Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gemacereerde olie


Dennis29

Aanbevolen berichten

ik kon hier geen topic over vinden, dus laat ik er maar een maken.

 

Gemacereerde olie of kruiden olie is een olie waar kruiden in hebben getrokken. Zodat de geneeskrachtige eigenschappen en geur van het kruid in de olie zitten.

De olie kun je gebruiken als basis voor zalf en crème, maar ook als massage olie of voor in bad.

 

Enkele voorbeelden (van google):

 

Goudsbloemolie - desinfecterend, wond reinigend, genezend, beschermend, bij schrale en droge huid, kloven en jeuk, doorliggen, open been

Citroenmelisseolie -kalmerend, koortsverlagend,verzacht exceem en herpes

Berkenbladolie - bij eczeem, natte huiduitslag, huidblaasjes met vocht, voetschimmel, open been, doorliggen

Kamilleolie- desinfecterend, huid reinigend, verzachtend

Brandnetelolie - bij eczeem, droge huiduitslag, psoriasis, acne, brandwonden, muggenbeten, reinigend, helend

Lavendelolie - Kalmerend, krampwerend, ontspannend

Pepermunt of kruizemuntolie - Ontspannend, verfrissend, goed voor het haar en hoofdhuid

3 kleurig viooltjeolie - bij huidproblemen

Rozenolie - Ontspannend, verzacht en ruikt heerlijk

Kastanjebladolie - bij aambeien, winterhanden en voeten

Rozemarijnolie - Stimuleert de bloedsomloop, antiseptisch. Werkt goed bij haaruitval en problemen met de hoofdhuid.

 

Bereidingswijze

 

Stap 1: Vul een schone pot of fles met de kruiden en/of bloemen die je wilt gebruiken. Je kunt de kruiden het best op een droge zonnige ochtend plukken, dan zijn ze het sterkst. Zorg er in ieder geval voor dat de kruiden droog zijn. Vul dan de pot of fles met olie tot de kruiden net onderstaan. Zorg ervoor dat er in de pot of fles zo min mogelijk lucht zit, dus vul hem zo veel mogelijk Anders heb je kans op gisting. Draai de deksel op de pot en zet het op een lichte plek in de zon, bijvoorbeeld op de vensterbank. Schud de pot iedere dag, zodat het niet gaat schimmelen.

 

Stap 2: Wacht 4 weken, wortels van planten moeten wat langer. Zeef de olie door een doek, bijv. een theedoek en doe de olie in een fles(je)

Nu is het klaar voor gebruik

 

In de linker pot zit berkenblad, brandnetel en kamille. Deze olie is tegen puistjes. In de rechter pot zit goudsbloem en sint janskruid, tegen wondjes.

23-juni-2012-004-(small)19221340477139.JPG

 

Warme methode

 

Als je gemacereerde olie nodig hebt maar geen 4 weken kunt wachten, kun je deze snelle methode proberen. Doe de kruiden in een glazen kom en bedek het met olie, zet de kom boven een pan kokend water en laat alles 20-60 minuten afgedekt koken tot de olie de kleur en smaak van de kruiden heeft overgenomen. Zeef het dan en het is klaar

 

Soorten olie

 

Meestal word zonnebloem of olijfolie gebruikt, dat is het goedkoopste en werkt prima. Aan zonnebloemolie zit niet veel geur, dus neemt het gemakkelijk de geur van het kruid over. Olijfolie werkt weer tegen een droge huid. Daarnaast heb je nog een aantal luxere olie soorten die allemaal weer hun eigen eigenschappen hebben.

Dit zijn een paar soorten die ik op Google kon vinden:

Abrikozenpitolie: geschikt voor elk huidtype. Heeft verder niet echt eigenschappen, alleen de afdeling marketing heeft er allerlei eigenschappen voor verzonnen om het aantrekkelijker te maken, maar die eigenschappen kloppen niet

Amandelolie: voor een vette en geïriteerde huid, wordt veel gebruikt als babyolie of massage olie.

Avocado-olie: Voor een droge huid, zeer geschikt als massage olie.

Druivenpitolie: voor de vette en onzuivere huid.

 

Als jullie nog meer kruiden of oliën weten die je kunt gebruiken + de eigenschappen, zeg het dan, dan doe ik het bij dit bericht

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal word zonnebloem of olijfolie gebruikt, dat is het goedkoopste. Daarnaast heb je nog een aantal luxere olie soorten die allemaal weer hun eigen eigenschappen hebben.

Dit zijn een paar soorten die ik op Google kon vinden:

Abrikozenpitolie: geschikt voor elk huidtype. Heeft verder niet echt eigenschappen, alleen de afdeling marketing heeft er allerlei eigenschappen voor verzonnen om het aantrekkelijker te maken, maar die eigenschappen kloppen niet

Amandelolie: voor een vette en geïriteerde huid, wordt veel gebruikt als babyolie of massage olie.

Avocado-olie: Voor een droge huid, zeer geschikt als massage olie.

Druivenpitolie: voor de vette en onzuivere huid.

 

 

ik zal dit lijstje ook even bij het eerste bericht plakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het eerste recept dat ik op deze site lees is van Aloë Vera, het blad macereren in olie. Nu heb ik dacht ik wel eens gelezen dat het groen van het blad diarree veroorzaakt..weet iemand daar meer van?

 

Verder: Ja erg leuk om zelf kruiden oliën te maken. Ieder jaar maak ik St.Jansolie ( het recept staat bij de link van Jorieke), afgelopen jaar ook Calendula olie. De St. Jans olie is bijna op, Calendula gebruik ik eigenlijk meer in vaseline en zalf, maar misschien kan ik nog wat leuks doen met de olie. Om in de keuken te gebruiken had ik vorig jaar ook rozemarijnolie op de warme manier gemaakt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

je smeert de olië vera olie toch alleen op je huid? dan kan het toch geen diarree veroorzaken

ik heb wat bladeren op zonnebloemolie gezet, ben benieuwd!

 

Dat klopt Dennis, maar het artikel over Aloë waarna verwezen werd had het wel over inname..vandaar. Er is een groot verschil tussen het bladgroen van de Aloë en de gel dat is wel duidelijk.

 

Ik vond dit artikel van Food-info Net wel leesbaar. http://www.food-info.net/nl/national/ww-aloe.htm

Ik heb trouwens met die erge brandplek die ik van de week had ook aloë gebruikt, een blad in de lengste doorgesneden.. in eerste instantie verkoelde het wel erg prettig, maar later ging het toch branden..het leek mij te wijten aan de randjes van het bladgroen, maar dat kan ook een idee van mij geweest zijn...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...