Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bruine plekken op vijgen

Featured Replies

Geplaatst:

Hey allemaal!

Heb al een paar jaar een vijgenboompje grootgebracht, eerst in pot en nu ongeveer al 2 jaar in de volle grond.

Vorig jaar had ik door het slechte weer jammer genoeg heel weinig vijgen omdat de meeste niet tijdig rijp konden worden.

Dit jaar heb ik er veel meer, maar nu valt me op dat de meeste een bruine plek hebben, en soms al vallen terwijl ze van binnen helemaal nog niet rijp zijn.

Er lijkt ook een soort rups op de bladeren te zitten.. kan dit tevens de oorzaak zijn van de bruine plekken?

Verder ziet het boompje er kerngezond uit naar mijn mening...

Het tuinieren is allemaal nieuw voor mij dus ik had graag jullie expertise gehoord 😉

Foto's in bijlage.

IMG20250621173937.jpg

IMG20250621173906.jpg

IMG20250621173853.jpg

IMG20250621173759.jpg

IMG20250621173715.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Als er trouwens iemand kan zien welke soort dit is, allemaal leuk om te weten ☺️

Geplaatst:

Aan het blad en de onrijpe vruchten kun je nooit zien welke soort het is. Er zijn zo'n 800 vijgensoorten, vandaar.

Je hebt in ieder geval last van de vijgenskeletteermot. De eerste en op een na laatste foto laten dat duidelijk zien. Dat is een mot die eitjes op vijgenbladeren legt. De rupsen maken een spinnenwebachtig omhulsel en vreten dit soort gaten in het blad. Er is geen natuurlijke vijand tegen deze mot, het enige dat helpt is om de rupsen handmatig te pletten. Geen fris werkje, maar zo hou je het onder controle. Dit is iets dat eigenlijk iedereen met vijgen in de tuin wel heeft. Is niet dodelijk voor de plant, maar verzwakt de plant natuurlijk wel wat. De mot zit vooral op kleinere bladeren, aan zowel de boven- als onderkant.

De aangetaste vijgen worden door iets anders veroorzaakt. Kun je een paar aangetaste vijgen opensnijden? Op dit moment is de black fig fly een nieuwe "vijand" voor ons vijgenliefhebbers. Dat zou het kunnen zijn, maar zonder foto van de binnenkant van de vijg (en eventuele larven) is dat ook een gok. Tegen de black fig fly kun je ook niks doen, het enige dat helpt is om ALLE vijgen aan de plant te beschermen met organzazakjes (zakjes van fijn gaas). Daarmee voorkom je dat de vlieg je vijgen kan aantasten.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb intussen al 3 vijgen open gedaan, en binnenin lijkt mij niets levend te vinden

IMG20250621210008.jpg

IMG20250621205933.jpg

Geplaatst:

@Flup Ik hoop niet dat de black fig fly zich in Nederland bevindt, dat zou betekenen dat ik dan met mijn hobby ( die ik 4 a 5 jaar jaar geleden begon) moet stoppen. Ik heb nu ruim 60 a 70 soorten in potten staan om uit te proberen en heb mijn handen dagelijks vol aan het verwijderen van de vijgenskeleteermot zo 40 a 50 per dag.
Dit jaar is het extreem wat vijgenskeleteermot betreft, vorig jaar was het niet zo erg als dit jaar, dat hoor ik van meerdere vijgenliefhebbers.

Geplaatst:

@MichielH Heb jij weleens een rijpe vijg gegeten uit de doom die je hebt? Zo niet dan kan het best zijn dat jij een soort hebt die bestuiving nodig heeft en is het geen zelf bestuivende soort.
wat de bruine vlekken veroorzaakt weet ik helaas ook niet, heb ik nog niet meegemaakt

Geplaatst:
  • Auteur

@Tony75 vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik al rijpe vijgen gehad

Geplaatst:

die mogelijkheid sluiten we die dan af, hoop dat andere vijgenkenners hier misschien wel weten wat de zwarte vlekken veroorzaken. Op google word ik niet veel wijzer als ik hierop zoek.

Geplaatst:

Meest waarschijnlijke lijkt mij een beginnende Botrytis aantasting. Heb je bij het water geven de bladeren / de gehele plant nat gemaakt? Wanneer geef je water: 's morgens of 's avonds?

Andere mogelijkheid is een Cercospora aantasting maar dat gaat meestal ook gepaard met bladvlekken. Bovendien zijn de aangetaste plekken op een van bovenstaande foto's te groot voor Cercospora.

Wat het ook moge zijn: ALLE aangetaste vijgen verwijderen. Die aangetaste plekken worden zo goed als zeker veroorzaakt door een (onzichtbare) schimmel. Op een gegeven moment gaan schimmels sporen produceren en zorgen zo voor een verdere verspreiding. De onzichtbare schimmels kunnen overwinteren op takken, knoppen etc. Het is dus zeer belangrijk om dit tegen te gaan. Daarom: alle aangetaste vijgen direct verwijderen.

Geplaatst:
  • Auteur

Om eerlijk te zijn geef ik mijn vijg nooit water, tenzij bij extreme droogtes...

Nu moet ik wel zeggen dat ik vorig jaar de vijgen die niet rijp geraakten aan de boom heb laten hangen door de herfst & winter. Kan het zijn dat deze schimmel overgedragen hebben aan de vijgen van dit jaar?

Geplaatst:

Hopelijk niet in de volle zon. Als het zelfde dag warm is doe dan zo vroeg mogelijk of ergens in de avond water geven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.