik heb kunnen zien ie niet geënt. Als t appels zijn enkel voor de appelmoes is dat prima, zolang t maar een gezonde, enigszins fatsoenlijk uitziende boom is. Anders ga ik uiteraard kijken hoe ik m kan vervangen, en gezien t wel even duurt voordat de bank er dan aan kan hangen hoop ik dat deze kan blijven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.